ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

19 اسفند ماه  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

مارین لوپن

اگر در فرانسه

رئیس جمهور شود!
ترجمه و تدوین از منابع فرانسه
 ژاله نیاکان

 
 
 
 

در این روزها که مارین لوپن پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری فرانسه است و نظرات او از هر طرف مورد نقد و متهم به طرفداری از ناسیونالیسم افراطی، انتشار ترجمه زیر در راه توده را مفید دانستم و برایتان فرستادم:


از نظر خانم مارین لوپن خطر واقعی کنونی آنست که با تحریم روسیه عملا ولادیمیر پوتین را به سمت دوستی با چین هدایت کنیم و جنگ سرد را دوباره آغاز کنیم.

او با بیان نظراتی در مورد سیاست جهانی و سیاست مهاجرتی مشابه نظرات ترامپ درامریکا مدعی است که با این سیاست ها فرانسه را یکبار دیگر به سمت شکوه و قدرت می برد.

سی بی سی  در مصاحبه با لوپن از او پرسید: پوتین را یک خطر قلمداد می کنید؟

لوپن: خیر. از پوتین هیچ کاری سر نزده است که موجب چنین نتیجه گیری ای شود.

لوپن نظرات ناسیونالیستی خود را چنین توضیح داد: من همیشه گفته ام که ما ملت بزرگی هستیم. خیلی چیزها برای ارائه به جهان داریم. اما برای این کار باید فرانسه ابتدا فرانسه بماند. ما مرزهای خود را تحت کنترل قرار خواهیم داد، همراه با مردمی که به خواست آنها گوش می دهیم و اقتصادی که واقعی است و نه به مانند اقتصاد وال استریت، بلکه اقتصادی ملی بر پایه کارخانجات و کار در مزارع. باید در برابر جهانی شدن لجام گسیخته ایستاد. نظم جهانی شدن وحشیانه و رام نشدنی است و بیشتر به یک فاجعه می ماند.

درباره رفتار با مسلمانان در جامعه فرانسه که در آن میلیونها مسلمان زندگی می کنند خانم لوپن میگوید:

"من مخالف استفاده از حجاب در اماکن عمومی هستم. تصویر فرانسه بطور غیر قابل انکاری تغییر کرده است. در کشور ما محلاتی هستند که شما در آنها قادر به زندگی به سبک فرانسوی نیستید. فرانسه "بورکینی" در ساحل نیست. فرانسه "بریژیت باردو"  است و من مخالف استفاده از حجاب در اماکن عمومی هستم. چیزی که نمی فهمم این است که چرا این افرادی که به فرانسه آمده اند می خواهند فرانسه را تغییر بدهند و به همان شیوه ای که پیش از ورود به فرانسه در کشور هایشان زندگی می کردند می خواهند در فرانسه زندگی کنند.»

انتخابات فرانسه باحتمال بسیار دو مرحله ای خواهد شد. یعنی هیچیک از نامزدهای انتخابات در مرحله اول رای لازم را بدست نخواهند آورد و دو نامزد که بیشترین رای را دارند به مرحله دوم راه خواهند یافت و همه شواهد نشان میدهد که خانم لوپن یکی از این دو تن در مرحله دوم انتخابات خواهد بود. در این مرحله رای و حمایت جبهه چپ از یکی از دو نامزد سرنوشت ساز است.

دو مرحله انتخابات در 23 آوریل  و 7 می برگزار می شود.

 

همانطور که بخشی از سرمایه داری آمریکا و ترامپ نگران کاهش هژمونی سرمایه داری جهانی امریکا و برتری اقتصادی چین هستند، در فرانسه نیز خانم لوپن و برخی رقبای او حرکت مشابهی را در برابر تغییر توازن قدرت های اقتصادی در جهان آغاز کرده اند و نوک تیز حمله آنان به سمت چین است.

هرچند که چین در دهه های پیشین با بازار سرمایه جهانی همراه شد، اما هویت ساختاری خود را در آن سیستم داخلی از دست نداد و دولت آن نقش کلیدی خود را در معادلات مالی نظام اقتصادی محفوظ داشت. به عبارت دیگر چین در تجارت آزاد جهانی حل نشد، بلکه از آن بخوبی برای استقرار نظام مالی خود بهره گرفت. بویژه به سبب دوراندیشی و برنامه ریزی های سوسیالیستی، چین توانست زیرساخت های خود را در اواخر قرن بیستم و نیز در قرن حاضر توسعه بخشد. سایر دول غربی برخلاف چین از تجارت آزاد برای کسب منافع فردگرایانه و سودهای خود برای زیر ساخت های اقتصادی در کشورهایشان استفاده نکردند و جوامع خود را به سمت اختلافات عمیق طبقاتی سوق دادند. چرا که آنان با خصوصی سازی، هرج و مرج بازار و مقررات زدایی قادر به برنامه ریزی های دراز مدت اقتصادی نبودند و هرگز جهت گیری هایشان نیز به سود نظم اجتماعی مترقی نبود. سردمداران سرمایه، عقب ماندگی اقتصادی خود از چین را حاصل تضاد های درونی نظام سرمایه نمی دانند و مشکلات اقتصادی را بگردن رقبای قدرتمند خود می اندازند و جناح های واپسگرای آنان نیز ضد هرگونه دگرگونی و تغییردر وضعیت قدیم اند. آنچه اکنون برای نیروهای مترقی آمریکا و فرانسه تازگی دارد رویارویی  جناح های درگیر سرمایه داری است و معتقدند تا آنجا که این درگیری ها موجبات کاهش تنش های بین المللی را فراهم آورد، باید از آن استقبال کرد. وقایع دوران اخیر در امریکا و اروپا نشان دهنده بحران های عمیق اقتصادی غرب است. هژمونی آنان رو به زوال است و در میان این هیاهوی فروپاشی نظم قدیم و نابودی جهان تک قطبی، چین و روسیه تنها یکدیگر را دارند و به هم نزدیک تر خواهند شد!


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 19 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: