ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

اول آذر ماه  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

بخش هائی از نوار سخنرانی مطهری در مشهد

انتخابات 88 زمینه ساز

سلامت نسبی هر انتخاباتی شد

 
 
 
 

 

خلاصه سخنرانی علی مطهری در دانشگاه مشهد در باره انتخابات 88 گفت:

معتقدم فتنه دو طرف دارد؛ یک طرف اینکه اعلام کنیم حادثه‌ای بوده که از سال‌ها پیش برای آن برنامه‌ریزی‌شده و ارتباط مستقیم با کشورهای خارجی داشته است. این طرف قضیه برای من قابل قبول نیست، مگر اینکه دلایل قابل قبولی برای من بیاورند. اما طرف دوم این است که اعتراض به نتایج انتخابات وجود داشته و عواملی در قبل و بعد از انتخابات نقش مؤثری داشته‌اند.

اینکه از چند ماه قبل از انتخابات گفتند نظر رهبری روی احمدی‌نژاد است، یکی از زمینه‌های فتنه شد و باعث شد جامعه دو قطبی شود. نحوه اعلام نتیجه انتخابات هم شبهه تقلب را تقویت کرد. اینکه موسوی خود را برنده بداند و بعد طرفداران احمدی‌نژاد جشن پیروزی بگیرند و بعد از آن راهپیمایی‌ها شروع شود، اختلافات را شعله‌ ور کرد. اگر ما خوب مدیریت می‌کردیم، این مسئله آنچنان هم مهم نبود. اگر متخلفان دو طرف قضیه محاکمه می‌شدند و نقش احمدی‌نژاد، شورای نگهبان، سپاه و بسیج در زمینه دخالت در اوضاع مشخص می‌شد اوضاع این‌گونه نبود.عده ای راه افتادند که رهبری نظرشان روی احمدی‌نژاد است و همین ریشه فتنه بود. آنهایی که به نظر خودشان خیلی متدین بودند می گفتند نظر ایشان باید اجرا بشود. اینکه گفتند جشن ملی بگیریم برای پیروز انتخابات و برخورد خشونت آمیز با متعرضان، از عوامل گسترش این داستان بود.

به نظر من باید دو طرف بدون رودبایستی محاکمه می شدند. در انتخابات سال ۹۲ آسیب شناسی شد. شما دیدید در سال ۹۲ رهبری گفتند نظر من را حتی فرزندان من هم نمیدانند، چرا؟ چون ایشان متوجه شدند که عده ای در ۸۸ گفتند “نظر آقا به فلان کس است” یا اینکه ایشان در سال 92 چند بار به سپاه توصیه کردند که در انتخابات دخالت نکنید حتی در دفعه آخر! ایشان با تندی به نماینده خودشان در سپاه گفتند که سپاه حق دخالت در انتخابات را ندارد. پس معلوم می شود که یک کاستی هایی در سال ۸۸ وجود داشته که برطرف شد. اینکه هرکسی معترض هست را بگوییم فتنه گر درست نیست.

ما قاضی نیستیم و برای حل موضوع 88 تلاش می‌کنیم. باید اجازه صحبت به همه داده شود. در مسائل سال ۸۸، در روز رأی‌گیری دستگیری اعضای ستادها، قطع اینترنت، قطع پیامک‌ها و عدم اجازه ورود ناظران حرف‌های طرف مقابل است که باید شنید و پاسخ داد.

مسئله این است که در شمارش آرا تخلف بوده و در مبانی انتخابات که همان مناظره بود تخلف بوده. مردم باید بشنوند و اگر لازم است متخلفان محاکمه شوند و حکم قانونی برای آنها صادر شود؛ این بهتر از آن است که عده‌ای را بدون حکم قضایی زندانی کنند و غربی‌ها برای ما مشکل‌ساز شوند و بگویند که ما حقوق بشر را رعایت نمی‌کنیم. اگر کسی در این حال از دنیا برود، اگر یکی از اینها در حصر از دنیا برود عقده چرکینی است که مناسب انقلاب اسلامی نیست.

مطهری در پاسخ به اینکه چرا در امور مربوط به مجلس خبرگان دخالت می‌کند، گفت: من شهروند معمولی هستم و هرکس حق اظهارنظر دارد؛ ما جایگاه غیر قابل انتقاد نداریم هرکسی که در مقام انتقاد قرار نگیرد دچار فساد می شود. اینکه فکر کنیم خبرگان مجتهدانی هستند که کسی حق ندارد در مسائل‌شان دخالت کند اشتباه است، وظیفه اصلی مجلس خبرگان نظارت بر عملکرد رهبری و زیرمجموعه‌های رهبری است. این در حالی است که مجلس خبرگان وارد هر موضوعی غیر از این وظایف اصلی می شود. تا حالا شده اینها بحث کنند در مورد نهاد رهبری و ستاد اجرایی فرامین امام که تبدیل به یک کارتل اقتصادی شده است. اینها بررسی شده؟

خبرگان رهبری کارشان نباید فقط انتخاب رهبری باشد، بلکه باید تحقیق و تفحص کنند، بازرسی کنند. این نهادها دارند چکار میکنند؟ گاهی در اقتصاد کشور نقش مخربی دارند. ایت الله دستغیب همان موقع گفتند که اجازه سخن گفتن به اقایان موسوی و کروبی در داخل خبرگان داده شود. خب بلافاصه ایشان را اخراج کردند، مسجدش را اتش زدند! اینها چه معنی دارد؟

فوقش میگفتند اجازه نمی دهیم نه اینکه بگویند تو اگر بیایی تو را می زنیم! زشت است برای خبرگانی ها! راجع به رفع حصر، نظر رهبری به حصر است و می‌گویند جرم این‌ها سنگین است و اگر محاکمه شوند حکم‌شان سنگین می‌شود. یک وقت هست در این مسائل حکم حکومتی صادر می‌شود که اگر قبول هم نداشته باشی باید در مقابل آن ساکت باشی و یک بار هم شرایط این است که بنده نظر خودم را نسبت به رفع حصر بیان کنم؛ بازهم اصرار دارم که حصر بدون محاکمه ظلم است و عادلانه نیست، اگر هم محاکمه شوند و حکم محارب بگیرند، من نظری ندارم چون روال قضایی خود را طی کرده است.

جشن گرفتن احمدی‌نژاد پس از انتخابات ۸۸ و اینکه ایشان در جشن شرکت کردند و شال سبز به گردن خود انداختند، چیزی جز تحریک معترضان نبود. موضوع باید به شورای نگهبان موکول می‌شد تا اوضاع آرام شود. به خاطر عدالت باید به اوضاع در حصر رسیدگی شود، تمام جوانب و طرف های دخیل در فتنه از قبیل تیراندازی‌ها و زندانی‌کردن‌ها باید معلوم شود. آن ۳۰- ۴۰ نفری  که در ۳۰ خرداد ۸۸ کشته شد کار چه کسانی بوده؟ همش کار منافقین بود؟ اینها باید مشخص شود که چه کسی تیراندازی می کرد.

رهبری از نظر خودشان می‌گویند که در مورد حصر موسوی و کروبی، عدالت را رعایت کرده و به آنها لطف می‌کنند ولی از نظر من این مخالف عدالت است و نظر ایشان را قبول ندارم. رهبر معصوم که نیست؛ من در این مورد نظر ایشان را قبول ندارم. وجود ولایت فقیه هیچ تکلیفی را از ما ساقط نمی‌کند. اگر شهید مطهری زنده بود حوادث به شکل دیگری اداره می‌شد، اگر نظر ما مخالف ولایت فقیه است، این دلیلی بر قبول نداشتن ایشان نیست. فکر می‌کردیم حصر محدود است و زمانی‌که این مسئله خیلی طولانی شد ما برای رفع حصر وارد شدیم. اینکه کسی چهار سال در حصر باشد، آن‌هم بدون محاکمه نیاز به حکم قضایی دارد و ما به این اعتراض داریم. در روزهای اول انتخابات، در ۲۵ خرداد حدود سه میلیون نفر به خیابان‌ها آمدند و مردم احساس کردند تقلب شده، این باید درس عبرتی برای ایران باشد. جمهوری اسلامی تجربه کافی برای مقابله با این اعتراضات نداشت و غافلگیر شد و اشتباهاتی صورت گرفت و عده‌ای که می‌دیدند انقلاب در خطر است، مردم را به شدت مورد هجمه قرار دادند و افرادی که عکس امام را پاره کردند و به بسیج حمله بردند، از خودشان بودند. همه این مسائل را نمی‌شود به اسرائیل نسبت داد.

نماینده مردم تهران در مجلس پیرامون استیضاح وزیر علوم و رای اعتماد به وزرای پیشنهادی اظهار کرد: این گزینه‌های پیشنهادی وزارت علوم اگر نامه‌ای را امضا کرده‌اند، نشان‌دهنده این بوده که حق اظهارنظر در کشور را داشته‌اند. در حادثه کوی دانشگاه، عده‌ای تحصن کردند و عده‌ای را زدند که برخی از نمایندگان در جریان ماجرا قرار گرفتند، به صورتی که فیلم گزینه‌های پیشنهادی که در آن ماجرا حضور داشتند را هم در مجلس نشان دادند. این کار، کار درستی نیست؛ جوری نباید نشان دهیم که جمهوری اسلامی فاقد آزادی بیان است. وی تصریح کرد: من با تندروی‌ها موافق نیستم؛ عده‌ای که این تندروی‌ها را انجام می‌دهند، با گرفتن ایدئولوژی‌هایی از آقای مصباح عقاید خود را بیان می‌کنند. آقای مصباح، فردی ایدئولوگ هستند و دقت نظرهای‌شان قابل ارزش است اما نباید احساس شود که فقط یک گروه حق اظهارنظر دارند.

هر کسی باید نظر خودش را به راحتی بیان کند، ما نباید از ولایت فقیه چهره‌ای بسازیم که مخالف آزادی و دموکراسی باشد، در جایی که حکم حکومتی نباشد، باید اظهارنظرها صورت گیرد. پیغمبر هم که معصوم بودند اینجور نبود. ما ساکت نمی شویم، حرف خودمان را می زنیم.

رهبری از نظر خودشان می گویند براساس عدالت حرف می زنند و بلکه به آنها لطف می کنند، اما من این نظر را در اینجا قبول ندارم و نظر متفاوتی دارم.

معترضین ۸۸ بر حرف خودشان مبنی بر تقلب هستند که باید اجازه صحبت به انها داده شود. آقای کروبی بارها پیغام داده ما را محاکمه کنید. انها خطای خود را قبول ندارند.  نگاه ما به اینکه معترضین برانداز هستند اشتباه است و همین مسئله باعث شد که بر علیه آنان خشونت بشود، باید تلوزیون صحبت های آنان را پخش کنند.

قبل هر انتخاباتی مسئله تقلب مطرح می شود، حالا اگر در سال ۸۸ بیشتر مطرح شد بخاطر شناختی است که از اقای احمدی نژاد داشتند!

http://www.rahkarnews.ir/fa/doc/news/14559/

به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت اول آذر

 
 

اشتراک گذاری: