ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

28 آذر ماه  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

مرور مطبوعات 25 آذر

شب "یلدا" دورهم که جمع شدید

یاد کنید از "مرتضی احمدی"!

 
 
 
 

۱ - همشهری

 

 - یادش گرامی؛ صدایش شیرین بود، بهتر است بگوییم دلنشین.  دلنشین و تأثیر گذار . هر وقت که طنین آوایش از صدا و سیما پخش می شد گمان می کردی همین امشب شب یلداست . شاید به همین دلیل است که نام شب چله بر زبان می آید نام مرحوم " مرتضی احمدی " هم در کنارش همراه می شود .

 

 ۲ - ایران

 

 - قیمت منطقی هندوانه شب یلدا برای مردم هر کیلو  1700 تومان، مدیر کل دفتر محصولات جالیزی وزارت کشاورزی با بیان فوق افزود :هیچ مشکلی برای تأمین هندوانه شب یلدا وجود ندارد.

 

 ۳ - اطلاعات

 

 - آزادسازی "حلب"،  دشمنان سوریه در شورای امنیت را آشفته کرد.  بان کی مون:  همه در حل بحران سوریه شکست خوردیم.  اسد: غربی ها بیشتر به فکر نجات تروریست ها در سوریه هستند تا غیر نظامی ها.  الاهرام: پس از درگیری سخت در حلب که  "پایتخت اقتصادی"  سوریه بود، گروه های معارض شکست خورده و پا به فرار گذاشتند و به شکست خود از "ارتش سوریه" اعتراف کردند. (صفر اوف مفسر روسی نیز در مصاحبه با تلویزیون فارسی BBC گفت: اقدام ارتش سوریه در بازپس گیری حلب را میتوان با  "نبرد استالینگراد مقایسه کرد.

(حلب بصورت تاریخی شهری تجاری مهمی بوده است.  علاوه بر مغازه ها و دکانها، بازار  بزازان آنجا در سراسر شرق شهرت و اهمیت داشت. این شهر حصاری داشت از سنگ سفید به ارتفاع 13 متر و 6 دروازه بزرگ که گرداگرد آن قرار داشت در مرکز شهر روی تلی بزرگ از سنگ ، حصاری قرار داشت ، هیچ دشمنی نمی توانست در زیر حصار نقب بزند چه نقبگران از بریدن سنگ خارا عاجز بودند، در وسط ارگ حلب، مسجد جامعی بزرگ و دو کلیسا ساخته بودند .در سال 962 میلادی رومیان شرقی پس از تصرف  "قنسرین"  در اطراف حلب به کشتار فجیعی دست زدند و سکنه این شهر را قتل عام کردند، در این موقع پادشاه، برای آنکه حلب مورد استفاده رومی ها قرار نگیرد همه شهر را آتش زد.  ناچار در آن عصر " حلب " یک شهر سرحدی شد . حلب زادگاه " ابوالعلا معری " شاعر و فیلسوف نامدار عرب است.  ابوالعلا با روحانیون مرتجع و ریاکار عصر خود بسختی مبارزه کرده و اعمال مزورانه و دور از حقیقت آنان را مورد سرزنش قرار داد.  ابوالعلا می گفت : دستی که فدیه آن را پانصد دینار است ، چرا به حکم قانون شرع برای ربع دینار قطع می کنند . " خیام  نیز پیرو ابوالعلا بود (زندگی مسلمانان در قرون وسطا ، نوشته علی مظاهری، ترجمه  مرتضی راوندی/ تهران نشر سپهر ، سال 1348)

 

 ۴ - جمهوری اسلامی

 - مشاجره نمایندگان روسیه و امریکا در سازمان ملل بر سر "حلب"  :

نماینده امریکا در سازمان ملل خطاب به روسیه:  شرم نمیکنید ؟ ...

چورکین نماینده روسیه در جواب گفت: ادای "مادر ترزا" را در نیاورید.

 

 ۵ - کیهان

 - مصباح یزدی: اگر کسی دزدی کرد، به حکم اسلام باید دستش را قطع کرد. این احکام را باید با قاطعیت اجرا کرد، نه اینکه دفعه اول بگوییم او را ببخشید، دفعه دوم بگوییم زن و بچه اش گرفتار بوده اند یا قرض داشت و ... و دفعه سوم و چهارم هم عذر های دیگر بیاوریم. باید چهار انگشت سارق را ببرند و نه 3 تا و نه 5 تا. وقتی هم که 4 انگشت او را ببرند، حق ندارند به او ناسزا بگویند ( ! ) مثلا بگویند: انگشت این دزد پدرسوخته را ببرید.

 

 ۶ - رسالت

 

 - رئیس بسیج جامعه زنان:  اصلاح شرط سنی برای ازدواج دختران، جنگ با خداست.  (مکارم شیرازی در دیدار با فاطمه ذولقدر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت:  ازدواج زیر 13 سال دختران مجاز نیست و این ازدواج باطل است.)

 

 ۷ - شرق

 

 - عیادت محمد هاشمی از دکتر ابراهیم یزدی به نمایندگی از هاشمی رفسنجانی

 

 ۸ - آفتاب

 

 - جنتی:  شیعه و سنی در ایران مشکلی با هم ندارند.

 

۹ - اعتماد

 

 - خطر خفته 75 هزار بخاری نفتی در مدارس.

 

 ۱۰ - آرمان

 

 - قالیباف، جلیلی و ضرغامی ناکامان 92 در اندیشه فتح  پاستور.

 - انتقاد پسر قالیباف از انتشار یک گزارش در مورد شهرداری تهران.

 

 ۱۱ - وطن امروز

 

 - روزنامه وطن امروز در صفحه اول خود در ستون یادداشت امروز با عنوان "حالا قضاوت کنید؛ بیسواد کیست؟"  نوشت:  انچه حسن روحانی به علی اکبر صالحی درباره برجام دستور داده، همان ایده جوانان انقلابی است که  "مهرداد بذر پاش" نماینده مجلس نهم در مجلس پیشنهاد کرده بود.

 

 ۱۲ - جام جم

 

 - انتشار اسناد سازمان سیا از همکاری "دالایی لاما" با این سازمان.

 

 ۱۳ - دنیای اقتصاد

 

 - ضربه ترامپ به پرسپولیس؛ کارشناسان عوامل گوناگونی را برای افزایش چشمگیر دلار عنوان میکنند اما از هر مسیری که برویم، بالاخره رد پایی از ترامپ هم می بینیم. انتخاب غیر منتظره ترامپ به عنوان رییس جمهور امریکا نقش زیادی در افزایش قیمت ارز در ایران داشته است. به همین جهت یک قلم نوسانات ارزی، چیزی حدود 410 میلیون تومان  به پرسپولیس ضربه زده است. افزایش مخارج بازیکنان خارجی البته تنها ضربه دونالد ترامپ به پرسپولیس نیست چرا که بلافاصله  بعد از انتخاب او به ریاست جمهوری امریکا سفر پرسپولیسی ها که قرار بود در ژانویه مسافر امریکا باشند با انتخاب ترامپ همه چیز روی هوا رفت.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 28 آذر

 
 

اشتراک گذاری: