ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

20 بهمن ماه  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

مصاحبه با جواد ظریف

اروپا با ترامپ هم مخالفت

و هم همکاری خواهند کرد!
 
 
 
 

جواد ظریف وزیر خارجه دولت روحانی مصاحبه مشروحی درباره امریکا، برجام و ترامپ انجام داده که روزنامه اطلاعات منتشر کرده است. او دراین مصاحبه که ما آن را بر محور نظرات وی در باره ترامپ و امریکاست خلاصه کرده ایم می گوید:

ماجرای ترامپ تحول جالبی است. برای خود من به عنوان فردی كه نزدیك 40 سال است سیاست آمریكا را دنبال می‌كند فهمش كمی دشوار است‌، اینكه چطور آقای ترامپ‌ ‌توانست موفق شود. از این پدیده نمی‌شود توقع داشت كه كاملا در چارچوب پیش‌بینی‌های به اصطلاح پیشگوهای سیاسی عمل بكند‌. نكته‌ای‌ اینجا وجود دارد.‌ آقای كیسینجر هم این نكته را متذكر شده‌ كه سیاست خارجی با معامله برای خرید یك ساختمان یا زمین تفاوت دارد‌ و اینجاست كه‌ با توجه به پیچیدگی‌های جامعه بین‌المللی و متغیرهایی كه در جامعه بین‌المللی وجود دارد‌ بسیاری از‌ شعارهایی‌ كه آقای ترامپ در دوران انتخاباتی، مطرح كرد یا دیگران مطرح كرده‌اند غیرقابل حصول می‌شود. این درست كه ایشان تلاش دارد به وعده‌های انتخاباتی‌ كه داده است عمل كند اما بسیاری از این وعده‌ها، باتوجه به ‌واقعیات جامعه بین‌المللی معلوم نیست چندان شدنی باشد و واقعیت‌ها بعد از چند هفته اول كه شرایط هیجانی است خودش را تحمیل می‌كند. ترامپ تاكنون به عنوان كارگزار توانسته است خودش را بر ساختار تحمیل كند. اینكه تا چه اندازه بتواند این مسیر را پیش برود فكر می‌كنم در یك مقطعی هم ساختار داخلی آمریكا، هم ساختار روابط بین‌الملل و معادله‌های بین‌المللی، خودش را تا حدی تحمیل خواهد كرد.

همزمان با ورود ترامپ به عرصه سیاست به عنوان رئیس جمهوری آمریكا تحولی در انگلیس اتفاق افتاد و آن، خروج از اتحادیه اروپاست و انگلیس هم برای یافتن شركای تجاری و هم برای یافتن شركای سیاسی‌اش تلاش می‌كند كه متأسفانه این رفتار در حركت‌های غیرواقع‌بینانه‌ای كه در منطقه ما داشته مشاهده شده است. این رفتار ممكن است تا حدی مسیر انگلیس را از بقیه كشورهای اروپایی جدا كند و این موضوع را در تحولات چندی پیش به‌ویژه سفر خانم ترزا می به واشنگتن تا حد قابل‌ توجهی مشاهده كردیم. البته بقیه اروپا گرایشی به سمت راست دارند و معلوم نیست انتخابات آینده‌ای كه در كشورهای مختلف اروپایی انجام می‌شود، مخصوصا در فرانسه، چه حاصل و نتیجه‌ای داشته باشد. ‌هنوز پیش‌بینی قطعی خیلی زود است اما گمان می‌رود به سمت راستگرایی بروند. البته من اروپاشناس نیستم، لیکن پیش‌بینی‌ها به آن سمت حركت می‌كند.

من احساس می‌كنم اروپا در حوزه‌هایی برابر آقای ترامپ مقاومت می‌كند و در حوزه‌هایی با او همراهی خواهد كرد.

هم سیاست در اروپا در حال گذار است، هم در آمریكا. معمولا شرایط ‌گذار بسیار سیال هم هست. در شرایط سیال، همه دارند تلاش می‌كنند‌ بیشترین تأثیر را بگذارند. اكنون رژیم صهیونیستی و مشخصا لابی‌های راستگرا در آمریكا، بیشترین تلاش را دارند. بعضی از كشورهای عربی، بیشترین تلاش را دارند چون در شرایط سیال، هیچ چیز سر جای خود نیست، لذا همه چیز قابل تبدیل و تغییر است و اینجاست كه تلاش‌ها همه می‌تواند تاثیرگذار باشد.

درباره دستور ممنوعیت ورود اتباع 7 کشور به امریکا هم ترامپ تصور می‌كند برای تأمین امنیت داخلی‌اش است‌. كار دیگری كه ترامپ می‌خواهد برای اقتصاد داخلی آمریكا انجام دهد تقویت كار و محیط كار است. از زمانی كه رئیس‌جمهور شده تلاش‌هایی در این چارچوب كرده است و افتخار هم می‌كند به این تلاش‌ها كه شركت‌های آمریكایی بیرون آمریكا كار ایجاد نكنند، بلكه این كار در داخل كشور ایجاد شود. در این راه پیشنهادهای متعددی داده است. موضوع ساخت دیوار در مرز با مكزیك، در چارچوب اولویت اقتصادی است. مجموعه این مسائل باعث می‌شود تصورتان این باشد كه آقای ترامپ كمتر به دنبال ماجراجویی نظامی خواهد بود.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 20 بهمن

 
 

اشتراک گذاری: