ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

30 آذر ماه  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

گفتگو با علی جنتی

بی اعتباری 800 امام جمعه

و 75 هزار مسجد در ج. اسلامی

 
 
 
 

 

علی جنتی وزیر ارشاد سابق در دولت روحانی با روزنامه اعتماد مصاحبه ای مشروح کرده و علاوه بر ذکر فشارهائی که به این وزارتخانه وارد می شود و شرح خدماتی که وزارت ارشاد در دولت روحانی کرده، به چند  نکته آماری اشاره می کند که آگاهی از آن ضرورت دارد. او می گوید:

در سال ٩٥ بودجه فرهنگی كشور ٧١٠٠ میلیارد تومان است كه تنها هزار میلیارد تومان آن سهم وزارت ارشاد است آن هم اگر صد در صد تخصیص بدهند كه كمتر اتفاق می‌افتد. سال ٩٤ این مبلغ حتی كمتر از هزار میلیارد تومان بود. خب بخشی از این ٧١٠٠ میلیارد تومان هم به صداوسیما تعلق می‌گیرد. بخشی برای سازمان تبلیغات و دفتر تبلیغات كه نهادهای رسمی هستند و بقیه در اختیار بسیاری از بنیادها، موسسات و مراكزمختلف پژوهشی قرار می‌گیرد كه اسامی‌شان هم تنها در ردیف‌های اعتباری لایحه بودجه دیده می‌شود.

اشكال این نیست كه اعتبار كمی به وزارت ارشاد داده می‌شود و بقیه به موسسات و نهادهای دیگر اختصاص می‌یابد. مهم این است كه در هزینه كرد این اعتبارات نظارت و هماهنگی باشد و این امر نیاز به عزم جدی دولت و مجلس در این زمینه دارد. باید یك تصمیم جمعی گرفته شود تا نظارت درستی بر این موسسات اعمال شود. اما در مورد انتظارات از وزارت ارشاد باید بگویم كه این انتظارات، انتظارات بیش از حد و فراتر از مسوولیت‌ها و اختیارات وزارت ارشاد است. بسیاری از افراد هر مشكل فرهنگی كه در جامعه پیدا می‌شود بلافاصله انگشت اتهام را به سمت وزارت ارشاد حواله می‌كنند و وزارت ارشاد را مسوول می‌دانند. مثلا در مورد گسترش بدحجابی، وزارت ارشاد را مسوول می‌دانند. در حالی كه وزارت ارشاد یكی از دستگاه‌هایی است كه كار فرهنگی انجام می‌دهد. ما نهادها و شخصیت‌های فرهنگی متعددی در كشور داریم كه آنها هم در این زمینه مسوولیت دارند. آنها چه كرده‌اند؟ الان بیش از ٨٠٠ امام جمعه در كشور داریم كه هر جمعه در نمازهای جمعه خطبه ایراد می‌كنند و وظیفه هدایت مردم را به عهده دارند. باید امر به معروف و نهی از منكر كنند و معارف دینی را نشر دهند. پس اینها چه‌كار می‌كنند؟ چرا در وضعیت جامعه تغییری حاصل نمی‌شود؟ ٧٥ هزار مسجد داریم كه بسیاری از آنها امام جماعت دارند و حداقل دو نوبت در شبانه روز نماز جماعت می‌خوانند و مردم پشت سرشان جمع می‌شوند مگر اینها در این قسمت وظیفه‌ای ندارند؟ صداوسیما هم در این قسمت دارای مسوولیت است. نهادهای دیگری هم مانند سازمان تبلیغات، دفتر تبلیغات مسوولیت دارند. همین موسسات فرهنگی هم كه پول می‌گیرند و كتاب چاپ می‌كنند می‌توانند در این زمینه موثر باشند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 30 آذر

 
 

اشتراک گذاری: