ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

3 آذر ماه  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

او را بشناسیم

مرگ حسن شایانفر

همزاد حسین شریعتمداری

 
 
 
 

حسن شایانفر از بازجوها و تواب سازان دهه مخوف 60 در دو زندان اوین و توحید (کمیته مشترک) که پس از قتل عام زندانیان سیاسی در سال 67 شد مسئول مرکز پژوهشهای موسسه کیهان پس از سکته و مدتي از دست دادن قدرت تکلم سرانجام در تهران درگذشت.

شایانفر اولین بار در دهه 60 در کمیته مشترک – زندان توحید- دیده شد. در سالن طبقه سوم زندان توحید و در کنار حسین شریعتمداری. او از جمله کسانی بود که مثل خوره روح احسان طبری را در همان زندان توحید خورد.

حسن شایانفر در سال 1363 بخش فرهنگی زندان قزلحصار را دایر کرد و با نام مستعار"معصومی" تواب سازی و شبکه بندی توابان برای داخل زندان و سپس در خارج از زندان و حتی اعزام آنها برای حضور در تند روترین سازمان ها و گروه های سیاسی به خارج از کشور و حفظ سر نخ آنها در دستهای خود را شروع کرد. او به بهانه بحث با  زندانیان فهرستی تهیه کرد که بعدها بعنوان یکی از اسناد برای کشتار تابستان 67 مورد استفاده قرار گرفت.

درکیهان همه او را حاج آقا صدا می زدند. حسن شایانفر در دوران قتلهای زنجیره ای چند بار در مطبوعات وقت مطرح شد، اما چهره او همچنان پنهان ماند.

مازیار رادمنش پس از خروج از ایران نوشت: "با روی کار آمدن مهدی نصیری 25 ساله بعنوان سردبیر کیهان و بحرانی که پس از او به وجود آمد، گروهی از دفتر سیاسی سپاه که بخشی از آنها مانند حسن شایانفر و حسین شریعتمداری مدتی را در بازجویی های اوین گذرانده بودند به کیهان آمدند تا آن روزنامه را به روزنامه ای برای مواجهه با مخالفان حکومت بخصوص روشنفکران تبدیل کنند. حسین شریعتمداری مدیر مسئول کیهان شد، صفار هرندی معاون مدیر مسئول و سردبیر کیهان شد و حسن شایانفر رئیس "مرکز پژوهش های کیهان". این دفتر که در واقع "بخش اطلاعات ویژه روشنفکران" است؛ برای همه اهل فکر و قلم پرونده ای تدارک دید.

تهیه مطالب متعدد تحت عنوان "نیمه پنهان" که بعد ها بصورت کتاب منتشر شد و تاکنون بیشتر از سی جلد آن به بازار آمده و منبع تغذیه خبرهای ویژه کیهان است، توسط مرکز تحت نظارت شایانفر تهیه  شد. این خبرها، بتدریج تبدیل به پرونده و سپس برای عملیاتی شدن ـ دستگیری یا ترور ـ به سازمان های مربوطه، ارسال می شود.

شایانفر در سالهای پس از انتخابات دوم خرداد، مسئولیت پرونده سازی برای اهل قلم و مطبوعات را برعهده گرفت و به مرکز پرونده سازی علیه مطبوعات و روزنامه نویسان تبدیل شد. این پرونده ها را برای اقدام دراختیار قاضی مرتضوی و اداره معروف به "منكرات" می گذاشت.

او پیش از انتخابات 84 که در آن احمدی نژاد به ریاست جمهوری رسید در كنگره حزب الله كه درواقع كنگره آمادگی برای حضور درانتخابات ریاست جمهوری بود، تئوری "قتل درمانی” را ارائه کرد و گفت:

"در بخشهای مهم حاكمیت دو بینش كاملا متفاوت نسبت به مسائل در تقابل هم وجود داشته و دارد كه در طول این سالها مشكلات جدی را ایجاد كرده است. متاسفانه جریانی كه استحاله شده و با بیرون از مرزها پیوند خورده است، در حال فعالیت مستمر است، كه اگر جلوی آن گرفته نشود، قطعا با مشكلات بسیار جدی رو به رو خواهیم شد. ما امروز شاهد هستیم كه همان دیدگاه غیرارزشی و مخالف نظام در عرصه فرهنگ به شدت فعال است و بودجه های دولتی را برای حاكم شدن در جامعه در اختیار دارد. جریانی كه به دروغ میخواست در عرصه هنر و فرهنگ معاندان با نظام را جذب كند، خود جذب آنان شد و ما امروز شاهد موضع گیریها و نوع رفتار مسئولان فرهنگی همگام با معاندان نظام هستیم. تا این جریان وجود دارد و پشتوانه دولتی را با خود دارد، نمیتوان انتظار رفع مشكلات فرهنگی را داشت و این وظيفه نیروهای حزب الهی است كه این جریان را بهتر بشناسند و جلو آن بایستند."

پروند ه های معروف به" سینماگران"، " نوار سازان"،" پورزند" و " روزنامه آسیا" از معروف ترین پرونده هائی است که تحت هدایت حسن شایانفرکلید خورد و سبب تعطیلی دهها نشریه ؛ زندانی شدن و فرار عده زیادی از روزنامه نگاران و روشنفکران از کشور شد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 3 آذر

 
 

اشتراک گذاری: