ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

20 دیماه  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

از دیشب، سایه هاشمی

بر شانه کسی سنگینی نمی کند

 
 
 
 

 

درگذشت ناگهانی هاشمی رفسنجانی - بر اثر ایست قلبی- چهارمین درگذشتی بود که در سالهای پس از انقلاب 57 تاکنون بازتاب وسیع در جامعه پیدا کرد. درگذشت ناگهانی آیت الله طالقانی، درگذشت آیت الله خمینی، درگذشت آیت الله منتظری و اکنون درگذشت هاشمی رفسنجانی. اگر حکومت مانند مراسم تدفین آیت الله منتظری بر سر راه مردم سنگ نیاندازد و اجازه حضور به مردم در مراسم تشییع و تدفین هاشمی را بدهد، آن ارزیابی بالا در عمل ثابت خواهد شد. این مراسم قرار است سه شنبه برگزار شود و هر نوع مانع تراشی برای شرکت مردم در آن، ادامه همان ممنوعیت ها و محرومیت هائی است که در 10 سال اخیر هاشمی با آن روبرو بود و بر سر هر پیچ تحولات اصلاحی ایران، شدید تر و آشکارتر!

اگر نبود صبر، تحمل، زیرکی سیاسی و خونسردی هاشمی در 10 سالی که 8 سال آن همراه بود با ریاست جمهوری احمدی نژاد، ای بسا او نیز سرنوشت آیت الله منتظری را پیدا کرده بود. هاشمی در سالهای حیات آیت الله خمینی، مجلس خبرگان انتخاب جانشین رهبری و دوران ریاست جمهوری اش مرتکب اشتباهات بزرگی شد اما بتدریج و گام به گام از آن اشتباهات فاصله گرفت. او سرانجام در جریان انتخابات 88 که به کودتای بیت رهبری و در حقیقت "حجتیه" لانه کرده در این بیت علیه نتیجه واقعی آن انتخابات انجامید آخرین خطبه خود در نماز جمعه تهران را خواند و با کودتا و بگیر و ببندهای پس از آن که شامل حال بسیاری از کادرهای انقلابی دهه اول جمهوری اسلامی شده بود مخالفت کرد و صف خود را آشکارا از آقای خامنه ای جدا و به مردم وصل کرد. مخالفت مستند به آمار و ارقام و حتی هشدارهای آرام و بی هیاهوی او درباره نتایج عملکرد احمدی نژاد و باند همراه او در آن 8 سال فاجعه بار از برگ های درخشان زندگی سیاسی اوست. هاشمی اگر 15 سال پیش در گذشته بود، هرگز در گذشتش چنین بازتاب و واکنش توام با تاثر را در جامعه نداشت.

سئوال بسیاری از کسانی که شب گذشته در مقابل بیمارستان تجریش (هاشمی پس از ایست قلبی به آنجا منتقل شده بود) جمع شده بودند و بسیاری از کسانی که خود را به حسینیه جماران رسانده بودند درباره ادامه اصلاحات و دوران پس از هاشمی و بویژه انتخابات 96 و نبودن هاشمی در صحنه بود و درباره آن گزینه سازی می کردند. این نگرانی عمومی باز می گردد به نگرانی از سرنوشت مملکت و انتخاباتی که در پیش است. این زمزمه که با نبودن هاشمی شاید آقای خامنه ای بی واهمه از تقویت موقعیت حکومتی و مردمی هاشمی از ادامه دولت روحانی حمایت کند در این جمله کوتاه اما سیاسی و دقیق که شب گذشته وسیعا توئیت شده بود و منعکس، باشد:

"دیگه سایه هاشمی بر دوش کسی سنگینی نمی‌کنه"


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 20 دی

 
 

اشتراک گذاری: