ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

24 آبان ماه  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

مرور مطبوعات 23 آبان

کیهان خوابنما شده:

شورش سراسری امریکائی ها علیه ترامپ

 
 
 
 

 

۱ - ایران

 - محمدرضا عارف در گفتگو با " ایران " : اعضای هیأت رئیسه فراکسیون امید در دیدار با رئیس جمهوری، دغدغه های  خود را در حوزه های اقتصادی و ...مطرح کردند. پیشنهادی از سوی من برای تشکیل کارگروهی مشترک بین دولت و فراکسیون امید مطرح شد که مورد استقبال آقای روحانی قرار گرفت .

 - سید حسین موسوی در سرمقاله ایران نوشت:

یک کارشناس برجسته آمریکایی می گوید : سهم تولید ناخالص آمریکا در جهان از 50 درصد به 20 درصد کاهش یافته، آمریکا در 6 دهه گذشته هزینه های سنگینی را برای متحدانش متقبل شده که به تضعیف توان آمریکا انجامیده است. این موضوع وجه مشترک هر دو حزب آمریکا بوده که اکنون مهم ترین چالش پیش روی ترامپ است.

اکنون برای قضاوت در مورد سیاست های عملی ترامپ زود است اما مناسب است مسئولین جمهوری اسلامی از فحاشی، توهین ، تحقیر و مسخره کردن ترامپ بپرهیزند، لذا اگر تهران موفقیت اقدامات لابی صهیونیسم - اعراب تکفیری و جناح بازهای آمریکا را در راستای منافع کشور نمی داند، نه تنها نباید نظاره گر بوده یا تدافعی عمل کند، بلکه باید ابتکار عمل داشته باشد .

 - آصفی سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه گفت : برخی از دوستان بیش از حد به برجام می پردازند و آن را پاشنه آشیل ما معرفی می کنند . برجام به قوت خود باقی می ماند .

آصفی افزود : ترکی الفیصل هم آمریکا را از نقض برجام و پاره کردن توافق هسته ای برحذر داشته، سعودی ها که مخالف برجام بودند ، حالا مکنونات شان را ارائه کرده اند . نمی دانم چرا برخی تا این اندازه به برجام پیله کرده اند .

آصفی به اظهارات ترامپ در خصوص مسأله سوریه نیز اشاره کرد و گفت : ترامپ اولویتش را مقابله با داعش و نزدیکی با روسیه قرار داده و این می تواند درمسائل دیگر به ایران کمک کند .

 - یادداشت روزنامه ایران در صفحه 20:

اینکه رسانه های رسمی دنیا و برخی محافل، ترامپ را ساختارشکن، بی برنامه و ماجراجو معرفی کرده اند، نباید جدی گرفت. باید گفت آن "ترامپ " متعلق به دوره رقابت بود و اکنون جهان با " ترامپی " مواجه است که  الزامات قدرت و امنیت را کاملا درک می کند، نمی توان ترامپ را کاملا و لزوما نماد سیاست " سخت " دانست ولو اینکه حزب جمهوریخواه بخواهد بر طبل تندروی بکوبد، این به آن معناست که با آمدن ترامپ آن گونه که رسانه ها افکار عمومی را ترسانده اند ، مواجه نخواهیم بود .

 - رایزنی "دی میستورا" نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه با جابری انصاری معاون وزارت خارجه 

- معاون  سازمان بهزیستی: سامانه طلاق در 11  استان راه اندازی می شود.

 - ۲۰۲ سال پس از درگذشت " کریم خان زند " ؛ یادداشت "کورش کمالی سروستانی" استاد دانشگاه شیراز در این خصوص ، صفحه آخر ایران.

 - گزارش ویژه روزنامه ایران  تحت عنوان "نوازش زخم ناسور سگ ولگرد".

 ایران نوشت :

کمیل نظافتی " روحانی " جوان و 32 ساله آملی که معنای زندگی را در مهرورزی با مخلوقات خدا یافته است . حجت الاسلام کمیل نظافتی معتقد است ": بحث نجس بودن سگ  یا گربه یک بحث فقهی است اما نجات یک حیوان از مرگ، کمتر از عبادت نیست . اگر شهرداری فضایی را در اختیار حامیان حیوانات قرار دهد می توان از پدیده بی رحمانه کشتن این حیوانات جلوگیری کرد .

 ۲ - اطلاعات

 - مقامات ارشد نظامی و سیاسی چین و روسیه در تهران

 - ترامپ و صفحه دوم : ترامپ آرام ، آرام از شعارهای انتخاباتی که سرداده فاصله می گیرد و با درک واقعیت ها به ترمیم آنها خواهد پرداخت . در سیاست خارجی، دیدار پوتین و ترامپ می تواند نقطه عطف شکستن بن بست روابط آمریکا و روسیه باشد.

 - تشکیلات خودگردان فلسطین و روسیه 6 تفاهمنانه همکاری امضا کردند.

 - کتاب " رنج و رنگ " بررسی شخصیت استاد حسین بهزاد، مینیاتوریست معاصر ایران به قلم محمدرضااسد زاده دوشنبه 24 آبان  رونمایی می شود 

 ۳ - جمهوری اسلامی

 - مطهری: نباید از بازگشایی " دفتر اتحادیه اروپا" در ایران ترسی داشته باشیم . ضمن اینکه چیزی نیست که منحصر به کشور ما باشد . ممکن است اروپایی ها انتقادهایی نسبت به رعایت حقوق بشر در ایران داشته باشند که به اعتقاد من برخی از آنها درست است.

 - مینو خالقی : نمایندگان مجلس ، آب و محیط زیست را اولویت برنامه های کاری خود قرار دهند.

 - اختلاف نظرها درباره زمان و شرایط یکسان سازی نرخ ارز رو به افزایش است . رییس بانک مرکزی گفت: اینکه قرار باشد نرخ ارز به صورت یکباره یکسان سازی شود، قطعا چنین ساز و کاری را مد نظر نداریم. سیف افزود این کار بستگي به ارتباطات بین المللی دارد. رییس پژوهشکده پولی بانک مرکزی نیز گفت: ثبات اقتصادی بعد از تک نرخی شدن، برای کشور بسیار مهم است. وی تاکید کرد اگر شرایط و الزامات این کار فراهم نشود ممکن است تا پایان امسال به سرانجام نرسد و به تاخیر بیفتد. افزایش قیمت ها یکی از پیامدهای یکسان سازی ارز خواهد بود که دولت در ماه های نزدیک به انتخابات زیر بار ان نمی رود. رییس پژوهشکده موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی هم معتقد است دولت و بانک مرکزی نمی توانند در صورت یکسان سازی نرخ ارز، روند افزایش قیمت را کنترل کنند و قطعا شاهد جهش های قابل توجهی در قیمت ارز خواهیم بود.

۴ - شرق

 - محبی نیا نماینده مجلس: ۹۰ درصد اصولگرایان خیلی ریز هستند و حتی بدرد سمت استانداری نمی خورند چه برسد به کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری.

 - احمد توکلی: با روی کار امدن ترامپ، شاهد کارشکنی های بیشتری خواهیم بود.

 - وزارت دفاع روسیه اعلام کرد شرط اصلی برای اعلام اتش بس انسانی جدید در حلب این است که هیات سازمان ملل در سوریه اماده رساندن کمک ها به محله های شرقی و خارج کردن افراد مجروح و بیمار باشد.

۵ - ارمان

 - فاطمه ذولقدر از اعضای فراکسیون زنان مجلس در گفتگو با روزنامه ارمان گفت: معیشت، پاشنه آشیل زنان مطلقه است.

 - رایزنی های نفتی ایران و روسیه.

 - یاشار سلطانی ازاد شد.

 - فرشاد مؤمنی: در اینکه ایا تحریم ها باز می گردند و رییس جمهور جدید امریکا سیاست های خصمانه ای علیه ایران اتخاذ کند، شک و شبهه های زیادی وجود دارد.

 - روسیه مقصد صادرات پسا برجامی است.

۶ - دنیای اقتصاد

 - بانک مرکزی طی بخشنامه ای مقررات مربوط به ورود و خروج ارز همراه مسافر را از مبلغ ۵ هزار دلار به ۱۰ هزار دلار افزایش داد.

۷ - افتاب

 - چلسی دختر هیلاری نماینده کنگره امریکا می شود.

 - رییس جمهور فیلیپین: من در مقایسه با دونالد ترامپ تنها یک مولکول کوچک هستم.

 - اسنودن: از ترامپ نترسید.

۸ - جام جم

 - کشته شدن خبرنگار صدا و سیما در حلب.

 - کتاب "بانگ نی" کتابی تازه از هوشنگ ابتهاج (ه.ا سایه) از سوی نشر کارنامه منتشر شد.

۹ - همشهری

 - شهردار تهران: ای کاش مسئولان به قانون احترام می گذاشتند.

 - عضو حقوقدان شورای شهر تهران: دستفروشی از ریشه خلاف قانون است.

 - بیتی از حافظ در صفحه اخر همشهری :

بگشای تربتم را بعد از وفات و بنگر

که از آتش درونم دود از کفن برآید

۱۰ - خبر جنوب

 - پیروزی ترامپ برای هفته نامه نیوزویک گران تمام شد. هفته نامه نیوزویک بعد از چاپ 125 هزار نسخه ویژه نامه با عنوان "خانم رییس جمهور" که برای جشن پیروزی هیلاری کلینتون در انتخابات طراحی شده بود مجبور  به جمع آوری تمام نسخه ها شد و 150 هزار نسخه ویژه نامه پیروزی رییس جمهور ترامپ توزیع کرد.

۱۱ - اعتماد

 - فریدون مجلسی دیپلمات رژیم پهلوی به مناسبت سالروز پیشنهاد نخست وزیری به مصدق نوشت: بازخوانی رابطه مصدق السلطنه و پهلوی ها. مصدق در نهضت بزرگ مشروطه نقشی نداشت در حالی که رقیب او یعنی قوام السلطنه آنقدر نقش داشت که تدوین و تحریر فرمان مشروطیت ایران به قلم و خط او بود. شیفتگان درباره این بخش از زندگی مصدق سکوت می کنند. شاه جوان بر خلاف پدر، خودش را مقید به قانون اساسی مشروطه میداند. در اغاز شاه جوان نیز حمایت خود را از نهضت ملی شدن نفت اعلام کرد. متاسفانه مصدق در این امر که نسبت به اصل ملی کردن و رهایی از ان احساس اسارت، امری فرعی محسوب می شد تعلل بسیار کرد و در این مدت کشور گرفتار کشمکش هایی شد که بسیاری از انها ناشی از خصومت های شخصی و جنگ قدرت دوجانبه شاه و مصدق یا به عبارتی قاجاری و پهلوی بود و موضوع نفت در آن مبارزه به بن بستی کشانده شد که از شکست آن، کشور و ملت ایران اسیب و زیان دیدند و در دور نخست موجب سقوط مصدق و در ادامه موجب سقوط شاه شد. سپهبد زاهدی که با برکناری (کودتای 28 مرداد) مصدق نخست وزیر شد به احساسات ناسیونالیستی شهرت داشت و نقش مهمی در نهضت ملی کردن نفت داشت.

۱۲ - رسالت

 - حداد عادل: ترامپ در چارچوب منافع صهیونیست ها عمل میکند.

 - مجتبی شاکری عضو شورای شهر تهران: 35 مسجد دیگر در بوستان های تهران احداث می شود

 

۱۳ - کیهان

 - شورش و آشوب در آمریکا سراسری شد. (کیهان در تاریخ 3 مرداد 95 پیش بینی کرده و نوشته بود: در صورت پیروزی ترامپ احتمال کودتای نظامی در امریکا بسیار محتمل است)


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 24 آبان

 
 

اشتراک گذاری: