ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

13 آبان ماه  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

یک موتور هواپیما از کارافتاده بود

نماز وحشت

در پرواز تهران - بیرجند

 
 
 
 

سلام- هواپیما در آسمان هر کشوری وقتی دچار نقص فنی می شود همه سرنشینان آن وحشت زده می شوند و اولین فکری که به ذهنشان می آید مرگ دلخراش است. این احساس طبیعی همه است. چه ایرانی باشی و چه اروپائی، افریقائی باشی یا اروپائی.

شاید یگانه تفاوت نوع برخورد خلبان و کمک خلبان و مهمانداران هواپیما در جریان نقص فنی هواپیما باشد. یعنی خود آنها ممکن است وحشت زده شده و دست و پایشان را گم کنند و دلشوره مسافران را بیشتر کنند و یا برعکس، با خونسردی سعی کنند مسافران را آرام کنند تا تکلیف روشن شود. دراینجا صحبت از نقص فنی است نه حادثه انفجاری و یا خوردن موشک به هواپیما که دیگر فرصت فکر به هیچکدام نمی دهد.

در ایران، حادثه نقص فنی هواپیما صحنه هائی را در هواپیما بوجود می آورد که هرگز فراموش نمی شود. مثلا چند روز پیش پرواز شماره ۲۱۲ تهران - بیرجند شرکت ایران‌ایر با - هواپیمای فوکر ۱۰۰ –پس از تاخیری طولانی، بجای ساعت ۱۳:۴۰ حدود ساعت 5 بعد از ظهر از تهران به طرف بیرجند از زمین بلند شد. پس از مدتی هواپیما تکان هائی خورد که عادی نبود. مسافران ترسیدند اما از آنها بیشتر، مهماندارها ترسیدند. مردم می پرسیدند چی شده؟ مهماندارها می گفتند نماز وحشت بخوانید!

همین توصیه باعث وحشت بیشتر مردم شد و هر کس می خواست بداند چه خبر است و چه شده؟ تکان ها همراه شد با صداهای نا متعارفی که از بدنه هواپیما بلند شد. مهماندارها زیر لب نماز وحشت می خواندند و به سئوالات مسافران جواب نمی دادند. حتی به آنها نمی گفتند از جایتان بلند نشوید و کمر بندها راببندید. زبانشان بند آمده بود. تعدادی از مسافران غشی کرده بودند، تعدادی صلوات می فرستادند. از کابین خلبان اطلاع دادند که یکی از موتورهای هواپیما از کار افتاده و هواپیما با موتور دوم در حال بازگشت به تهران است. خوشبختان خیلی زود هواپیما در تهران نشست. آنهائی را که غشی کرده بودند با زحمت از هواپیما خارج کردند و بقیه هم با رنگ و روی پریده از هواپیما پیاده شدند. از یکی از مهماندارها پرسیدم که ماجرای نماز وحشت چیه؟ گفت: وقتی از ما امتحان مهمانداری می گیرند، باید نماز وحشت بلد باشیم تا در مواقعی شبیه این نماز وحشت بخوانیم!


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 13 آبان

 
 

اشتراک گذاری: