ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

8 اسفند ماه  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

یک نمونه از صدها نمونه

زبان رایج مردم با هم

زبان نامفهوم حکومت با مردم

 
 
 
 

 

خبرگزاری مهر یک گزارش موعظه گونه درباره زبان کوچه و بازار مردم تهیه کرده است. به درد اشاره کرده اما مصادیق بسیار نادر و نارساست و چون از موضع موعظه تهیه شده به دل هم نمی نشیند. مثلا شروع کرده از امام علی و این که ایشان گفته است: «از به زبان آوردن سخنان زشت برحذر باش زیرا فرومایگان را گرد تو جمع می‌کند و گرانمایگان را از تو فراری می‌دهد.»

اما، یک نمونه از مصادیق مطرح شده در این گزارش:

یکی از عباراتی که این روزها جوان ها بسیار به کار می برند «وات د فاز» است. این عبارت حین مصرف ماده مخدر ماری جوانا در بین جوانان رواج یافته است. آنها وقتی این ماده مخدر را مصرف می‌کنند به اصطلاح فاز می گیرند و این فاز 20 ثانیه بعد از مصرف به طور غیر قابل کنترلی در رفتار فرد مصرف کننده قابل مشاهده است. در استفاده گروهی از این ماده مخدر قبل از مصرف گروه تصمیم میگیرد که فاز مصرف چه باشد و عبارت what the phase? یا فاز چیه را به کارمی برند. اما خیلی ها نادانسته و بدون اطلاع از این پیشینه این عبارت را در زبان ما به کار می برند.

صحبت کردن بسیاری از افراد جامعه به شدت سیر نزولی پیدا کرده است. هیچ فرقی نمی کند که می‌خواهیم با دوست خود گپ دوستانه بزنیم یا در کلاس در پاسخ به معلم و یا حتی در دانشگاه در پاسخ به استاد؛ قسمت بد ماجرا آنجاست که اگر این ادبیات درونی شده و به فرهنگ گفتاری ما نفوذ کرده است.

زبان فضای مجازی به زبان اجتماعی ورود کرده است. بخش قابل توجهی از دایره زبانی اجتماعی ما را اصطلاحات فضای مجازی پرکرده است. رسانه ها واژه ها و عبارات را بدون توجه، صرفا از باب مصطلح بودن آنها استفاده می کنند.

(بخش مهمی از رایج شدن زبانی اشاره در میان مردم و بویژه جوانان باز میگردد به دو مسئله: نخست سانسوری که محدودیت هائی که نتیجه 37 ساله آن به بار آمده و دوم لج بازی با زبان آب نکشیده فارسی - عربی حکومتی ها.)


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 8 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: