ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

19 آبان ماه  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

مرور مطبوعات 18 آبان

هفت سال پس از

ایست قلبی "مهدی سحابی"

 
 
 
 

 

هفت سال از ایست قلبی مهدی سحابی مترجم برجسته 4 دهه اخیر ایران گذشت. او پس از پایان تحصیلاتش در فرانسه و ایتالیا در اوائل دهه 1350 به ایران بازگشت و مترجم سرویس خارجی روزنامه کیهان شد. هر مترجمی خبر شناس نیست و هر خبر شناسی مترجم، اما مهدی سحابی این هر دو هنر را با هم داشت و به همین دلیل بسیار سریع در بخش اخبار خارجی روزنامه کیهان درخشید و تا سطح قائم مقامی سرویس خارجی پر قدرت روزنامه کیهان پیش رفت. اینها همه هنر سحابی نبود. او دستی پر قدرت در نقاشی و مجسمه سازی هم داشت و شاید شوخ طبعی و سلوک مهربانانه اش با همگان برترین هنرش بود. پس از انقلاب از نیروهای پاکسازی شده کیهان شد و از آن پس با مطبوعات وداع گفت و ترجمه رمان های مهم جهانی را حرفه خویش ساخت. "زمان از دست رفته" از مهم ترین رمان هايي است که ترجمه کرد. واقعا هم زمان از دست رفته است، همچنان که امثال مهدی سحابی از دست رفته اند.

 

۱ - ایران

 - روزنامه ایران  در صفحه 6 امروز خود نوشت:

"راه های سوء استفاده از کارت های بازرگانی بسته شد" . مسئولان اتاق بازرگانی به این جمعبندی رسیدند که کارت های بازرگانی، سال اول محدودیت واردات داشته باشند و سال دوم این محدودیت کمتر شود و سال سوم سقف کارت بازرگانی برداشته شود. با این روند دیگر سوءاستفاده کنندگان سراغ صدور کارت بازرگانی برای کسانی که در مناطق دوردست و کم سواد هستند نمی روند. روزنامه ایران در ادامه گزارش خود افزود : البته فعالان اقتصادی این گلایه را هم دارند که دولت نباید کارت بازرگانی را ملاک دریافت مالیات قرار دهد. محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی گفت : چنین اقداماتی با اصل "اقتصاد باز و آزاد " در تقابل است . (در اقتصاد باز و آزاد مورد نظر اتاق  سرمایه داران مالیات نمی دهند) وی  به روزنامه ایران گفت: دولت باید در جای خود (کجا؟) مالیات را دریافت کند، نه اینکه کارت بازرگانی گلوگاهی شود تا دولت بخواهد به منابع خودش دسترسی داشته باشد.

(بر خلاف تیتر روزنامه ایران، راه های سوءاستفاده از کارت های بازرگانی بسته نشده، بلکه با طرح جدید قانونی می شود. برای مثال وقتی سقف واردات سال اول پانصد هزار دلار تعیین شود، در این صورت سوء استفاده کننده که قرار است یک میلیارد دلار واردات داشته باشد از دو کارت استفاده می کند، ضمن اینکه درآمد اتاق هم از بابت حق صدور کارت که بقول عسگراولادی ، اکنون 400 میلیارد تومان می باشد دو برابر می شود و صد البته سال دومی برای کارت فوق وجود ندارد. یعنی  کمافی السابق تمدید نمیشود و در آخر دولت که به حق خود نمی رسد هیچ بلکه تعداد بیشتری از مردم هم مورد اجحاف قرار می گیرند و نکته آخر اینکه چگونه است که یک کاسب جزء از نظر اتاق باید براساس پروانه کسب مالیات پرداخت کند ولی صاحب کارت بازرگانی نه؟)

 

 ۲ - همشهری

 

 - قالیباف: من یک روستازاده ام که توفیق خدمتگزاری در بالاترین پست شهرداری تهران برای مردم مستضعف را دارم، ما نگران تهمت ها و افتراهایی که به شهرداری تهران زده می شود نیستیم، در خبرها از حاتم بخشی 2400 میلیاردی شهرداری خبر می دهند ، حال آنکه با بررسی های انجام شده مشخص شده که نهایتا 24 میلیاردتومان تخلف صورت گرفته و جای سؤال است که خبر 2400 میلیارد تومان کجا و 24 میلیارد تخلف کجا ؟!

 

 ۳ - اطلاعات

 

 - یک سوم هزینه خانوار صرف مسکن می شود

 - خانه احمد شاملو ثبت ملی شد

 - اعتراض حماس به محمود عباس

 - پیشتازی حزب طرفدار پیوند با روسیه در انتخابات ریاست جمهوری بلغارستان 

 

 ۴ - جمهوری اسلامی

 

 - عبدالله ناصری : اصلاح طلبان در انتخابات 96 به هیچ کس جز آقای روحانی فکر نمی کنند

 - بیادی دبیر کل جمعیت آبادگران : قالیباف در شرایطی می آید که شخص دیگری از اصولگرایان وارد انتخابات نشو.

 

 ۵ - وطن امروز

 

 - طهماسب مظاهری : دولت می خواهد از نرخ ارز برای تبلیغات در انتخابات 96 استفاده کند. من اگر در دولت نقشی داشتم با پایین آوردن نرخ ارز مخالفت می کردم ، چون اقتصاد ما در زمان آقای احمدی نژاد نرخ 3700 تومان را تجربه کرده بود.

 

 ۶ - آرمان

 

 - جهانگیری : افرادی با قلدری معوقات را نمی دهند

 - علی جنتی : اتاق های فکر پنهان علیه وزارت ارشاد

 - داریوش قنبری: اصولگرایان می دانند که هر کاندیدایی معرفی کنند شانسی برای پیروزی نخواهد داشت.

 

 ۷ - وقایع اتفاقیه

 

 - مجتهدزاده: ترامپ اگر بر سر کار بیاید هرجور شده برجام را لغو می کند.اسرائیل می خواست هر طور شده برنامه هسته ای ایران منتفی شود، با تلاش خانم کلینتون و همراهانش ، این امر محقق شده است.

 

 ۸ - اعتماد

 

 - محمدرضا عارف؛ امیدواریم حصر به عنوان بازی برد- برد به نفع نظام حل شود.

 - سبحانی فعال سیاسی اصولگرا: شانس کاندیداهای شکست خورده اصولگرا در انتخابات 96 بسیار کم است.

 - هفتمین سالگرد درگذشت مهدی سحابی مترجم رمان " در جستجوی زمان از دست رفته "

 - بشار اسد : سوریه ملک شخصی من یا خانواده ام نیست .

 

 ۹ - دنیای اقتصاد

 - ماجرای پسر سلطان و دولت. معاون وزیر جهاد گفت: ما این پول را از وی می گیریم. دنیای اقتصاد در ادامه نوشت: پسر چهره معروف فوتبال  ایران(علی پروین) بدهی 25 میلیارد تومانی بابت خرید برنج به شرکت بازرگانی دولتی دارد.

 ۱۰ - شرق 

 - وزیر صنعت معدن و تجارت: اکیدا دستور دادم تا با موضوع خام فروشی در سنگ ها، برخورد شود.

 - احضار شهردار به مجلس.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 19 آبان

 
 

اشتراک گذاری: