ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

17 آذر ماه  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

کنفرانس خبری نخست وزیران روسیه و ترکیه

دوران سخت تیرگی روابط

بسرعت پشت سر گذاشته می شود

استانبول- بهزاد دولت آبادی

 
 
 
 
 

فرازهایی از سفر نخست وزیر ترکیه به مسکو و دیدار وی با نخست وزیر روسیه در مسکو. هر چند این دیدار عمدتا جهت ترمیم و تقویت روابط تجاری بین دو کشور بود ولی پیش روی نیروهای دولت بشار اسد با حمایت روسیه در حلب و شکست های سنگین قوای مخالف که عموما از طرف ترکیه حمایت می شوند را باید در کنار این دیدار دید.

دیمیتری مدودف نخست وزیر ترکیه در پایان دیدار و گفتگو با نخست وزیرترکیه گفت:

"بدنبال تلاش مشترکمان از یک مرحله دشوار عبور کردیم. به روابط مشترکمان ادامه خواهیم داد.  دیدار امروز شتاب لازم برای این روند را بوجود آورد. دو کشور قبل از این دورۀ (اشاره به قبل از سقوط جنگنده سوخوی روسیه و آغاز تیرگی روابط)  بی نهایت سخت و دشوار دارای روابطی متحرک و رو به رشد بود. در زمینه اقتصادی تماس های مثبتی داشتیم و بر روی مکانیزم هایی با بازدهی بالا کار می کردیم. ما این توشه ارزشمند را فراموش نکرده ایم. سعی می کنیم که از پس مشکلات اخیر برآییم و بر اساس گفتگوهای متقابل به روابطمان ادامه می دهیم.

بدلیل عوامل اقتصادی و سیاسی حجم مبادلات تجاریمان در سال اخیر کاهش یافت.  در این راستا و در جهت ایجاد مکانیزم های جدید در روابطمان و همچنین تلاش جهت تامین منابع مالی با مشارکت دادن کشورهای دیگر اسنادی برای نشست شورای عالی همکاری ترکیه- روسیه که در نیمۀ اول سال آینده برگزار خواهد شد  خواهیم داشت.

مدودف با تاکید بر ضرورت ارادۀ سیاسی دو کشور جهت تحقق پروژه گازی موسوم به "جریان ترک" گفت: "برای ارسال گاز از طریق این خط به مذاکراتمان ادامه خواهیم داد. احداث خط اول جهت برآورده کردن احتیاجات گازی ترکیه است و خط دوم جهت تامین گاز اروپا. این خط گازی نه تنها رقیب خطوط دیگر نیست بلکه موجب تنوع در خطوط گازی خواهد شد." 

مدودف سپس به سوریه پرداخت و اظهار داشت: "استقرار ثبات عمومی در سوریه به نفع تمامی منطقه است و این برای هر دو کشور حائز اولویت است. جهت حل بحران سوریه و تعیین آینده آن کشور معتقد به برقراری گفتگو در داخل خود سوریه هستیم. دیدارهایمان در سطوح مختلف با مقامات ترکیه در این مورد بی نهایت مهم است. در مورد تهدید تروریسم با ترکیه دیدگاه مشترکی داریم و شکی ندارم که این دیدارها و گفتگوها در آینده نیز ادامه خواهد داشت."

مدودف در مورد حجم 100 میلیارد دلاری تجاری گفت: "پنج سال پیش چنین هدفی داشتیم و بنا به دلایل سیاسی- اقتصادی میسر نشد. ولی در صورت تحقق بخشیدن به پروژه های بزرگ و همکاری در سایر زمینه ها دستیابی به این هدف کاملا ممکن است. پیشنهادهایی مبنی بر پروژه هایی به نخست وزیر ترکیه نمودم که می تواند ما را به این رقم تجاری برساند." 

وی سپس با اشاره به روند ساختمان سازی ها جهت برگزاری جام جهانی فوتبال (که قرار است در 2018 در روسیه برگزار شود) به نقش نیروی کار "مجمع اقتصادی اروآسیا" و ضرورت بررسی نیروی کار از جانب سایر کشورها (و از جمله ترکیه) اشاره کرد.

پس از سخنان مدودف نخست وزیر ترکیه شروع  گفت:

" با توجه به گذشتۀ تاریخی بین کشورهایمان صاحب توانایی جهت افزایش و پیش بردن روابط اقتصادیمان هستیم. ما به عنوان دو نخست وزیر دنبال این کار را خواهیم کرفت و جای نگران نیست.

در این یک سال اخیر روزهای سخت و دشواری در روابطمان را سپری کردیم ولی این سختی در گذشته است. بعد از این باید به آینده متمرکز شویم و حتی به سطح بالاتر از 24 نوامبر 2015 (روزی که جنگنده روسیه ساقط شد) ارتقاء دهیم. در این راستا اولین گام ها از جانب رهبرمان جناب رئیس جمهور اردوغان و جناب آقای پوتین در ماه اوت گذشته برداشته شد.  خصوصا در زمینه انرژی بین دو کشور یک همکاری کامل استراتژیک موجود است. چه در زمینه گاز و چه در زمینه انرژی هسته ای پروژه های مهمی داریم. در کناردو خط گازی "جریان آبی" و "جریان غرب" در خصوص "جریان ترک" نیز تصمیمات سریعی اتخاذ کردیم. پروژه انرژی هسته ای "آک کویو" ( آک کویو منطقه ای در شهر مرسین واقع در جنوب و سواحل دریای مدیترانه می باشد که قرار است نیروگاه انرژی هسته ای توسط روسیه در آنجا احداث شود.) از جهت ما استراتژیک می باشد. مایل هستیم بر سرعت احداث این پروژه افزوده شود و فازی از آن را در سال 2023 (صدمین سال تاسیس جمهوری ترکیه) بهره برداری کنیم. وزارت انرژی ترکیه تمامی اقدامات لازمه در این راستا را به عمل خواهد آورد."

نخست وزیر ترکیه پس از تاکید بر لزوم همکاری تجاری و اشاره به نکات مشترک فرهنگی بین دو کشور و ضرورت تقویت روابط توریستی جهت رفاه مردم دو کشور، به جنگ سوریه اشاره کرد و گفت:

" در راستای حل مشکل سوریه تصور می کنم که هم اکنون نسبت به گذشته به مواضع نزدیکتری رسیده ایم. امیدوارم این گام ها در آینده نیز برداشته شود."

در بخش سوال و جواب یکی از خبرنگاران روس از نخست وزیر ترکیه سوالی مبنی بر تهدید تروریسم در ترکیه و پیوند آن با بتوریسم سوریه کرد که نخست وزیر ترکیه گفت: "هم اکنون همه کشور ها تحت تهدید تروریسم هستند. با این حال ما نهایت تلاشمان را جهت دفع خطرات تروریستی می کنیم."
سپس یک خبرنگار ترک سوالی از مدودف در مورد اینکه در این دیدار صحبتی از سوریه شد یا نه کرد و مدودف در جواب گفت: "هر چند به این موضوع نیز اشاراتی شد ولی روسای جمهور دو کشور به این می پردازند."


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 17 آذر

 
 

اشتراک گذاری: