ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

26 دیماه  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

گفتگو با علی مطهری

اگر خامنه ای رهبر نبود

مثل هاشمی  زیر فشار حملات بود!

 
 
 
 

 

بخش هائی از گفتگوی علی مطهری نایب رئیس دوم مجلس با «عصر ایران»:

همه کسانی که آرمان‌های انقلاب مانند استقلال، آزادی بیان، عدالت اجتماعی، اخلاق، معنویت و اجرای احکام اسلام را قبول دارند، انقلابی هستند. کسانی که مخالف آزادی بیان و حقوق شهروندی هستند و برای منتقد و مخالف حق اظهارنظر قائل نیستند یا اصل ولایت‌فقیه را عملا مخالف آزادی بیان جلوه می‌دهند و یا موانعی بر سر راه انتخاب آزاد مردم قرار می‌دهند، یا معتقدند که در انتخابات باید فرد مورد نظر ولی‌فقیه رأی بیاورد، اینها انقلابی نیستند. در مقابل، کسانی هم که نسبت به اجرای احکام اسلام سهل‌انگار و دچار نوعی خودباختگی در مقابل فرهنگ غرب هستند، انقلابی نیستند.

یکی از نقاط اختلاف برخی انقلابیون با شهید مطهری در زمان رژیم گذشته همین بود که آنها می‌گفتند هدف ما انقلاب و سرنگونی شاه است حتی با اتحاد با کمونیست‌ها و مجاهدین خلق ولی ایشان می‌گفت مهم‌تر از سرنگونی شاه، نظامی است که می‌خواهد بعد از شاه روی کار بیاید. هدف ما انقلاب مطلق نیست بلکه انقلاب اسلامی است و نمی‌توانیم با کمونیست‌ها و مجاهدین خلق متحد شویم چون هدف ما یکی نیست.

تندروی همیشه بد است. از اول انقلاب تا امروز هم هر جا تندروی کرده‌ایم به انقلاب ضربه زده‌ایم. از طولانی‌کردن تسخیر سفارت آمریکا بگیرید تا قتل‌های زنجیره‌ای و توقیف همزمان چندین روزنامه و ممانعت از اظهارنظر منتقدان و احکام سنگین قضایی برای منتقدان سیاسی و تحریک دشمن برای وضع تحریم‌های اقتصادی و تلاش برای اجرا نشدن برجام از طریق موشک‌ پرانی و ایجاد بهانه‌های حقوق بشری برای دشمن و هر معترضی را فتنه‌گر خواندن. همه اینها به انقلاب ما ضربه زده است. اینها انقلابی‌گری نیست، اقداماتی است که از روی کم‌عقلی یا هواهای نفسانی و کسب قدرت به هر وسیله ممکن است.

این پدیده که همه شخصیت‌ها باید کوبیده شوند مگر ولی‌فقیه، در واقع بیماری انقلاب ماست. حتی اگر رهبر انقلاب هم در مقام رهبری نبودند مورد هجوم واقع می‌شدند. قطعا شهدای بزرگ انقلاب هم اگر شهید نمی‌شدند مورد هجوم واقع می‌شدند. چون برخی معتقدند برای رسیدن به قدرت از هر وسیله‌ای می‌شود استفاده کرد. در واقع آفتی که امروز انقلاب ما دچار آن شده است، آفت بی‌تقوایی، هواپرستی و کم‌شدن خلوص نیت‌هاست.

بیشتر، اصول‌گراها مقصرند و یک ریشه آن برداشت غلط آنها از اصل ولایت‌فقیه و مقوله حفظ نظام و حساس‌نبودن نسبت به آزادی بیان و آزادی منتقد و مخالف و حقوق شهروندی است. ریشه دیگر آن قدرت‌ پرستی است که برای آنکه رقیب سیاسی را از میدان به در کنند محدودیت‌ها و محکومیت‌هایی برای او ایجاد می‌کنند که هرگز برای افراد گروه خود ایجاد نمی‌کنند و به اصطلاح رفتار دوگانه با گروه خود و گروه رقیب دارند و چون قوه‌قضائیه و نیروی نظامی در دست آنهاست، دست بالا را دارند.

دلیل نزدیک شدن امثال آقایان ناطق نوری، حسن روحانی و حتی علی لاریجانی به اصلاح‌طلبان  عاقل‌ بودن و زنده ‌‌بودن وجدان آنهاست چون هیچ آدم عاقل و باوجدانی نمی‌تواند درباره تندروی‌های سال‌های اخیر قانع شود. اینها فهمیده‌اند که در خیلی از موارد اختلافی، حق با اصلاح‌طلبان است و در سال‌های گذشته هم به آنها ظلم شده است و اینکه اصلاح‌طلب را مساوی ضد انقلاب و فتنه‌گر بدانیم یک خطای بزرگ است. در واقع بسیاری از اصول‌گرایان در سال‌های اخیر به انحرافات فکری و تندروی‌های جریان سیاسی خودشان وقوف پیدا کردند.

اگر هوشیار باشیم و مردم هم به موقع وارد صحنه شوند و بی‌تفاوت نباشند، انقلاب در دست افراد عاقل و انقلابیون اصیل خواهد بود.

(عنوان این مصاحبه برداشت ما از متن مصاحبه است و ضمنا برای کوتاه کردن مصاحبه، سئوالات این گفتگو حذف شده است.)


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 26 دی

 
 

اشتراک گذاری: