ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

22 آذر ماه  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

سخنرانی صادقی نماینده مجلس

حکومت باید برود در اتاق

شیشه ای و زیر نگاه مردم!

 
 
 
 

 

بخش هائی از سخنرانی محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس در روز دانشجو در سالن چمران دانشکده علوم پایه دانشگاه اراک:

«جمهوری اسلامی دارای سه قوه مستقل از یکدیگر است که در راس آن‌ها ولایت فقیه قرار دارد که به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشروعیت خود را از رای مردم می‌گیرد»، وی افزود: در جمهوری اسلامی کلیه انتخاب‌ها و انتصاب‌ها با رای مردم انجام می‌شود

ولی فقیه در برابر قوانین با دیگر مردم تفاوتی ندارد و این امر در اصل ۱۰۷ قانون اساسی تاکید شده است. آن‌جا که می‌گوید "پس از مرجع عالی قدر تقلید و رهبر کبیر انقلاب امام خمینی(ره) که از طرف اکثریت قاطع مردم به مرجعیت و رهبری شناخته و پذیرفته شدند، تعیین رهبر به عهده منتخب مردم است.  در بخش دیگری از قانون آمده است که رهبر در برابر قوانین با سایر افراد کشور مساویست است که مستند به سیره پیامبر(ص) و ادله مختلف است.

در اسلام رهبری شخص مادام العمر نیست. رهبری در اسلام شامل صلاحیت علمی، عدالت، تقوا و ... است و اگر شخص با زور و قهر رهبری را به دست گیرد مشروعیت نخواهد داشت.

عدالت در امام جماعت با قاضی و رهبری متفاوت است و رهبری باید در امر عدالت عالی ترین حد را داشته باشد و علاوه بر آن نیز بینش صحیح اجتماعی، تدبیر، شجاعت، مدیریت و قدرت کافی نیز داشته باشد. طبق اصل ۱۱۱ قانون اساسی که صراحتا اعلام شده است هرگاه رهبری از انجام وظایف خود ناتوان یا فاقد یکی از شرایط و صفات مذکور در اصل ۱۱۰ باشد باید از مقام خود برکنار شود.  رهبری علاوه بر مشروعیت باید مقبولیت داشته و با اتکا به رای مردم مسئولیت پذیر و نظارت پذیر باشد.
آرمان استقلال متلازم با آزادی پیش‌بینی شده است و طبق اصل ۹ قانون اساسی این دو از هم تفکیک‌ناپذیرند و نمی‌توان به بهانه آزادی استقلال را دچار خدشه کرد یا به بهانه حفظ امنیت و استقلال کوچکترین خدشه را به آزادی وارد کرد، البته نمی‌توان به بهانه آزادی به بیگانه وابسته شد. جامعه‌ای که همه هنجارها در آن تحمیل شود از درون مرده است. هنجارها باید پذیرفته شوند. نمی‌توان قانون را به انسان‌ها تحمیل کرد باید خود بپذیرند و اگر قانون تحمیلی باشد جز وادادگی و تنیدگی در اجتماع چیزی وجود نخواهد داشت.

همه نمایندگان مجلس در برابر تمام ملت مسئولند. نماینده تهران صرفا نماینده مردم تهران نیست بلکه نماینده همه مردم است و حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی اظهار نظر داشته باشند.
همه قوا محترم هستند و نباید روسای آن‌ها نسبت به یکدیگر برخی صحبت ها را مطرح کنند؛ چراکه این امر یکپارچگی نظام را زیر سوال می برد و تصویری چند پارچه از حاکمیت را منعکس می کند.

در بخش پرسش و پاسخ صادقی درباره بورسیه ها گفت:

از نظر قانونی به نظر من فرایند بورسیه‌ها رعایت نشده است و چهار نفر از من شکایت کرده‌اند. البته من هنوز لیست‌های اصلی را منتشر نکرده‌ام و اگر به دادگاه بروم قطعا مرتبطین به این پرونده شامل پسر فلان امام جمعه، پسر فلان وزیر و معاون رئیس جمهوری سابق، پسر فلان فرمانده و نماینده فعلی مجلس را افشا خواهم کرد.

بحث بررسی حقوق‌های نامتعارف نیز مجلس و کمیسیون اصل ۹۰ این موضوع را دنبال کرده‌اند.  نکته حائز اهمیت این است که فیش‌ها به قانون مصوبه سال ۱۳۸۶ برمی‌گردد که اعضای هیات مدیره ادارات دولتی می‌توانند پاداش برای خود در نظر بگیرند ولی پیگیری های لازم در این مورد انجام خواهد شد.

درباره انتخابات مجلس دهم نیز صادقی گفت:

در بحث رد صلاحیت‌های فله‌ای شورای نگهبان بیش از ۶۰ درصد اصلاح‌طلبان رد شدند که مجبور شدیم باقی اصلاح‌طلبان را ثبت‌ نام کنیم. به همین دلیل ۲۰۰ نفر ثبت نام و براساس شاخص‌های تعیین شده حدود ۳۰ نفر تعیین شدند و حتی از اصولگرایان معتدل نیز در لیست استفاده شد در این اتفاق ژنرال های اصلاح طلب حذف و تنها سربازانی چون من باقی ماندند. امروز نتیجه عقلانیت را در وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور شاهد هستیم و از تمام قطعنامه های علیه کشور نیز خارج شده‌ایم. برجام یک توافق چند ملیتی است و حتی نقض آن توسط آمریکا نقص از جانب یک طرف توافق است. تیم مذاکره کننده برجام را طوری طراحی کرده‌اند که با نقض عهد در کمیته ضمانت اجرایی بررسی خواهد شد و سازوکار حقوقی در خصوص آن تعریف شده است. بر همین اساس در هر شرایط حق خود را از حلقوم آمریکا بیرون خواهیم کشید و آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.
کشور ما بیش از هر چیزی نیازمند شفافیت است و نیاز به اتاق های شیشه‌ای داریم. این‌که بد گمان باشیم و سوال بپرسیم جرم نیست. وقتی مردم بدگمان شدند باید با شفافیت به آن‌ها پاسخ داده شود، پرسشگری حق مردم است و راه حل نیز در شفافیت است نه در جلب شبانه و برخورد قضایی؛ باید شفاف‌سازی در کشور تمرین و حاکم شود.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 22 آذر

 
 

اشتراک گذاری: