ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

21 بهمن ماه  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

انتخابات فرانسه

چه کسی وارد کاخ الیزه خواهد شد

تدوین آذرنگ

 
 
 
 

 

چند ماهی بیشتر به انتخابات ریاست جمهوری فرانسه باقی نمانده که کارزارهای انتخاباتی با طرح فساد و سوءاستفاده "فرانسوا فیون" نامزد جبهه راست برای انتخابات وارد مرحله تازه‌ای شد. تا پیش از این فیون بخت نخست پیروزی در انتخابات شناخته می‌شد. ولی اکنون وی متهم است که برای همسرش شغل مصنوعی ایجاد کرده و از این طریق صدها هزار یورو به جیب زده است. با توجه به اینکه کارزار انتخاباتی فیون بر روی اخلاق و سلامت فردی و عدم فساد و غیره قرار داشته این اتهامات می‌تواند برای وی سنگین تمام شود. البته این احتمال وجود دارد که با توجه به مواضع فیون درباره ضرورت مذاکره و همکاری با روسیه، مخالفان این همکاری پرونده‌ای برای وی یافته یا ساخته‌اند تا او را از انتخابات بیرون کنند و کسانی چون آلن ژوپه یا سرکوزی را جانشین وی کنند.

از سوی دیگر نظرسنجی‌ها میزان آرای مارین لوپن رهبر جبهه ملی فرانسه را که به آن "راست افراطی" می‌گویند حدود 26 درصد اعلام کرده‌اند که تا اینجا می‌تواند نفر اول دور اول انتخابات باشد. با این حال شانس لوپن برای انتخاب شدن بسیار اندک است زیرا رسم در فرانسه بر این است که در دور دوم همه نامزدها علیه "راست افراطی" متحد می‌شوند بنابراین احتمال کمی وجود دارد که وی بتواند از میزان آرایی که در دور اول بدست آورده چندان فراتر رود. با اینحال همه چیز بستگی به این دارد که اوضاع چگونه پیش رود و چه کسی در برابر لوپن در دور دوم قرار گیرد. 

در جبهه چپ با شکست امانوئل والاس از بنوا هامون در انتخابات درونی حزب سوسیالیست، این حزب با یک نامزد "چپ" تر وارد میدان شده است و احتمال یک همکاری بین احزاب کمونیست و سوسیالیست و ژان لوک ملانشون نامزد جبهه چپ اکنون بیش از گذشته است.  هامون از هم اکنون اعلام کرده که کارزار انتخاباتی نمی‌تواند بر مبنای سیاست‌های فرانسوا اولاند رئیس جمهور پیشین "سوسیالیست" قرار داشته باشد. از سوی دیگر در روزهای اخیر رسانه ها با طرح امانوئل ماکرون وزیر اقتصاد کابینه هولاند مدعی هستند که وی در نظرسنجی ها در جایگاه دوم پس از لوپن قرار دارد و در دور دوم برنده انتخابات خواهد شد. هدف از این اخبار و نظرسنجی ها البته ایجاد شکاف در جبهه چپ است.  

به این ترتیب فضا فعلا و تا روشن شدن بیشتر وضعیت فرانسوا فیون و جبهه راست در انتخابات مغشوش و مبهم است و باید منتظر تحولات بعدی بود.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 21 بهمن

 
 

اشتراک گذاری: