منتخب اخبار  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

اول آ ذر  ماه  1395

  pyknet100@gmail.com

 
   
 

 

منتخب اخبار سیاسی- اجتماعی

 

عکس: یکی از میدان های نسبتا قدیمی تهران همین میدان امام حسین است که حرکت به سمت نارمک و تهرانپارس و تهران نو از آنجا شروع می شود. یکسرش هم میخورد به خیابان شاهرضای قبل از انقلاب که حالا خیابان انقلاب است و سر دیگری هم به میدان ژاله که در مسیر آن ماجرای کشتار 17 شهریور در آخرین حکومت نظامی شاه روی داد.

اسم این میدان در ابتدا فوزیه بود. یعنی اسم اول زن شاه را روی آن گذاشته بودند. فوزیه که از خانواده سلطنتی مصر بود و بالاخره هم رفت به مصر و دیگر بازنگشت و از شاه طلاق گرفت، اسم این میدان شد میدان "شهنار". یعنی دختر، شاه و فوزیه.

تولیت این میدان،البته اسما نه ملکا. بعد از انقلاب اسم این میدان شد میدان امام حسین. تا چه پیش آورد روزگار و چند بار دیگر اسم این میدان عوض شود!

البته  شکل و نمایش و آرایش این میدان به نسبت گذشته ها خیلی تغییر کرده و دیگه از توپ قراضه و قدیمی که هر ماه رمضان آن را ارتش می آورد کنار همین میدان تا غروب های ماه رمضان سه گلوله شلیک هوائی کنند و افطار را اعلام و یا سحر سه توپ در کنند و قطع خوردن را اعلام کند خبری نیست. از دیگ های آش و عدسی و لوبیا پخته و غذاهای بیمارستانها که در دیگ های پشت سیاه دوباره دم میشد و به بی چیزان فروخته می شد هم خبری نیست. آن گذشته دیگر گذشته است. حالا برای این میدان نقشه تازه ای کشیده اند. گفته اند سالی یکبار و آنهم در دهه اول ماه محرم در آن تعزیه اجرا کردن کم است و باید این میدان در تمام طول سال محل برگزاری تعزیه و نمایش واقعه کربلا باشد. حالا این که در طول سال چه تعزیه هائی می خواهند اجرا کنند معلوم نیست اما اگر مطابق تاریخ اسلام باشد، لابد مراسم به حکومت نشستن خلافای بعد از محمد هم بصورت تعزیه نمایش داده می شود و یا انگور خوردن امام رضا و مسموم شدن وی و یا رنجور و ضعیف بدنیا آمدن زین العابدین که او را زین العابدین بیمار مردم می شناسند و خلاصه انواع داستان های دیگر. بهرحال میدان فوزیه اول و شهناز دوم و امام حسین سوم قرار است میدان نمایش وقایع صدر اسلام بشود و از صبح تا شب در آن تعزیه اجرا شود. چقدر نقش آفرین نیاز خواهد بود و چقدر شتر و اسب و خیمه بر ما معلوم نیست.

 

فیلم/ روایت شنیده نشده روحانی

http://www.entekhab.ir/fa/news/305677

مینی بوس ها از تهران می روند

http://www.entekhab.ir/fa/news/305663

گزیده روزنامه های 29 آبان 1395

http://www.jamaran.ir/PhotoNews-gid_142216-id_150716.aspx

لغو سخنرانی مطهری در مشهد

http://www.entekhab.ir/fa/news/305902

نامه مطهری به روحانی: لطفا برای ما روشن فرمایید

http://www.entekhab.ir/fa/news/305942

واکنش برخی نمایندگان به لغو سخنرانی مطهری

http://www.entekhab.ir/fa/news/305945

فراکسیون امید: افراطیون اصولگرا در اقلیت هستند

http://www.entekhab.ir/fa/news/305895

میرتاج الدینی: ورود چند کاندیدا برای تقویت یک کاندیدا

http://www.entekhab.ir/fa/news/305808

اتاق فکر سیاسی جامعه مداحان

http://www.entekhab.ir/fa/news/305868

عبور 11 میلیون جوان از سن ازدواج، نرخ بالای طلاق

http://www.entekhab.ir/fa/news/305864

میدان امام حسین تهران، کانون آیینی و مذهبی می شود


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت اول آذر

 
 

اشتراک گذاری: