ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

2 آبان ماه  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

پیام دولت ترکیه به اروپائی ها

پذیرش در اتحادیه اروپا

یا رفتن به سوی پیوند با روسیه

استانبول- بهزاد دولت آبادی

 
 
 
 

 

1- مقامات دولتی در ترکیه هنوز باندازه ای که رسانه های این کشور دهان گشوده اند، علیه مناسبات با ایران، نقش ایران در عراق و سوریه چیزی نمی گویند. آیا این پرهیز ادامه پیدا می کند و دولت به رسانه ها می گوید فتیله ها را پائین بکشند و یا خود نیز علنا وارد این هیاهوی تبلیغاتی علیه ایران خواهد شد و مناسبات دو کشور در بحران فرو خواهد رفت؟

تقریبا تمام ایستگاه های تلویزیونی ترکیه و مطبوعات معروف و پرتیراژ این کشور در این روزها به جای اخبار موصل، بر طبل تبلیغات علیه ایران می کوبند. بویژه تلویزیون ها در پربیننده ترین ساعات خود.

حتی اگر همین یورش تبلیغاتی ملاک باشد، باید قبول کرد که دولت ترکیه بشدت نگران موقعیت ایران در عراق و سوریه از یکسو و گسترش روابط با روسیه است. واکنشی را بزودی شاهد خواهیم بود؟ باید دید.

 

2- امروز (روز گذشته) اردوغان در میتینگی به مناسبت گشایش یک خوابگاه دانشجویی در شهر "بورسا" (شهری که آیت الله خمینی به دنبال تبعیدش در 1342 شمسی در این شهر اقامت گزید) آشکارا گفت:

 "هم موصل و هم کرکوک مال ما بودند . تمامی آنهایی که جمهوری ترکیه را در سال 1923 تاسیس کردند اهل شهر "سلانیک" بودند که هم اکنون خارج از مرزهای کشورمان است."

(شهر "سلانیک" زادگاه آتاتورک می باشد و هم اکنون  در کشور یونان است.)

 اردوغاندر همین روز در دو میتینگ سخنرانی کرد . در متینک دوم بمناسبت آغاز تبلیغات برای رفراندوم آتی قانون اساسی) نیز گفت:

"آنهایی که با تروریسم کودتایی گولن همکاری کرده اند اگر اعتراف و نام همکارانشان را ذکر کنند بخشوده خواهند شد. در غیر این صورت با آنها به شدیدترین شکل برخورد خواهیم کرد."

 (و مردم هم شعار "اعدام باید گردد" سر می دادند. )

3-  نخست وزیر ترکیه که نقش پیشمرگه رئیس جمهور این کشور را دارد نیز روز گذشته لولو را نشان اروپا داد. آنچنان که رسانه های ترکیه لولو را نشان ایران میدهند. او گفت که ترکیه جز اتحادیه اروپا گزینه های دیگری هم دارد.

او این سخنان را در جمع اعضای حزب عدالت و توسعه که حزب حاکم ترکیه است بر زبان آورد و بطور غیر مستقیم به اتحادیه اروپا گفت که اگر بر سر پذیرش عضویت این کشور در اتحادیه اروپا تعلل کنند ترکیه به سمت روسیه غشی خواهد کرد.

او گفت: ترکیه بیش از نیم قرن است که برای عضویت در اتحادیه اروپا تلاش می کند و برای پیوستن به آن بیش از آن چه که لازم بود تلاش کرده است .

این سخنان بصورت مستقیم از تلویزیون دولتی ترکیه پخش شد.

نخست وزیر ترکیه گفت: اتحادیه اروپا فراموش نکند که ترکیه همیشه گزینه های جایگزین هم دارد.

(فعلا دولت ترکیه از دورانی که رئیس جمهور ترکیه سرود امپراطوری عثمانی را تمرین می کرد و لباس پادشاهان آن را اردوغان به تن می کرد،  رسیده است به این مرحله که نه در غربت دلش شاد است و نه روئی در وطن دارد. به کجا ختم خواهد شد بازی های احمدی نژادی که اردوغان تمرکز قدرت در دست خود را با آن شروع کرد؟ به سرمنزلی امن ؟ هنوز سیب سیاست در ترکیه در آسمان می چرخد!)


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 2 آبان

 
 

اشتراک گذاری: