ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

15 مهر ماه  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

پس زلزله های یک کودتا

که خود کودتائی دیگر است!

استانبول- بهزاد دولت آبادی

 
 
 
 

 

بدنبال کودتای نظامی پانزدهم جولای در ترکیه، دولت این کشور همچنان به دستگیری ها و محدود کردن فعالیت های سیاسی و مطبوعاتی ادامه میدهد.

یک هفته پس از کودتا حزب عدالت و توسعه با کسب حمایت حزب پان ترکیست حرکت ملی گرا و با تکیه بر اصل ۱۲۱ قانون اساسی توانست "وضعیت فوق العاده" به مدت سه ماه را در مجلس تصویب کند. سپس  آغاز به تصویب پی در پی "تبصره ها در حکم قانون" نمود. وضعیت فوق العاده حاکم را می توان نوعی حکومت نظامی ارزیابی کرد. با این تفاوت که بجای نظامیان لباس شخصی ها در حکومتند و منع رفت و آمد شبانه برقرار نیست. دولت در ابتدا اعلام نمود که هدف از وضع شرایط فوق العاده جلوگیری از احتمال یک کودتای دیگر است. ولی عملا هدف اصلی تحکیم پایه های قدرت اردوغان با تکیه بر تصفیه های بسیار گسترده تحت نام "مبارزه با تروریسم فتح الله گولن" بود. ماه گذشته فتح الله گولن در مصاحبه مشترک با روزنامه آلمانی "دی سایت" و روزنامه اسپانیایی "ال پاییس" مدعی شد که اردوغان  از سال ها قبل چنین نقشه کودتایی را در سر می پروراند و فقط منتظر بهترین فرصت برای انجامش بود. حجم دستگیری ها و برکناری ها و تعلیق های شغلی از مرز یک صد هزار نفر گذشته است. چنان جوی در جامعه ایجاد کرده اند که حتی یکی می تواند بر اساس خصومت های شخصی به فردی انگ "تروریست فتح اللهی" بزند و موجبات دستگیری و مصادره اموال و دارایی هایش را فراهم سازد.  بر اساس "تبصره ها در حکم قانون" هیچ فردی حق شکایت به مراجع قضایی را ندارد. چنین اقداماتی برای محافل و لابی های طرفدار فتح الله گولن فرصتی فراهم ساخته که در جوامع اروپایی و ایالات متحده چنین تبلیغ کنند که این کودتا سناریوی شخص اردوغان بوده. دولت ترکیه نیز جهت مقابله با این تبلیغات دست به اقدامات مشابه در اتاق های فکری اروپایی-آمریکایی زده که نشانه موفقیت نسبی طرفداران گولن در فعالیت های برون مرزی شان است.

اردوغان از همان فردای کودتا متحدان غربی اش را به باد انتقادات تندی گرفت که چرا مواضع روشن در خصوص محکوم کردن حرکت کودتایی اتخاذ نکردند. اقدامات دولت ترکیه صرفا محدود به تصفیه منسوبین جریان گولن نیست. حتی تمامی شهروندانی که حساب سپرده در بانکی موسوم به "بانک آسیا" داشتند تحت تجسس قرار گرفته اند. این بانک نزدیک به "جریان خدمت" فتح الله گولن بود که در یک سال اخیر توانسته بود ۲۰ در صد بر حجم سرمایه اش بیافزاید و سه روز پس از کودتا به فعالیتش خاتمه داده شد. از تمامی کارمندان دولت که قصد سفر به خارج از کشور دارند خواسته می شود مدرکی دال بر نداشتن حساب در این بانک ارائه دهند. ابعاد اقتصادی کودتا در "مبارزه با تروریسم فتح الله گولن" بسیار گسترده تر و پر معناتر است. تا کنون ۳۸۰ شرکت و موسسه اقتصادی که هر کدام بیش از صد میلیون لیر ترک (معادل ۳۳ میلیون دلار) سرمایه داشته اند تحت عنوان نزدیکی به جریان گولن مصادره و به دولت واگذار شده که در مجموع معادل ۱۳ میلیارد دلار می باشد و گفته می شود فعالیت هشت هزار شرکت و موسسه اقتصادی نیز زیر ذره بین است. از طرفی با توجه به بسته بودن راه های قضایی حکومت به راحتی می تواند موسسه ای را متهم به نزدیکی به جریان گولن کرده و دست بر دارایی هایش بگذارد. به فرض اینکه هر یک از این شرکت ها نیز سرمایه ای در این حد داشته باشند طعمه ای که دولت اردوغان و یقینا برخی محافل پشت پرده به آن چشم دوخته بیش از ۲۵۰ میلیارد دلار یعنی دو برابر کل دارایی بانک مرکزی ترکیه می باشد.

صلاح الدین دمیرتاش از رهبران حزب دمکراتیک خلق ها روز سه شنبه گذشته در گروه پارلمانی اش با هدف قرار دادن اردوغان چنین اظهار داشت: "اینها تحت نام و به بهانه مبارزه با کودتا با ما و نیروهای راستین ضد کودتا دست به مقابله زده اند. بارها در خصوص اینکه دست و پاهای سیاسی این کودتا کجا هستند سوال کردیم. پرسیدیم که اگر کودتا می شد چه کسانی وزیر و نخست وزیر و رئیس جمهور می شد؟ پس چرا به این سوالات جواب نمی دهند؟ و در مقابل کارمندی که وامی از بانک آسیا گرفته را از کار بیکارش می کنند. در کادرهای حزب عدالت-توسعه چه تعداد افراد خبر از کودتا داشتند و چه تعداد و کدام وکلای حزبت دست در کودتا داشتند؟ وی (اردوغان) می گوید که کودتا را شوهر خواهرش به او داده است. این دروغ محض است. وی قبل از من و تو و شوهر خواهرش و اداره امنیت از کودتا مطلع بود. هم از قبل استخبارات کودتا را می گیری و برای خود تدابیر اتخاذ می کنی و هم به جای جلوگیری از آن صرفا جهت تقویت جایگاهت ۲۲۵ انسان را به کشتن می دهی! هم اکنون شاهد کودتا در کودتا هستیم و این بزرگترین قطب نمای سیاسی در تاریخ ترکیه است. اکنون بر همه آشکار گشته که لیست نام کودتاچیان از روزها قبل در دستت بود. حقیقتی به نام کودتا بود و سناریو هم نبود. ولی تدابیر اتخاذ شده کاملا یک سناریو بود."


دولت با تصویب پی در پی "تبصره در حکم قانون" اصول مربوط به استخدام در ادارات دولتی را نیز تغییری اساسی داد. سابقا متقاضی جهت استخدام می بایست در یک آزمون سراسری به نام "آزمون پرسنل دولتی" موفق می شد. ولی هم اکنون علاوه بر آزمون شرط عبور از ملاقات حضوری را نیز مقرر کرده اند. و این به معنای استخدام خودی ها است. و در این خصوص یک نکته بسیار با اهمیت این می باشد که پذیرفته شدگان را پیمانی استخدام می کنند و نه دائمی. که بتوانند در صورت صلاحدید اخراجشان کنند. با این حال روایات جالبی در خصوص ملاقات های حضوری نقل می شود. از جمله در یکی از این ملاقات ها از فرد متقاضی سوال می شود: "آیا به نماز جمعه می روی و اگر می روی در کدام مسجد اقامه می کنی؟" شخص متقاضی پاسخ مثبت داده ولی با توجه به اینکه مسجدی که نامش را ذکر کرده امام جماعتش در جایی چشمکی به فتح الله گولن زده فرد متقاضی را مردود اعلام کرده اند. ولی خطرناکترین معیارهای استخدامی در بخش اداره پلیس بعمل خواهد آمد. اداره امنیت قوایی دارد به نام "تیم حرکات ویژه" که از نیروهای اصلی در مقابله به قوای کرد و شورش های شهری می باشد. متقاضیان این تیم نیز قبل از دوره آموزش با آزمون سراسری استخدام می شدند. چندی پیش "تبصره در حکم قانونی" تصویب شد که بر اساس آن بیست هزار کادر تیم حرکات ویژه به شرط داشتن دیپلم دبیرستان و بدون آزمون فقط با ملاقات حضوری استخدام خواهند شد. به عبارتی دستچین خواهند شد. 
دو روز قبل سایت خبری "سپوتنیک" مصاحبه ای با یک روزنامه نگار آگاه در جنگ داخلی سوریه به نام "حسنی محلی" که از ترکمن تبارهای ساکن در "جرابلس" است بعمل آورد. وی اظهار داشت: " سوریه جولانگاهی برای ترکتازی اردوغان نیست. در صورتیکه ارتشش وارد الباب شود درهای جهنم به رویش گشوده خواهد شد." دوشنبه گذشته اردوغان با تکیه بر آرای دو حزب عدالت-توسعه و حرکت ملی گرا "وضعیت فوق العاده" را برای سه ماهه دوم تمدید کرد. اولین میوه این تمدید حملات پلیس به ساختمان ها و استودیوهای محل پخش برنامه کانال های رادیویی و تلویزیونی مخالف بود. واپسین شبکه های فعال رادیو-تلویزیونی نزدیک به فتح الله گولن در اولین سه ماهه "وضعیت فوق العاده" بسته شده بودند. این بار نوبت حذف و ساکت کردن کانال های رادیو تلویزیونی چپ و کرد و علوی و ... بود. حتی یک کانال تلویزیونی به نام "زاروک" که به زبان کردی فقط و فقط کارتون برای کودکان و بچه ها نمایش می داد نیز بسته شد. دقیقا همان کارتون هایی که در شبکه سراسری برای بچه ها پخش می شود ولی به زبان ترکی. ایستگاه "یون رادیو" یکی دیگر از قربانیان است که فقط موسیقی فولکلوریک علوی ها را پخش می کند. به دنبال تصویب دوره دوم "وضعیت فوق العاده" در ظرف دو روز یازده ایستگاه رادیویی و دوازده کانال تلویزیونی با یورش قوای امنیتی بسته شدند. اعتراضات به این اقدام رو به گسترش است. 


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 15 مهر

 
 

اشتراک گذاری: