ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 

صفحه اول

پیوندهای پیک

بايگانی پيک

14 دیماه  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
     
 

گفتگوی مستقیم روحانی

سخت گیری ها روی

شبکه های اجتماعی باید کم شود

 
 

  

یکشنبه شب حسن روحانی در برنامه گفتگوی مستقیم که از صدا و سیما پخش شد شرکت کرد و به بسیاری از سئوالات روز مردم پاسخ گفت. ای مجموع سئوالات و پاسخ ها، تلاش کردیم برجسته ترین نکات را از این گفتگوی طولانی استخراج کرده و منتشر کنیم که می خوانید:

 

«جمعیت محصل دانشگاه چند سال پیش 2میلیون تا 2 میلیون و 200 هزارنفر بود و الان به 5 میلیون نفر رسید ودر دانشگاه 800 تا 900 هزار فارغ التحصیل می شوند ونیاز به شغل دارند.

روحانی افزود: به علاوه افرادی هم خارج از فارغ التحصیلان نیازمند اشتغال هستند بنابراین تراکمی در سالهای گذشته وجود داشت از سال 85 تا 90 که وقتی به آمار اشتغال نگاه کنید تقریبا اشتغال خالص ثابت است.

بیکاران در جامعه متراکم شده و الان هم کسانی که در دهه 60 یا 70 متولد شده اند سالهای اشتغال آنهاست. کل شاغلین ما در سال 92 ، 21 میلیون و 300 هزار بود که بتدریج در 2 سال گذشته کل شاغلین ما 23 میلیون نفر شده است.

تابستان امسال 1 میلیون و 200 هزار نفر خواستار شغل بودند و در طول یکسال گذشته حدود 700 هزار شغل ایجاد شده که سال قبل هم همینگونه بود.

اشتغال باید بالای یک میلیون باشد وهمه باید دست در دست هم دهیم و دولت، کارافرینان و قوای دیگر و باید تلاش کنند و علت اینکه می گوییم سرمایه باید از خارج بیاید وسرمایه های داخل را جذب کنیم، برای اشتغال است و راه اشتغال، سرمایه گذاری است.

برای ایجاد اشتغال ، راهش ایجاد فضای مناسب برای جوانان است از جمله فضای مجازی که مردم می توانند شغل های مناسب داشته باشند و یکسال گذشته وزارت ارتباطات اعلام کرد 100 هزار شغل در آی سی تی ایجاد کرده است. باندها و پهن باندهای ما برای ارتباطات باید آماده باشد. سخت گیری ها را برای شبکه های اجتماعی باید کم کنیم. چون امروز مردم زندگی شان کم کم با این شبکه هاست. ارتباطشان با همدیگر، شغلشان و بسیاری از اشتغال ها در همین زمینه است.

اگر کسی در جذب سرمایه اخلال به وجود آورد در واقع به بحث اشتغال صدمه زده است. اگر قوای دیگر همکاری شان کمتر شود به بحث اشتغال صدمه می خورد.

ستاد اقتصاد مقاومتی از ابتدای سال تلاش کرد واحدهای صنعتی کوچک و متوسط را که نیاز به تسهیلات بانکی دارند این تسهیلات را در اختیار آنها قراردهد. تا یکی دو ماه پیش 15 هزار واحد از تسهیلات بانکی استفاده کرده بودند که الان حدود 17هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط از تسهیلات بانکی استفاده کرده اند؛ همه اینها علامت این بود که حرکت به سمت رشد اقتصادی است.

صادرات غیر نفتی و نفتی ما هر دو افزایش پیدا کرده بود و لذا در سه ماهه اول شاهد رشد بودیم. البته رشد سه ماهه اولی که مرکز آمار اعلام کرد حدود 4 و خرده ای، 4.5 بود اما انتظار داشتیم که در سه ماهه دوم رشد بالاتری داشته باشیم و امروز رشد شش ماهه اول نسبت به شش ماهه پارسال را در اختیار داریم. طبق محاسبات بانک مرکزی رشد شش ماهه ما 7.4 و طبق محاسبات مرکز محاسبات 6.4 است.

امسال برای خرید تضمینی گندم، رقم 15 (14 هزار و 700 هزار) میلیارد تومانی پیش بینی کرده بودیم و یازده و نیم میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کردیم. گندمگاران رشد اقتصادی را در بخش خود شاهد هستند.

در بخش گردشگری ما دارای رشد بودیم.‌ قبلا اتاق های بعضی هتل های ما همیشه خالی بود؛ الان برای ماه ها جا ندارند و از پیش رزرو شده است. ‌آنها رشد را احساس می کنند و می بینند.

رشد صنعتی 4.1 و رشد بخش خدمات 4.8 و رشد نفت 2.1 است. مجموعه رشد اقتصادی 6.4 می‌شود. این رشد اقتصادی در شرایط منطقه ای ما بسیار خوب است.

رشد امسال ما بیش هدف گذاری 5درصدی آخر سال گذشته، بالای 6 درصد رشد اقتصادی خواهیم داشت.

شنیدم بعضی گفته اند، این رشد مرهون نفت است. رشد نفت هم مرهون مهندسین و کارگران است. چاه های نفت ما بسته شده بود که باز شدنش آسان نیست. صادرات نفت ما در اواخر دیماه سال گذشته 1.1 میلیون بشکه بود. این که از دیماه که برجام اجرایی شد، بتوانیم رشد تولید نفت چاه هایمان را فعال کنیم؛ سرمایه گذاری بزرگی می خواهد. یک میلیارد دلار خرج کردیم تا این تولید برگردد و چاه ها فعال شود؛ ماه ها کارگران صنعت نفت ما تلاش کردند تا این شرایط ایجاد شود. امسال به جای 1.1 میلیون بشکه بالای دو میلیون بشکه نفت خام صادر می کنیم و با میعانات حدود 2.7 میلیون بشکه صادرات نفت و میعانات داریم. خوشبختانه ترکیبی که در رشد می بینیم کشاورزی ما رشد بالایی دارد، صنعت ما رشد مناسبی دارد.

به نظر من ادامه رشد قطعی است، با محاسبات و پیش بینی که داریم مردم ما در صحنه هستند، مجلس شورای اسلامی در کنار مردم است، قوه قضاییه حتما به ما کمک می کند، نیروهای مسلح همانطور که امروز امنیت خوبی داریم، همین امنیت را ادامه می دهند. باید تلاش کنیم رشد ما در سال آینده رشد مناسبی باشد، البته سال گذشته به دلیل فشار اقتصادی که داشتیم رشد ما رشد خیلی مناسبی نبود.

مردم مطمئن باشند که قیمت ارز به سمت افزایش نخواهد رفت.

نرخ ارز حدود چهار تا پنج درصد رشد داشته است و همیشه این قیمت را در بازار نگه داشته ایم؛ برای اینکه مردم یک اطمینان نسبت به آینده داشته باشند. قیمت دلار در ماه های اخیر رشد داشت و در برابر یورو، پوند و یوآن در ماه های اخیر رشد داشته است. در ماه های اخیر دلار در برابر پوند 15 درصد افزایش پیدا کرد و متوسط هشت تا 9 ماه گذشته تا کنون بیش از 6.2 تا 6.6 درصد دلار رشد داشته است. به طور طبیعی این قیمت نیز در ایران رشد داشته است، این فصل نیز فصلی است که در سال های گذشته نیز رشد داشته ایم. یک مقدار نیز رونق اقتصادی وجود دارد و وسعت واردات ما که نسبت به گذشته متفاوت است. حتما نرخ ارز متعادل خواهد شد و نرخی که این روزهای اخیر بود حتما به یک نرخ متعادل برمی گردد. در زمینه رشد اقتصادی به مردم قول می دهیم سال آینده نیز دارای رشد اقتصادی باشیم.

من هیچ تردیدی ندارم که برجام یک کار بزرگ ملت ایران بود. این موضوع، یک دستاورد ملی است. اشکالی ندارد کسی نظری داشته باشد، نظرش را بگوید و نقد کند؛ اینها در یک جامعه دموکراتیک طبیعی است و به هر حال همه در جامعه ما آزادند حرف بزنند.

هیچ کسی در دنیا نیست که بگوید ایران در این معامله ضرر کرده، سرش کلاه رفته و شکست خورده است. آنهایی که همچون اسرائیل و عربستان مخالفند، می گویند ایران سر طرف مقابل کلاه گذاشته و البته این هم حرف نادرستی استما از اول گفتیم این توافق و مذاکرات، مذاکرات برد - برد خواهد بود. امروز آثار برجام، در صادرات نفتی آثارش را می بینیم.  اگر برجام نبود در سال 95، صادرات نفت ما 250هزار بشکه در روز می شد. فرض بگیریم آن هم اجرا نمی شد و همین یک میلیون بشکه بود، درآمد ما نصف و از آن هم کمتر می شد. ما حداکثر می توانستیم حقوق کارمندانمان را بدهیم و کار دیگری نمی توانستیم انجام دهیم اما الان درآمد ما با میعانات از دو برابر هم بیشتر است.

امیدواریم امسال در بخش بودجه عمرانی بالای 30هزار میلیارد تومان تحقق یابد. البته برنامه ما 37هزار میلیارد تومان است اما تلاش ما این است که بیش از 30هزار میلیارد تومان در بودجه عمرانی مصرف کنیم.  بسیاری از بدهکاری های گذشته را پرداخت کردیم. البته نمی خواهم بگویم همه چیز ایده آل است. توانستیم بدهی ها را نسبت به فرهنگی ها و نسبت به ایثارگران پرداخت کنیم.

پول گندم بار سنگینی برای ما بود، توانستیم آن را به کشاورزان عزیز پرداخت کنیم. در بیمه یک مقدار عقب هستیم و یک مقدار البته انجام شده و تلاش ما این است که در هفته های آینده هشت هزار میلیارد تومان پول بیمه ها را بدهیم، به هر حال 11میلیون نفر در یکی دو سال زیر پوشش بیمه آمده اند. یک رقم بسیار بالایی است و هزینه سنگینی دارد.

بیش از 11میلیون نفر حاشیه نشین داریم. شرایط تمام این حاشیه نشینی ها که هیچ خدماتی به آنها نمی رسد، به مراتب بدتر از روستاییان است. اینها زیر پوشش خدمات درمانی قرار گرفتند. پایگاه ها و مراکز درمانی ایجاد و پزشک به این مناطق اعزام شدند، همه زیر پوشش بیمه قرار گرفتند. اگر این ها نبود یعنی مسلما نمی توانستیم این ها را پرداخت کنیم.

در زمینه مساله نفت، گاز، سرمایه گذاری، حمل و نقل و بیمه برجام دقیقا اجرا شده و هیچ جایی نیست که بگوییم عملیاتی و اجرایی نشده است. فقط در بحث بانک است. در بحث هسته ای هم همه آن چیزی که می خواستیم عملیاتی شده است.

الان در بحث حمل و نقل ما قرار داد خرید 200 فروند هواپیما را منعقد کردیم که اگر برجام نبود اینها امکان پذیر نبود. حدود 40 سال است از اول انقلاب به این طرف، ناوگان ما کهنه شده، هواپیمای نو نداریم.

مردم ما در سال چیزی حدود 4 میلیارد دلار پول برای خرید بلیط از شرکت های خارجی می دهند. چرا این را به خارجی ها بدهند و باید به خودمان برگردد. نمی خواهیم بگویم این هواپیما یک روزه وارد می شود که در طول سال های آینده وارد می شود اما امیدوارم تا پایان سال چند فروند هواپیما وارد شود.

یک حرکت بسیار خوبی است، بدون این که بودجه این هواپیما را بر بودجه عمومی کشور و نفت تحمیل کنیم. این را بر مبنای اجاره به شرط تملیک می خریم. شرکت ایران ایر متعهد است اینها را پرداخت کند، هواپیما را می گیرد و پرداخت می کند. پولی که بابت این هواپیماها با شرکت های دیگر قرارداد داریم، 18 ساله است.  خود این قرارداد، یعنی اعتماد دنیا به ایران و برجام؛ وقتی یک قراردادی بسته می شود که بازپرداخت آن 18 سال طول می کشد یعنی اعتمادی که دنیا به روند سیاست خارجی دارد.

از همه مهمتر ما ایران هراسی را در برجام به شکست کشاندیم.

امروز درست نقطه مقابل است، دنیا معتقد است ایران نقش سازنده در منطقه و جهان دارد. در قطعنامه دیروز شورای امنیت درباره سوریه به نقش مثبت ایران برای مبارزه با تروریسم در منطقه اشاره شد.

در مساله آلودگی هوا ما راهی نداریم جز اینکه خودروها، موتورسیکلت ها و وسایل گرم کننده خانه ها را اصلاح کنیم، نیروگاه ها از گاز استفاده کنند، باید از تمام وسایلی که برای آلوده کردن هوا است ممانعت، جلوگیری و اصلاح کنیم که این کارها شروع شده است. در زمینه مسایل مربوط به ریل یکی از دلایلی که اصرار داریم این مساله است که آلودگی را کم کنیم.

در مورد حقوق شهروندی مردم باید به حقوق خودشان کاملا آشنا شوند، حق هم دانستنی،هم خواستنی و هم گرفتنی است و مردم باید کاملا از حقوق خود مطلع باشند و برای اجرای آن همه به صحنه بیایند. قانون اساسی داریم و بسیاری از حقوق شهروندی در قانون اساسی به آن اشاره شده اما ما نیاز داریم آن را بیان و تکمیل کنیم، آن زمانی که قانون اساسی نوشته شد فضای مجازی نبود و مساله شفافیت و اطلاع رسانی به این صورت مطرح نبود. استفاده از فضای مجازی و شبکه های مجازی در چارچوب قانون حق مشروع مردم است، اینطور نیست که هر کس بتواند فردا صبح بگوید مردم از این فضا استفاده کنند یا نکنند.

می گویند این کار برای انتخابات است از آن حرف های عجیب و غریب است چرا که هنوز 9 ماه از دولت ما باقی مانده است. تقریبا 40 ماه از دولت ما گذشته و هشت تا 9 ماه از دولت باقی مانده و تا پایان مرداد و اوایل شهریور سال آینده دولت یازدهم مستقر است، هر حرکتی انجام دهیم می گویند برای انتخابات است، می خواهیم راه آهن یا پروژه ای افتتاح کنیم یا هواپیما می خریم، می گویند برای انتخابات است.

به زودی در هفته آینده مواد مربوطه به حقوق شهروندی را به تمام دستگاه ها برای اجرا ابلاغ می کنیم و دولت موظف به اجرای آن است. برای اجرای حقوق شهروندی در برخی جاها حتما نیاز به لایحه داریم و باید لایحه تقدیم کنیم.

تشکر می کنم از همه نیروهایی که امنیت را برای مردم به وجود آوردند.  تروریسم در منطقه در حال شکست است و این بسیار مهم است. در یکی دو سال اخیرحرکت بسیار خوبی علیه تروریسم به وجود آمده است. هم در مسئله یمن، هم سوریه و هم در بسیاری از کشورهایی که با معضل مواجه هستند، راه حل نهایی را دیپلماسی می دانیم اما برای اینکه زمینه آماده شود، باید تروریسم هم به شکست کشانده شود. ما در سوریه به ملت و ارتش سوریه برای مقاومت در برابر تروریسم کمک کردیم. شما هم شاهد پیروزی های اخیر بودید و هم در دپیلماسی فعال بودیم؛ به طور مداوم با سوریه، روسیه، ترکیه و کشورهای دیگر منطقه در تماس هستیم. اخیرا روابط سه جانبه ایران ، روسیه و ترکیه در کنار سوریه به وجود آمده و این کشورها توانستند قدم های خوبی را بردارند و امیدواریم در اجلاس قزاقستان در آستانه، بتوانیم شاهد موفقیت در دیپلماسی در منطقه باشیم.

حادثه آغاز سال میلادی در ترکیه و کشتار یک عده انسان بی دفاع نشان می دهد تروریسم به هیچ کس رحم نخواهد کرد

نباید نسبت به مسایل جرئی ایراد داشته باشیم؛ در برخی شهرها بعد از سالها می خواهد کنسرتی برگزار شود اماکن، وزارت فرهنگ و ارشاد و ناجا هماهنگ می شود و بعد می بینیم به بهانه ای برهم می خورد، نباید در این مسایل مردم را دچار مشکل کنیم.  نباید سخت گیری کنیم.

امسال 16 اذر خوشحال بودم که در دانشگاههای مختلف سخنرانانی از جناح های مختلف صحبت کردند و بیش از390 جلسه سخنرانی در دانشگاهها تشکیل شد.

در دانشگاه تهران که من حضور داشتم ازتمام انجمن ها وتشکل های دانشجویی 13 نفر سخنرانی کردند وهمه انتقادی صحبت کردند و 10 نفر با لحن تند و3 نفر با لحن معتدل سخن گفتند ولی فضای خوبی بود .

برخی نقدهایی که به دولت می شود غیر منصفانه و تخریبی است و اگر بنده ناراحت می شوم برای تخریب ها است نه به خاطراینکه دولت نقد می شود؛ هرچند مردم هوشیار هستند وتشخیص می دهند و افرادی که این کارها را انجام می دهند خودشان ضرر می کنند.

‌وقتی می گوییم تورم کاهش پیدا کرده به معنای ارزانی نیست. رشد گرانی کمتر شده است، یعنی آرام تر دارد گران می شود. تورم وقتی کاهش پیدا می کند معنایش این است که آهسته آهسته گران می شود. یعنی روزانه و ساعتی گران نمی شود. صبح یک جور و ظهر یک جور باشد. هر ماهی یک بار مقداری، ماهانه، سالانه و نقطه به نقطه ما داریم اعلام می کنیم.

حقوق غیر متعارف، غیر منصفانه و غیرعادلانه هر چه اسمش را بگذاریم. اگر می خواهیم مشکلی حل شود راه حل دارد. دولت هم قدم های بسیار مهمی در این زمینه برداشته است. اگر این را بخواهیم ابزار انتخاباتی کنیم البته نهضت ادامه دارد یعنی همین جور تا شب انتخابات این حقوق ها را ادامه می دهیم. عده ای می گویند املاک نجومی، عده ای می گویند حساب های نجومی، همینگونه ادامه می دهیم. اینها را باید حل و فصل کنیم.

مردم بدانند این حقوق غیر متعارف مخصوص قوه مجریه نیست و خیلی بیشتر از این 300 نفر در جاهای دیگر حتی در نهادهای انقلابی و قوای دیگر هستند.

دولت اقدامات خوبی انجام داده است. جز دو سه نفر که به دلایلی در زندان هستند بقیه همه پول ها را پس داده اند. اگر در موردی جرمی اتفاق افتاده قوه قضاییه می تواند رسیدگی کند اما غیر آن، این کار دیوان محاسبات است. دیوان هیات های مستشاری دارد بررسی می کند. اگر جرمی واقع شده باشد خودش به قوه فضاییه می دهد. از قوای دیگر هم می خواهم در این زمینه مانند دولت پیشقدم شده و کار را پیش ببرند. از دوستان دیگر هم می خواهم این موضوع را جناحی و انتخاباتی نکنند. این ها نه بحث انتخاباتی و جناحی است. ملی است. باید با فساد مبارزه کنیم

 در بخش خصوصی رقابت باید آزاد و شفاف انجام شود. خصولتی کار را بدتر می کند. اگر دولت به بخش خصولتی دهد، همان دولتی است با یک قدرت بیشتر با یک راه های خطرناک تر است. راهش خصوصی سازی و کاهش تصدی گری دولت در این زمینه است.

 


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 14 دی

 
 

اشتراک گذاری: