ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

10 آبان ماه  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

هشدار امنیتی امریکا

آیا دولت ترکیه را نشانه گرفته؟

استانبول- بهزاد دولت آبادی

 
 
 
 

 

29 ماه اکتبر که مصادف با 93  مین سالروز اعلام جمهوریت در ترکیه بود اطلاعیه ای کتبی از جانب وزارت امور خارجه ایالات متحده صادر شد. بر اساس گزارش خبری منتشر شده در سایت ترکی "صدای آمریکا" وزارت امور خارجه ایالات متحده  با تکیه بر برخی استخبارات مبنی بر تلاش های روز افزون حرکات تروریستی از جانب گروه های افراطی بر علیه آمریکایی هایی که در استانبول اقامت و یا پیوسته به این شهر سفر می کنند از خانواده کارمندان آمریکایی شاغل در سرکنسولگری اش در استانبول درخواست کرد ترکیه را ترک کنند. بر اساس خبر منتشر شده در این سایت درخواست ترک ترکیه خطاب و تنها محدود به خانواده کارمندان سرکنسولگری استانبول می باشد. پس از اطلاعیه وزارت امور خارجه وب سایت رسمی اداره "گذرنامه و سیاحت بین المللی" ایالات متحده گزارش 24 اکتبرش مبنی بر مخاطرات سفر به ترکیه و خصوصا جنوب و جنوب شرق این کشور را به روز و کماکان بر خطر اقدامات تروریستی گروه های افراطی تاکید و گوشزد کرد.
بر اساس خبر وب سایت ترکی "صدای آمریکا" وزیر امور خارجه ترکیه "مولود چاوش اوغلو"  طی یک تماس تلفنی با همتای آمریکایی اش "جان کری" ضمن گفتگو در خصوص ترک خانواده کارمندان سرکنسولگری استانبول بر ضرورت همکاری در مبارزه با تروریسم تاکید کرد!
با این حال عصر امروز (9 آبان) کانال خبری "سی ان ان" ترک اطلاعیه اخیر وزارت امور خارجه آمریکا را با تفسیر دیگری منعکس کرد. این کانال در اخبار ساعت 18  کمی فراتر رفت و از قول وزیر امور خارجه ایالات متحده گفت: " در این اطلاعیه از اتباع آمریکایی درخواست عدم سفر به ترکیه بعمل آمده." در حالی که چنین درخواستی در این اطلاعیه موجود نمی باشد.
تذکرات و اخطارات ایالات متحده به شهروندانش در خصوص مخاطره آمیز بودن سفر به ترکیه و یا اجتناب سفر به خصوصا مناطق جنوب و جنوب شرق هر از چندی از جانب وزارت امور خارجه اش عنوان می شود و علیرغم اینکه چهره ترکیه خصوصا در توریسم را لکه دار می کند کماکان با سکوت و عدم واکنش دولت همراه است. اطلاعیه و تذکرات مشابهی در 29 ماه مارس و 16 ماه آوریل و 24  ماه آگوست نیز صادر شده بود. در اخطار های قبلی احزاب مخالف با انتقاد از دولت اظهار داشتند که: " این چه وضعیت اسفباری است که آمریکا از احتمالات خطر تروریستی با خبر می شود ولی اداره امنیت ترکیه در خواب است؟"
پس از کودتای 15 جولای و به دنبال آن تصویب "شرایط فوق العاده" از جانب مجلس، موج ضد دمکراسی و بگیر و ببند در ترکیه آغاز شد. کودتائی بدتر از کودتا. تمامی مجراهای خبری بسته شده و اردوغان و حزب حاکم با صدور "تبصره ها در حکم قانون" عملا سوار بر کودتا ی 15 جولای شدند.
اکنون بیم از آنست که دولت اردوغان حتی اطلاعیه وزارت خارجه امریکا را هم تبدیل به بهانه دیگری برای تشدید سرکوب و بستن فضای سیاسی این کشور کند.

ضمنا، از روز گذشته حرکتی موسوم به "دمکراسی در سطح شهر" آغاز شده که "حزب دمکراتیک خلق ها" اهرم اصلی این حرکت است. این خیزش می خواهد ماشین سرکوب دولتی را متوقف کند. حال باید دید اطلاعیه وزارت خارجه امریکا این حرکت را تقویت خواهد کرد و یا تبدیل به بنزینی در ماشین سرکوب دولت خواهد شد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 10 آبان

 
 

اشتراک گذاری: