ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

5 مهر ماه  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

چاقی و بیماری قند از کجا می آید؟

ایرانی ها دو برابر

اروپائی ها نان می خورند!

 
 
 
 

 

ایرانی‌ها نان زیاد می‌خورند، آن‌قدر زیاد که از کشورهای اروپایی جلو زده‌اند.

بررسی‌های سازمان غذا و دارو نشان می‌دهد که مصرف سرانه نان در ایران با حدود ٣٢٠ گرم در روز معادل ١١٧ کیلو در ‌سال است. مصرف نان در کشورهای عضو اتحادیه اروپا سالانه ٥٠ کیلو گرم است، این یعنی مصرف نان در ایران دو برابر کشورهای اتحادیه اروپا است.

براساس آمار اعلام شده از سوی اتحادیه تولیدکنندگان نان اروپا، کشورهای آلمان و اتریش سالانه ٨٠ کیلو، فرانسه ٥١ کیل، انگلیس، ایرلند و آمریکا کمتر از ٥٠ کیلو نان مصرف می‌کنند.

تولید نان‌های سنتی مسطح در ایران بی‌کیفیت شده است. این درحالی است که اساسا آرد سفید کیفیت ندارد و از قدم نان سنگگ به دلیل استفاده از آرد تیره و دارای سبوس کیفیت غذائی کم نظیری داشت که این کیفیت هم از دست رفته است. از جمله دلائل افزایش چاقی در ایران همین میزان مصرف نان با آرد سفید است. و در کنار این چاقی، گسترش بیماری قند نیز از نتایج مصرف زیاد نان در ایران است. این درحالی است که در کشورهای اروپائی – بویژه آلمان و اکثر کشورهای شرق اروپا- نانی که با آرد تیره تهیه می شود و داخل آن انواع سبوس ها و تخم های گیاهی است مصرف می شود و هر تکه آن خود باندازه یک وعده غذا انرژی زا هستند. در اروپا چه شرقی و چه غربی، سیب زمینی در انواع مختلف آن را مردم مصرف می کنند، درحالیکه در ایران مصرف سیب زمینی بسیار کمتر از مصرف نان و بویژه نان سفید – تافتون، بربری، لواش و...- است. تقریبا همین وضع در ترکیه و آذربایجان نیز رایج است اما در جمهوری های آسیائی شوروی سابق هنوز و همچنان نان سیاه و با کیفیت و سیب زمینی بصورت مساوی مصرف می شود.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 5 مهر

 
 

اشتراک گذاری: