ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

2 شهریور  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

اراک و ساوه

دو تابلوی کوچ از روستاها

و رسیدن به حاشیه شهرها

 
 
 
 
 

 

گزارشی که خلاصه آن را می خوانید در شورای شهر اراک قرائت شده و انتشار یافته است، اما آنچه گفته شده تقریبا تمام شهرهای بزرگ ایران را شامل می شود و مشکلاتی که درباره حاشیه نشینی مطرح شده شامل همه حاشیه نشین ها در تمام ایران است. در این گزارش از موقعیت دو شهر صنعتی ایران گفته شده، یعنی اراک و ساوه که از پیش از انقلاب دو قطب صنعتی و کارآفرین بوده اند. آب سنگین اتمی نداشتند اما صنایع تولیدی داشتند. از جمله تراکتور سازی اراک که رقیب ماشین سازی تبریز بود.

در این گزارش آمده است:

اراک و پس از آن ساوه دو منطقه مشکل دار در زمینه حاشیه نشینی است.  در اراک حدود 150 هزار نفر از جمعیت 600 هزار نفری آن در مناطق حاشیه ای سکونت دارند که این مهم از چالش های اساسی برای مدیریت شهری و حوزه های اجتماعی است.

اراک یکی از قطب های صنعتی مهم کشور است و با خیل مهاجرت افراد جویای کار مواجه است که این جمعیت به طور معمول قرابت و تجانس فرهنگی همسان نداشته و به دلیل بضاعت مالی اندک در حاشیه شهر و سکونتگاه های غیررسمی متمرکز شده اند.

این حاشیه نشین ها را افراد روستایی تشکیل میدهند که در سال های اخیر به دلیل خشکسالی های متمادی و کاهش درآمد در بخش کشاورزی مهاجرت کرده اند و در مناطق حاشیه ای شهر ساکن شده اند. آنها برای کسب و کار از زادگاه های خود جدا شده و اغلب مشاغل کاذب دارند.

بیشتر ساکنان این مناطق از نظر اقتصادی وضعیت مالی مناسبی ندارند و در این مناطق آسیب های اجتماعی مثل توزیع موادمخدر، اعتیاد، بزهکاری و سایر آسیب ها بیشتر از نقاط دیگر است.
23،5 درصد مردم ساکن در سکونتگاه های غیررسمی استان مرکزی بی سواد و 11 درصد از ساکنان این مناطق تحصیلات دیپلم دارند.

84 درصد ساکنان مناطق غیررسمی استان مرکزی مهاجر و تنها 11،5 درصد بومی هستند.
بر اساس مطالعات موجود 42 درصد از ساکنان سکونتگاه های غیررسمی اراک کارگر ساختمانی اند و 79 درصد نیز بیکارانی هستند که در گذشته شاغل بوده اند.

71 درصد از ساکنان این مناطق فاقد بیمه درمانی و 35 درصد خانواده ها عهده دار نگهداری یک عضو معلول هستند.

12 منطقه حاشیه ای در کلانشهر اراک وجود که به شدت مستعد برای جرایم و بزه ها هستند.

به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 2 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: