ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

6 شهریور  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

محمد خاتمی در دیدار با آزادگان و جانبازان جنگ

انقلاب ما علیه خشونت بود

از اشتباهات پند بگیریم

 
 
 
 
 

 

محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین، در دیدار جمعی از آزادگان و ایثارگران دفاع مقدس با تجلیل جایگاه آزادگان و رنجی که برده‌اند با تاکید بر ضرورت رسیدگی بهتر و بیشتر به وضعیت آزادگان، جانبازان و ایثارگران گفت: شاید در هیچ دوره‌ای از تاریخ ما شاهد بسط خشونت عریان به این صورت نبوده‌ایم و در هیچ زمانی امنیت انسان اعم از مسلمان و غیرمسلمان و شرقی و غربی به اندازه امنیت انسان امروز در معرض نابودی نبوده است.

وی افزود: انسانی که خودش را محور می‌داند فقط نمی‌گوید من هستم بلکه می‌گوید من هستم، حق هستم یعنی حقانیت برای من است و نیز با تنگ‌نظری این نظر را اعمال می‌کند.

جنایت و خشونت و درگیری دارای منطقی است که طرفین درگیری در این منطق اشتراک دارند یعنی دقیقاً منطق آقای بوش با منطق آقای بن لادن یکی است. یکی می‌گوید هرکه با ما نیست برماست و هرکه بر ماست ما حق داریم هرگونه رفتاری که می‌خواهیم با او داشته باشیم و دیگری می‌گوید هرکس با ماست بر حق است و هر کس با ما نیست کافر است و باید نابود بشود و من حق دارم هر شیوهای را به کار بگیرم.

وی خشونت را حاصل خودحق‌مطلق پنداری و خودمحورپنداری دانست و افزود: خشونت را حتی با خشونت نمی‌توان از میان برداشت و باید دیگری را به رسمیت شناخت. باید گفت‌وگو کرد. اگر گفته می‌شود رویکرد اصلاحات تبدیل معاند به مخالف و مخالف به موافق است، شرط آن قبول کردن موجودیت طرف مقابل و مخالف و گفت‌وگو کردن با اوست.

خاتمی با تاکید بر ضرورت رعایت قانون هم از سوی مخالفان و هم از سوی حکومت، چنین رفتاری را تضمین‌کننده امنیت پایدار و کاهش دهنده خشونت دانست و گفت:‌ من اشتباهات را نفی نمی‌کنم اما می‌گویم اینها استثناهایی بوده است که نباید با قاعده آن را اشتباه گرفت.

یکی از درس‌های بزرگی که انقلاب اسلامی ما داشت، درس ضدخشونت بودن آن بود و در مورد استثنائات هم باید از اشتباهات پند بگیریم اما روند و روال ماهیت انقلاب ما اتکا به زور و خشونت نبوده است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 6 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: