ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

10 اسفند ماه  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

"اردوغان" بازنده ای

که برای مذاکره به مسکو می رود

 
 
 
 

 

دولت ترکیه، پس از 4 سال نقش آفرینی در جنگ سوریه و مفت خریدن نفت از داعش و فروش آن با قیمتی زیر قیمت جهانی در بازار سیاه که رونقی نسبی در اقتصاد این کشور فراهم کرده بود، حالا با چند چالش بزرگ روبرو شده است.

1- شکست سیاست جنگی در سوریه با تصور احیای امپراطوری عثمانی.

2- بحرانی که جنگ زدگان پناهجو در ترکیه و اروپا بوجود آورده اند.

3- گسترش جنگ با کردهای ترکیه که در بخش کردنشین سوریه با ارتش ترکیه و داعش مشترکا می جنگند.

4- عوارض کودتای نظامی ماه جولای سال گذشته که رئیس جمهور اردوغان معتقد است از امریکا سازماندهی شده بود و فتح الله گولان متحد سابق اردوغان و فراری کنونی مستقر در امریکا در آن دست داشت.

5- درهای اتحادیه اروپا که خود با انتخاب ترامپ به ریاست جمهوری امریکا غرق بحران تشتت و از هم پاشیدگی است به روی ترکیه بسته ماند.

6- انفجارها و ترورها از یکسو و تیرگی روابط با روسیه از سوی دیگر، ضربه مهمی به صنعت توریسم ترکیه زد و اقتصاد آن را از رونق انداخت.

در چنین فضای مه آلوده ای اردوغان می خواهد همه پرسی قانون اساسی را بعنوان رویائی که برای حکومت فردی خود داشت برگزار کند، اما از هم اکنون نظرسنجی ها در داخل و خارج از ترکیه می گویند که او در این همه پرسی شکست خواهد خورد.

داعش به نیابت از ترکیه در سوریه می جنگید و دلارهای نفتی را به ترکیه می رساند، اما حالا با شکست داعش در سوریه و نقش کردهای این کشور در این شکست و بلند کردن پرچم خودگردانی، اردوغان از بیم سرایت این خودگردانی به کردهای ترکیه ارتش خود را مستقیما وارد جنگ با ارتش سوریه کرده است. می گویند او این حالت جنگی را به سود خود میداند زیرا ممکن است بتواند همه پرسی را تا زمان اطمینان از پیروزی در آن به عقب بیاندازد.

همزمان با این تحولات و گیر کردن دولت ترکیه در محاصره بحران های داخلی و منطقه ای، اردوغان به مسکو دعوت شده و در حقیقت فراخوانده شده است. او بزودی راهی مسکو خواهد شد و آن که دست بالا را در مذاکره دارد روسیه است که فاتح اصلی جنگ سوریه و شکست داعش در این کشور است. او چه امتیازی در این مذاکرات دارد که آن را بدهد تا حمایت مسکو را جلب کند؟


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 10 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: