ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

23 آبان ماه  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

یک دکان دیگر درکنار بقیه دکان ها

پیشنهاد تشکیل مدرسه

و دانشکده تعزیه در ج. اسلامی

 
 
 
 

تعزیه نه در اسلام بوده و نه در هیچ کشور عرب و یا مسلمانی رایج. تئاتر و نمایش در ایران سابقه ای دارد که در شاهنامه به آن اشاره شده است. پس از اسلام در ایران و سلطه اعراب، تئاتر و نمایش ممنوع شد و ایرانی ها برای ادامه نمایش و تئاتر از متن شاهنامه، "سیاوش کشان" را بیرون کشیدند و برخی وقایع تاریخ اسلام را تبدیل به نمایش کردند و پس از سراسری شدن تشیع در ایران، واقعه کربلا را به سبک و شیوه "سیاوش کشان" (کشته شدن سیاوش در شاهنامه) تبدیل به نمایش کردند و نامش شد تعزیه. نمایشی از عزای کربلا و کشته شدن امام حسین.

این نکات را بسیار بیشتر و دقیق تر همه کسانی که کار تئاتر می کنند و یا با تاریخ تئاتر در ایران آشنائی دارند و یا حتی اگر آشنائی ابتدائی هم داشته باشند میدانند و نیازی به توضیح ناکافی و نا دقیق ما نبود. آنچه موجب این توضیح شد آن بود که برای تعزیه هم در جمهوری اسلامی یک "مجمع تعزیه" درست کرده اند. یک نهاد نان و آبدار دیگر در کنار دیگر نهادهای آب و نان در جمهوری اسلامی که مشتی کارچاق کن، مفت خور و چاپلوس در آنها جمع شده و می شوند.

این مجمع در شهرهای مختلف دفتر و دستک دایر کرده است. مثل دفاتر امام جمعه ها، دفاتر شورای نگهبان، دفاتر مداحان، دفاتر بعثت و ....

رئیس همین مجمع تعزیه در استان البرز روز گذشته مصاحبه کرده و پیشنهاد موکد کرده که باید هرچه زودتر مدرسه تعزیه در ایران ایجاد شود! و اضافه کرده:

«مجمع تعزیه استان البرز بیش از 600 عضو دارد. این مجمع پس از اعلام فراخوان با حضور تعداد زیادی از تعزیه خوانان استان از شهرستان های طالقان، نظرآباد، هشتگرد، اشتهارد، کلاک، برغان، دوروان و دیگر روستاهای سلسله جبال البرز تشکیل شد.  هر سال میزان زیادی از وجه نقد استان که نذورات مردمی است در ماه های محرم و صفر به تعزیه خوانان دیگر استان ها میدهیم. فقط در برغان در سال حدود 550 میلیون تومان میدهیم. این پولی است سرگردان که به عنوان نذورات از جیب مردم خارج و وارد جیب این تعزیه خوان ها می شود. این کار سازمان لازم را ندارد و باید ساماندهی می شد که با تشکیل مجمع تعزیه بدنبال همین هستیم. تعزیه خوان ها عموما دارای سن های بالا هستند که برای خواندن به جای حضرت قاسم صدایشان مناسب نیست و باید از بچه ها استفاده کنیم. به همین منظور درصدد راه اندازی مدرسه تعزیه هستیم تا ضمن خوانندگی، اشقیا خوانی و اولیاخوانی نوازندگی ترومپت و طبل را هم در این مدرسه آموزش بدهیم. برای ایفای نقش های دیگر در داستان های تعزیه هم نیازمند افراد در دو گروه مخالف و موافق هستیم که باید تربیت شوند.

اگر در آینده مدرسه تعزیه جواب نداد می توانیم دانشکده کاربردی تعزیه را هم راه اندازی کنیم.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 23 آبان

 
 

اشتراک گذاری: