ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

17 اسفند ماه  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

گفتگو با سرشناس ترین روزنامه نگار ترکیه

آنکه ماندنی است "اسد" است

و آن که در تنگنا افتاده "اردوغان"

ترجمه - بهزاد دولت آبادی

 
 
 
 

"حسنی محلی"، تحلیل گر و روزنامه نگار سرشناس، متولد سال 1945 در شهر "جرابلس" سوریه و از ترکمن های آن کشور است که اکنون سالهاست تابعیت ترکیه را دارد. وی پس از اتمام تحصیلات لیسانس و فوق لیسانس در رشتۀ روزنامه نگاری در دانشگاه استانبول، از همین دانشگاه درجۀ دکتری در رشتۀ امور بین المللی را کسب کرد. اخیرا "علی آچار" از روزنامۀ جمهوریت (چاپ ترکیه) مصاحبه ای با وی انجام داده است. متن زیر ترجمۀ این مصاحبه است: 

 

- در سال 2012 اظهار کرده بودید که در سوریه آن که خواهد باخت ترکیه خواهد بود نه بشار اسد.

- با شروع بهار عربی گفته بودم که این یک بازی خونین است. من با کوچه به کوچۀ منطقه و انسان هایشان آشنا هستم. شغل 40 سالۀ روزنامه نگاری ام را نیز هرگز فدای دروغ بافی نکرده ام. بر اساس گزارشات امنیتی، گزافه گویی های جهادگران اسلامی و در باتلاق فرو رفتن عده ای مفسر بر اساس بیانات چند ژنرال فراری از ارتش سوریه را نیز دیدم. مجددا تاکید می کنم که اسد نخواهد رفت و نمی رود. سوریه مقاومت کرده و پیروز خواهد شد. زیرا جامعۀ سوریه هرگز روش و منش زندگی بنیادگرایان اسلامی که منحرف و بیمار روحی هستند را نخواهد پذیرفت. ارتش 360 هزار نفری سوریه در جنگ با 100 هزار تروریست است. این ارتش متلاشی نشد و هم اکنون نیز سرپا است.

 

-عملیات نظامی نیروهای مسلح ترکیه در الباب و رقعه و منبچ را چگونه ارزیابی می کنید؟

- در صورتیکه ترکیه در شکل گیری آتی سوریه با روسیه و ایران همکاری کند نه آمریکا آنجا خواهد ماند و نه توان اقدامی در "رژوا" خواهد داشت. به این طریق ترکیه بر خلاف سیاست جنگجویانۀ کنونی اش و با توسل به نیت صلح طلبانه به راحتی از پس داعش بر می آید. ولی اگر در پیشبرد این سیاست به همکاری با عربستان سعودی و قطر و آمریکا اصرار کند نه تنها قادر به پیروزی در جنگ شهر "رقه" نخواهد شد بلکه در مقابلش با یگان های مدافع خلق و ارتش سوریه، بر فراز سرش با جنگنده های روسیه و از پایین با نیروهای ایران مواجه خواهد شد. یا به مرزهای خود باز گشته و مشکل را در خاک خود حل می کند و یا وارد روند انهدام منطقه می شود. بعلاوه با توجه به دعوت مستقیم سوریه، حضور روسیه در سوریه کاملا بر اساس و منطبق با اصول بین المللی می باشد. ایالات متحده هم اکنون در موقعیت متجاوز و اشغالگر است. بنابراین ایالات متحده حق و توان عملیات در رقه را ندارد. به هر صورت و به هر شکلی ارتش سوریه وارد رقه خواهد شد. حلب را پاکسازی کردند و در آنجا با برخی از گروه های کوچک به توافق رسیدند و نیروهایشان را به رقه فرستادند. از نگاه ترکیه مشکل اصلی شهرستان "ادلب" است. 15 کیلومتر مرز مشترک با ترکیه دارد. جبهۀ النصره با تانک و خمپاره و سلاح شیمیایی در آنجا مستقر است و به فرض فیصله دادن به داعش این گروه برای ترکیه دردسر ایجاد خواهد کرد. از طرفی می گویند که الباب را تصرف کرده ایم ولی کسی وارد آنجا نشده. من خبرها را از سایت های ارتش آزاد سوریه دنبال می کنم.

 - از جانب روسیه در مورد حزب اتحاد دمکراتیک (سوریه) بیانات ضد و نقیضی شنیده می شود. ارزیابیتان در این مورد چیست؟

- در اولین نشست ژنو در 2013 از حزب اتحاد دمکراتیک (سوریه)  دعوت بعمل آمد. ترکیه اعتراض کرد ولی صدایش را در نیاورد. روس ها همواره در تماس و ارتباط با حزب اتحاد دمکراتیک بودند. صالح مسلم (رهبر حزب) با مقامات روسی دیدار کرد و هیچ تناقضی هم در این بین نیست. روس ها آنقدر ابله نیستند که کارت کردهای سوریه را در اختیار آمریکا قرار دهند. آنها هرگز این کارت را در اختیار ایالات متحده و غربی ها نخواهند گذاشت. به همین دلیل است که شاهد بیانات متناقض از جانب روسیه نشدیم.

- به نظرتان در صورتیکه امروز انتخاباتی در سوریه برگذار شود نتیجۀ سیاسی چه خواهد بود؟

- در صورت برقراری ثبات و در یک محیط  دمکراتیک و نظارت سازمان ملل درصد آرای بشار اسد حداقل %70 خواهد شد. زیرا مردم سوریه می دانند که مسبب همۀ فلاکت ها از جانب اسلام سیاسی و بنیادگرایی اسلامی است. هر چند نظام حکومتی بشار اسد صد در صد دمکراتیک نبود و برخی ادعا ها در خصوص اختلاس ها صحیح است، با این حال مردم سوریه با ارزیابی دوران قبل از 2011 تصمیم نهایی شان را خواهند گرفت. و بدانید که سوریه مردمی بسیار روشنفکر و آگاه دارد.

- ارزیابی تان در خصوص تنش بین ترکیه و ایران چیست؟ چه حوادثی در انتظار ما است؟

- حاکمیت سیاسی ترکیه از سال  2011 با این ادعا که حمایت ایران از سوریه به دلیل شیعه مذهب بودن بشار اسد است مدام ایران را متهم کرده است. عدم اعتماد موجود میان ترکیه از یک طرف و روسیه- ایران از طرف دیگر یقینا در منطقه منعکس خواهد شد. عربستان سعودی و کشورهای حوزۀ خلیج خواهان حملۀ ترکیه به ایران هستند. اما ترکیه چنین اقدامی را در منطقه عقلانی نمیداند. پس از ماجراجویی در سوریه و عراق اگر خیال مقابله با ایران را در سر داشته باشد این یعنی پایان منطقه است. ایران حتی به بهای جنگ جهانی سوم هرگز نه از حمایت از سوریه دست خواهد کشید و نه از حزب الله لبنان.

- در ترکیه شاهد بحث در خصوص سیستم ریاستی هستیم. نتیجۀ آری و یا نه در همه پرسی چه تاثیری بر ترکیه و منطقه خواهد داشت؟

- نتیجۀ همه پرسی چه آری و چه نه شود رئیس جمهور (اردوغان) با استفاده از اختیاراتش (تا پایان دورۀ ریاست جمهوری اش) بر مسند قدرت باقی خواهد ماند. اینکه الهام علی اف همسرش را بعنوان معاون و مشاور ارشدش انتخاب خواهد کرد را در همان روز همه پرسی در آذربایجان (سپتامبر 2016 ) گفته بودم. در آنجا نیز در کنار فقر خبری از دمکراسی نیست. اپوزیسیون و صدای مخالف را خفه کرده اند. مطبوعات کاملا در کنترل و زیر دست دولت است. و ما در ترکیه می خواهیم قانون اساسی مشابه آذربایجان را به همه پرسی بگذاریم. امیدوارم این کشور (آذربایجان) مدل و سر مشقی برای ترکیه نشود.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 17 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: