ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

11 بهمن ماه  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

نامه سرگشاده یاشار سلطانی برای امضا

پاسخ فاجعه پلاسکو را

از چه کسانی باید همگان بخواهند؟

 
 
 
 

 

سردار قالیباف شهردار تهران روز گذشته در مجلس حاضر نشد تا به سئوالات نمایندگان درباره فاجعه پلاسکو پاسخ بدهند. گزارشی را که مطبوعات داخل کشور درباره تحقیق درباره فاجعه پلاسکو و عدم حضور شهردار در مجلس منتشر کرده اند را در همین شماره پیک نت میخوانید.

همزمان با این حضور، "یاشار سلطانی" سردبیر وبسایت خبری تحلیلی "معماری نیوز" که باتهام افشای بخشش املاک توسط شهردار تهران به خواص دستگیر و زندانی شد و اکنون نیز با قرار وثیقه آزاد است، نامه کوتاه و مستدلی را در ارتباط با فاجعه پلاسکو نوشته و روی توئیتر خود منتشر کرده و خواهان امضای آن شده است. او در نامه اش که خطاب به  نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر تهران، رییس قوه قضاییه و دادستان تهران و سایر مسئولان است نوشته:

بیش از یک هفته از فاجعه پلاسکو که باعث شد عده ای از شهروندان و آتش نشانان جان خود را در این فاجعه از دست بدهند و ایمنی شهر تهران اختلالات جدی را از نزدیک تجربه کند، می گذرد. فضای مبهم رسانه ای باعث شده تا گزارشی شفاف از فاجعه پلاسکو به افکار عمومی ارائه نشود. نحوه اطلاع رسانی خواسته یا ناخواسته به تشویش اذهان عمومی دامن زده و مسائل بیشماری تحت الشعاع فضای خبر و تکذیب قرار گرفته است که از آن جمله میتوان به عدم مسئولیت پذیری نهادهای مرتبط با حادثه اشاره کرد. به تبع آن هنوز آمار شفاف و روشنی از مفقودان و کسانی که جان خود را در ساختمان پلاسکو از دست داده اند، ارائه نشده است. ابهام کلان فاجعه ای با چنین ابعادی موجب شد تا امضاکنندگان این نامه از شما خواستار موارد زیر باشند:

1-  بررسی ابعاد فاجعه پلاسکو توسط نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در کمیته تحقیق و تفحص در این مورد که به تبع ارائه گزارش این بررسی، باید آمار مشخص و دقیقی از تعداد کشته شدگان، مفقودان و آسیب دیدگان و راهکارهای پیش رو در جهت جبران آثار این فاجعه ارائه شود.

2- داده های بررسی مذکور بنا به قانون «انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» در اختیار افکار عمومی و رسانه ها قرار گیرد تا با پیگیری عمومی و بهره گیری از اختیارات قانونی نمایندگان مجلس، قوه قضاییه امکان برگزاری یک دادرسی علنی و عادلانه برای مسببان و عوامل بروز فاجعه پلاسکو را فراهم آورد.

3- همزمان با این دادرسی، شورای شهر تهران باید کلیه اطلاعات مربوط به بررسی های کارشناسی و مدیریتی پیش از بحران، بحران و پس از آن را در اختیار کمیته تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی، کارشناسان دادگستری و تمامی رسانه های داخلی قرار دهد.

4-  مواجهه غیرسیاسی با این موضوع، عزل، استیضاح و محاکمه مسئولان مربوطه و عوامل بروز فاجعه، همچنین عوامل اخلال گر در روند اطلاع رسانی صحیح که باعث خدشه دار شدن اعتماد عمومی شدند.

5- از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی میخواهیم بستری جهت اصلاح قوانین مربوط به مسئولیت آتش نشانان، افزودن شغل آتش نشانی تحت عنوان مشاغل سخت و زیان آور و بهره مند شدن آنان از خدمات درمانی رایگان و امتیازات مالی در راستای جبران نسبی آسیب های ناشی از کار سخت، همچنین رسیدگی به خانواده های داغدار و مصیبت دیده آنان و عوامل اجرایی نیروهای امدادی و آتش نشانی درگیر حادثه ایجاد کنند.

6- تمهیدات لازم برای ساخت یک مکان عمومی به عنوان نمادی برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای آتشنشان که متعلق به همه مردم ایران هستند و سایر درگذشتگان حادثه و جلب توجه مسئولان و شهروندان به مدیریت شهری انجام شود.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 11 بهمن

 
 

اشتراک گذاری: