ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

2 آذر ماه  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

مصاحبه سی. بی. اس با اردوغان

با ناتو و امریکا زاویه، با روسیه نزدیکی

استانبول- بهزاد دولت آبادی

 
 
 
 

تلویزیونی سی. بی. اس، روز گذشته با رئیس جمهوری ترکیه "اردوغان" مصاحبه ای کرد که رئوس نکات مهم آن را می نویسم:

1- قبل از آغاز مصاحبه با اردوغان فرازهایی از مصاحبه مجری برنامه (استیو کرافت) با سفیر کبیر سابق آمریکا در آنکارا "جمز جفری" پخش شد. وی اظهار داشت: "رابطه ترکیه- آمریکا بی نهایت مهم و بغرنج می باشد و با توجه به موقعیت ترکیه در سطوح بالای اولویت های ترامپ قرار دارد. چرا که موقعیت همه چیز است.

2-  در این برنامه سفیر سابق به همراه پخش تصاویری از پایگاه هوایی ناتو در آدانا موسوم به  "پایگاه اینجیرلیک" و در پاسخ به سوالی مبنی بر اهمیت این پایگاه گفت: "بدون چنین پایگاه هایی عملیات بر علیه داعش در سوریه و شمال عراق غیر ممکن می شد. آمریکا نمی تواند نظاره گر از دست دادن چنین پایگاه هایش باشد."

سپس در ادامه  مصاحبه اردوغان آغاز شد.

3- اردوغان اظهار داشت:" بابت سیاست های سوریه ای آمریکا غمگین و متاسف هستم. در این خصوص دیدارها با اوباما و جو بایدن داشتیم ولی ایشان نیز بابت عدم جدیتشان و عدم موفقیتشان اظهار عجز و یاس کردند."

اردوغان در پاسخ به سوالی از جانب مجری برنامه مبنی بر اینکه:" آیا ارتباطی بین ایالات متحده و اقدام کودتایی ١٥ جولای می بینید؟" چنین پاسخ داد: "ما نمی توانیم بگوییم که بدست این و یا آن بوده ولی ملت یک چنین ارزیابی و برداشتی را دارد. این فرد (اشاره به فتح الله گولن) چرا در کشور شماست؟

مجری برنامه در واکنش ها و اقدامات تند و افراطی پس از کودتا اشاره کرد و اردوغان گفت: "یعنی در کشور ما دولت سرنگون  شود و ما ساکت و نظاره گر باشیم؟ نخیر، چنین تفکری جایی بین مردم ترکیه ندارد. از طرفی تمامی اقدامات و پیشگیری ها پس از کودتا تحت نظارت دادستان ها و قضاتی بود و هست که پایبند به اصل برتری قانون هستند."

اردوغان سپس ضمن اشاره اش به کمک تسلیحاتی آمریکا به نیروهای کرُد مدافع خلق در سوریه چنین ادامه داد: "نمی توان به صرف اینکه یک گروه تروریستی با داعش می جنگد از آن حمایت کرد. نمی توان گروه های تروریستی را به گروه های خوب- گروه بد تقسیم کرد. ما در این مورد نیز نتوانستیم به نقطه واحد و مشترکی با آمریکا برسیم."

سپس مجری برنامه ضمن اشاره به روابط  بین ترکیه و روسیه و خصوصا اشاره به تفاهم و نزدیکی روسیه پس از کودتا با ترکیه از اردوغان پرسید: "آیا شما هم اکنون در حال مرور و از نظر گذراندن مجدد روابط تان با ناتو و متفقتان ایالات متحده هستید؟ "

اردوغان در جواب گفت: "هم اکنون چنین موردی موضوع بحث روزمان نیست. البته اینکه مواضع ناتو چه هست و یا چه خواهد بود لازم است بگویم که  هیچ مورد منفی مبنی بر عدم تفاهم موجود نمی باشد. هم اکنون روابط و روش مان با ناتو کاملا مطابق با مفاد مندرجه در معاهده هایمان می باشد و ناتو نیز بر اساس مواد مندرج در قرارداد و معاهده حرکت می کند."


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 2 آذر

 
 

اشتراک گذاری: