ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

2 شهریور  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

هشدار دقیق و ملی "دمیرتاش"

آوار تفاهم سوریه و ترکیه

نباید بر سر کردها فرود آید

 
 
 
 
 

حوادثی در کردستان سوریه آغاز شده که نشان میدهد، دولت سوریه و دولت ترکیه بر سر جلوگیری از رشد جنبش خودمختاری در ترکیه و مانع تراشی بر سر فراتر رفتن خودگردانی در بخش کردنشین سوریه به تفاهم رسیده و یا به تفاهم نزدیک شده اند و یا از این طریق برای یکدیگر پیام می فرستند. جمهوری اسلامی نیز بشدت دنبال همین محدودیت است زیرا بیم دارد "سرود" یاد کردهای ایران داده شود. آنچه که از بمباران برخی مواضع کردهای سوریه توسط ارتش سوریه بدست می آید جز این نیست. همچنان که برخی خبرها پیرامون تماس وزرای خارجه ترکیه و سوریه در روزهای اخیر با یکدیگر نیز روی دیگر این سمت گیری است. آنچه دولت ترکیه می خواهد، قطع پیوند و حضور حزب کارگران کردستان ترکیه در منطقه کردنشین سوریه و تاثیر پذیری کردهای ترکیه از جنبش رو به پیشروی کردهای سوریه است. سفر قریب الوقوع "بارزانی" رئیس اقلیم کردستان ایران به تهران نیز بخش دیگری از سمت گیری های تازه در منطقه است. مصالحه، سیاست و تفاهم بدون "بده - بستان" ممکن نیست و حال این کردهای ترکیه و سوریه اند که چگونه مانور کرده، موقعیت خود را حفظ و در آینده ترکیه و سوریه جای ثابتی برای خود داشته باشند.

بنظر می رسد حزب دمکراتیک خلق های ترکیه که آن را حزب علنی کردهای ترکیه می دانند با آگاهی از همین موقعیت جدید سیاست خود را تنظیم کرده است. حزبی که در تیره ترین روزهای روابط ترکیه و سوریه در یکسال گذشته با مسکو در تماس بوده و حتی رهبر آن به روسیه سفر و با وزیر خارجه روسیه رسما ملاقات و مذاکره کرد.

تظاهرات وسیع کردهای ترکیه در استانبول در اعتراض به انفجار پرتلفات اخیر در منطقه کردنشین ترکیه که در یک مجلس عروسی روی داد و بیش از 50 قربانی گرفت، با شعار "صلح اکنون" و "ترک و کرد متحدند- دو شاخه ملی اند" (با همین مضمون) نیز نشان دیگری از درک شرایط نوین در ترکیه است. همچنان که عقب نشینی ترکیه از سرنگونی بشار اسد و بیان صریح این که سرنگونی وی اکنون دیگر مطرح نیست در همین چارچوب است.

روز گذشته رهبر حزب دموکراتیک خلق ترکیه با حضور در محل انفجار انتحاری اخیر در "غازی‌آنتپ" خطاب به احزاب سیاسی ترکیه گفت:

بیایید در مراسم قربانیان این انفجار در کنار یکدیگر بایستیم و با نمایش همبستگی، به دنیا نشان دهیم که می‌توانیم برای ایجاد جهانی برابر و روشن در فضای تفاهم با یکدیگر گفتگو کنیم.

روزنامه جمهوریت که سخنان دمیرتاش را منعکس کرده بود به نقل از وی افزود:

به آنها که با ترور و کشتار می خواهند جنگ داخلی در کشور ایجاد کنند با اتحاد ملی خود پاسخ بدهیم.

کردها و حزب ما در هیچ توطئه‌ای برای ایجاد جنگ مذهبی، قومی و داخلی شرکت نخواهند کرد. میان ما مشکلی وجود ندارد که نتوان آن را حل کرد. بیایید از اینجا برای سازش و اتحاد شروع کنیم.

باید مردم با هوشیاری رفتار کنند. برخی می‌خواهند از زخم به وجود آمده سوء استفاده کنند. هیچ صدایی برای سوق دادن کشور به بحران، صدای خوبی نیست، مردم نباید به این دعوت‌ها و فراخوان‌ها پاسخ دهند.امروز روز انتقام و کینه جویی نیست. ما می‌خواهیم این حادثه دردناک را به "در"ی برای صلح و آرامش تبدیل کنیم. ما می‌توانیم در عرصه سیاست از یکدیگر انتقاد کنیم اما نگذاریم این انتقادات از محدوده سیاست خارج شود.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 2 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: