ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

16 آبان ماه  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

زباله گردها برای چه کسانی کار می کنند؟

تولید روزانه زباله در تهران

سه برابر ورزشگاه آزادی است

 
 
 
 
 

 

هر روز در تهران سه برابر ورزشگاه آزادی زباله جمع می شود. جمع آوری این حجم از زباله، هر روز  یک میلیارد و نیم تومان هزینه دارد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران ضمن تائید این آمار و ارقام پیشنهادهائی نیز ارائه کرده است. هم برای کاهش تولید زباله و هم ایجاد در آمد برای شهرداری از زباله. او می گوید:

درهمه کشورهای توسعه یافته جمع آوری بخشی از زباله را به شرکت های پیمانکار واگذار می کنند و آنها از این زباله تولیداتی را برای فروش می سازند و روانه بازار می کنند. همچنین برای کاهش تولید زباله خدمات جمع آوری زباله را برای مردم گران می کنند و بناچار مردم زباله کمتری تولید می کنند.

همه زباله‌ها، دور ریختنی و به درد نخور نیستند و به همین دلیل بخشی از زباله گردی در تهران که برای آن از معتادان و کارتن خواب ها استفاده می شود، برای جمع کردن آن زباله هائی است که آن را می توان تبدل به پول کرد و آنها که این افراد را به خدمت می گیرند می دانند چگونه از زباله پول بسازند.

در کشورهای اروپایی مانند آلمان، هلند و ... سطل‌های زباله‌ خشک 220، 660، 1100 لیتری وجود دارد که به صورت هفتگی توسط ماشین‌های مخصوص زباله خشک جمع‌آوری می‌شود و به کارخانه بازیافت می‌رود. نمی‌توان کتمان کرد که ارزش‌گذاری بازیافتی‌ها چند سالی است که در ایران هم مورد توجه قرار گرفته و فقط کشورهای پیشرفته نیستند که برای آن برنامه دارند. شهرداری اصفهان نیز در قبال بازیافت‌ها، مواد شوینده به مردم ارائه می‌کند و با این روش فرهنگ ارزش‌گذاری به بازیافت و محیط زیست انجام می‌شود.

در گذشته دوره گردها با چرخ های ‌دستی‌ها، در مقابل دریافت نان خشک و بازیافتی‌ها، ماده ای بنام "چوبک" برای ظرفشوئی و یا سنگ نمک می‌دادند و مردم هم آنها را به نام «نمکی» می‌شناختند.

دبیر سندیکای کاغذ و مقوای ایران هم در مورد نقش بازیافت در صنعت کاغذ می‌گوید:

«صنعت کاغذ ایران وابسته به مقواهایی است که از خیابان جمع می‌شود و مسئولان باید برای کسانی که از بازیافت استفاده می‌کنند، تفاوت بیشتری قائل شوند.

باند زباله ‌دزدها افراد خود را به سطح شهر می‌فرستند تا زباله‌ها را از سطل‌های زباله جمع کنند و در سوله‌های بزرگ جنوب تهران تحویل دهند. بیشتر زباله‌دزدها معتادها و کارتن‌خواب‌ها هستند. حفاظتی که از محل دفن زباله در کهریزک می‌شود هم نتوانسته مانع زباله‌دزدها شود و کهریزک هم گاه مورد تعرض این زباله‌ دزدها قرار می‌گیرد.

شاید یکی از دلایل زباله‌دزدی، بالا رفتن قیمت مزایده‌های شهرداری باشد. پیمانکاران باید به شهرداری پول بدهند. بنابراین به دنبال آن هستند که از هر طریق هزینه‌ها را کاهش و سود خود را افزایش دهند. آنها موظفند که با ماشین ملودی‌پخش، زباله‌های خشک را جمع کنند اما صدای این ملودی‌ در مناطق کمی‌ می‌پیچد و به جای آن زباله‌دزدهای کولی یا کتفی، زباله‌ها را جمع‌آوری می‌کنند و به پیمانکاران می‌رسانند. مسلما این روش برای پیمانکاران منفعت بیشتری دارد زیرا هزینه‌های اضافه‌ای مانند هزینه‌های خرید و نگهداری وانت‌بار، حقوق و بیمه کارکنان و ... را از گُرده پیمانکار برمی‌دارد و سود بیشتری نصیبشان می‌کند. آنها زباله‌ها را با قیمت بسیار نازلی از زباله‌دزدها می‌خرند و به قیمت خوبی به فروش می‌رسانند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 16 آبان

 
 

اشتراک گذاری: