ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

17 آذر ماه  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

مرور مطبوعات 16 آذر

جلائی پور و حجاریان

مهر سکوت را از لب برداشتند

 
 
 
 
 

۱ - ایران

 

 - محمد رضا جلایی پور به مناسبت 16 اذر - روز دانشجو- در صفحه اخر روزنامه ایران نوشت: دولت سابق حتی اجازه بزرگداشت این روز را نمیداد اما در دوره اعتدال مخالفان گشایش سیاسی هم مجبور شده اند به هر شکلی با این روز کنار بیایند و چون توان جلوگیری کامل از این جلسات را ندارند سعی میکنند با برنامه های نامربوط، ماهیت، محتوا و هدف این روز را منحرف کنند و مضمون آن را تغییر دهند.

 - حجاریان: احمدی نژاد در زمان شهرداری پول های زیادی بین "مداحان" خرج کرد که هنوز پرونده شهرداری ایشان مفتوح است. همین اخیرا دیدیم که سید حمید زیارتی به اقای روحانی گفت شما انگلیسی هستید. افراد زیادی نظیر احمدی نژاد، عباسی، سید حمید زیارتی(روحانی) و ... را ازاد گذلشته اند تا هرچه می توانند نسبت به رئیس جمهوری بگویند.

 - محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت: ارز با قیمت 3300 تومان یکسان سازی می شود. سیاست دولت نرخ شناور مدیریت شده برای ارز است. نرخی که امروز در بازار وجود دارد بی ثبات بوده و قطعا کاهش می یابد.(نرخ یکسان شناور!)

 - تقی نوربخش، مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به پرسشی مبنی بر تغییر فرمول محاسبه مستمری و حقوق بازنشستگی و محاسبه میانگین حقوق از 2 به 5 سال اخر خدمت گفت: تغییر فرمول محاسبه بازنشستگی یکی از مواردی است که در برنامه ششم توسعه مطرح است. (نوربخش در ابتدای روی کار امدن خود این موضوع را تکذیب کرده بود)

- روزنامه ایران در صفحه تاریخ خود یادداشتی دارد با عنوان "محمد علی فروغی، سیاستمدار یا نیمه دوم یک دیکتاتور ؟". نویسنده این مقاله نوشت: برخی آرای فروغی، مثلا در نطقی که به مناسبت تاجگذاری رضاه شاه ایراد کرد نشان داد که او مجدانه در پی ایجاد یک گفتمان ناسیونالیستی باستان گرا در ایران بود. فروغی در کنار تیمور تاش و علی اکبر داور از مهمترین عناصر برکشیدن رضاخان به سلطنت بودند. وی همچنان که شیفته فلاسفه سیاسی انگلیس بود، نسبت به نقش بریتانیا در تحولات جهانی نظر کاملا مثبتی داشت؛ از این رو به نظر می رسد در برنامه بریتانیا برای روی کار اوردن یک دیکتاتور نظامی نقش محوری به او محول شده باشد. اهمیت فروغی در روی کار امدن رضاخان تا بدان حد بود که وی با تیمور تاش، (دست راست رضاخان) در روز مراسم تاجگذاری رضاشاه در یک کالسکه سوار بودند. نطق تاجگذاری را هم او خواند و بلافاصله از سوی رضاشاه به مقام نخست وزیری منصوب شد. صرف نظر از تحلیل های جماعتی که وقایع تاریخ معاصر را جز در بستر توطئه فلان کشور خارجی تفسیر و روایت نمی کنند لازم است به این نکته توجه شود که محمد علی فروغی جزو آن دسته از روشنفکران بود که با مشاهده به بن بست رسیدن طرح مشروطه خواهی ایده موسوم به "استبداد منور" که بر اساس آن از روی کار امدن یک دیکتاتور مصلح حمایت میشد را مطرح کرد. در انتقاد از فروغی برخی صاحب نظران معتقدند او می بایست نسبت به تعطیل کردن روزنامه ها و انجمن ها و از معنا تهی کردن مشروطیت توسط رضاشاه، مقاومت درخوری انجام میداد و اعتراض می کرد. موضوعی که بعدها از سوی نزدیکترین کسانش هم مطرح شد. اما فروغی که سیاستمدارانی چون مصدق را "هوچی" میدانست در دفاع از خود پاسخ گفت؛ "گول خوردم، این مرد (رضاشاه) در ابتدای سلطنت دم از قانون می زد و میگفت همه کارها باید در پناه قانون باشد، نباید کسی کار غیر قانونی انجام دهد. حال فهمیدم که ان گفته ها و تظاهرات برای اغفال بنده و امثال بنده بوده است".

نویسنده مقاله که دانشجوی دکترای تاریخ نیز میباشد در ادامه نوشت: با حمله ارتش های متفقین به کشور در شهریور 1320 که هیمنه رضاشاه به یکباره فرو ریخت، رضاشاه  شخصا به در خانه فروغی رفت (حرف مفت و بی پایه. بهبودی را فرستاد عقب فروغی) تا بلکه به سبب مناسبات ویژه فروغی با دولتمردان انگلیسی خطر بیرون رفتن حکومت از چنگ خاندان پهلوی برطرف شود که چنین نیز شد.( با انتصاب فروغی، انگلیس مجددا بر اوضاع مسلط شد و سپهبد امیراحمدی با اعلام حکومت نظامی توانست همکار شایسته ای برای فروغی باشد. فروغی توانست با افتتاح مجلس سیزدهم که انحلال و لغو انتخابات مجلس فوق مورد درخواست گروه کثیری از رجال و شخصیت های ملی بود، توانست مجلس 13 رضاشاهی را به دوران جدید سیاسی تحمیل کند و برنامه اغوا و فریب دموکراسی سلطنتی را اجرا نمیاد. فروغی در نطق رادیویی خود گفت: برادران و هم میهنان عزیزم بحمداله به فضل خداوند در سایه توجهات شاهنشاه جوانبخت بار دیگر پا به دایره ازدی گذاشتید و می توانید از این نعمت برخوردار شوید، البته باید قدر این نعمت را بدانید و شکر خداوند را به جا اورید- گوشه هایی از تاریخ معاصر ایران جلد اول رسول مهربان)

 

 ۲ - جمهوری اسلامی

 

 - وزیر خارجه چین: برجام نباید تحت تأثیر مسائل داخلی کشورها باشد.

 - روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود نوشت:  حفظ برجام و بلکه تقویت آن برای کشور و نظام یک اصل است.

 - نوبخت سخنگوی دولت: بنزین گران نمی شود.

 - رئیس قوه قضاییه خبر داد: احضار بیش از 15 نفر به دادسرا در ارتباط با پرونده شهرداری.

 

 ۳ - اطلاعات

 

 - وزیر انرژی آمریکا: اوباما جلو اجرای قانون ضد برجام را خواهد گرفت.

 - نوبخت سخنگوی دولت: حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال آینده 10 درصد افزایش می یابد. (حقوق کارمندان هر ساله بر اساس نرخ تورم افزایش پیدا میکند. با وجود بالا رفتن دلار و افزایش 50 درصدی برق و اب و ... همچنین افزایش مواد غذایی مانند برنج, بانک مرکزی نرخ تورم را 7 درصد اعلام کرد ! البته زمانی که در دولت احمدی نژاد تورم  طبق گفته بانک مرکزی به بالای 40 درصد رسید این اصل "افزایش حقوق بر اساس تورم" رعایت نشد)

 - جمعیت استان تهران به 12 میلیون و 800 هزار نفر رسید.

 

 ۴ - شرق

 

 - صادق خرازی در مراسم 16 آذر: روحانی در شورای امنیت ملی برای حصر رایزنی کرده است.

 - مصطفی معین: هاشمی متحول شده اما پدر اصلاح طلبان نیست.

 - بیستمین سال خاموشی علی حاتمی خالق سریال تلویزیونی   هزار دستان و فیلم سینمایی "مادر".

 

 ۵ - دنیای اقتصاد

 

 - روزنامه دنیای اقتصاد در سر مقاله خود با عنوان "عقل سلیم و نرخ ارز" نوشت: از تیرماه 1392 تا امروز ظرف سه سال و نیم  تورمی70 درصد از سر گذرانده ایم، و طبق قانون اقتصاد می بایست  همین مقدار به ارزش ارز افزوده شود.

 

 ۶ - اعتماد

 

 - روزنامه اعتماد نوشت: ۲۰ دقیقه هم برای تصویب برجام زیاد بود.

 - محمدرضا خاتمی : بزرگ ترین رقیب روحانی، عملکرد دولت ایشان است.

 - مصطفی معین: احمدی نژاد زمین سوخته تحویل داد.

 

 ۷ - آرمان

 

 - محسن غرویان: فعالیت های انتخاباتی  علیه دولت در قم.

 - حسن خمینی: آزادی انتخاب یکی از ارکان سبک زندگی است.

 - ورود سالانه 15 هزار دکتر به صف بیکاران

 

 ۸ - آفتاب

 

 - مینو خالقی: شصت و سه سال از شهادت سه آذر اهورایی 16 آذر می گذرد.

 

 ۹ - جام جم 

 

 - رئیس قوه قضاییه: باید ببینیم چه فایده ای از برجام برایمان باقی مانده است.

 

 ۱۰ - همشهری

 

 - روزنامه همشهری نوشت: کمیته نظارت بر برجام چه می کند ؟

 

 ۱۱ - وطن امروز

 

 - ضرغامی: خدا برجام را آورد اما برای مشخص شدن چهره واقعی آمریکا.

 

 ۱۲ - کیهان

 

 - مدیر مسئول کیهان: برجام به عنوان یک فاجعه عبرت انگیز در مدارس تدریس شود.

 

 ۱۳ - رسالت

 

 - آیت الله نوری همدانی: تمدید تحریم ها از سوی آمریکا نقض برجام است.

 


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 17 آذر

 
 

اشتراک گذاری: