ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

6 شهریور  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

مصاحبه علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی

پرواز همدان و نقش ایران

در مبارزه علیه تروریسم 
 
 
 
 

 

علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی در گفتگوی مشروح و مهم با شبکه تلویزیونی روسیاالیوم گفت:

رابطه ایران و روسیه در موضوعات مختلف یک رابطه راهبردی است، روسیه در دوره پوتین یعنی روسیه جدید، هویتی مستقل و شکل متفاوتی با روسیه ماقبل پوتین دارد. طبیعی است که بخشی از این روابط بر مبنای مبارزه با تروریسم شکل گرفته باشد. مقابله با تروریسم نیازمند مبادله توانمندی ها در زمینه های مختلف است. عملیات اخیر با همکاری مستشاران نظامی ایران، حمایت هوایی روسیه و مشارکت موثر ارتش سوریه در عرصه زمینی صورت گرفت. این عملیات، نیازمند آن بود که برخی از توانمندی های ایران برای برهه زمانی مشخص و محدودی بکار گرفته شود. بکارگیری این توانمندی ها در پایگاه همدان انجام شد و پایان یافت.

امروز ما می بینیم که روسیه شیوه ای مستقل از غرب در پیش گرفته است. چنانچه ما این مساله را با سیاست های دنباله روانه گورباچف و یلتسین مقایسه کنیم می بینیم که سیاست های جدید  روسیه را از شرایط زیان بار گذشته خارج کرده است.

شمخانی درباره مناسبات ایران و ترکیه گفت: ما معتقد بودیم که دولت ترکیه یک دولت قانونی و منتخب مردم محسوب می شود. در حالی که در برخی مسائل منطقه با ترکیه اختلاف نظر هم داریم. به نظر می رسد سخن نخست وزیر ترکیه در حال به وقوع پیوستن است یعنی ترکیه در کنار حفظ استقلال خود و مخالفت با برنامه های بیگانگان که به دنبال برهم زدن ثبات منطقه هستند، می خواهد به ثبات سوریه کمک کند. از این رو امیدواریم این سخنان که بر زبان مسئولان ترک جاری می شود به صورت عملی محقق شود.

در مورد مساله سوریه ما از ترکیه می خواهیم که اجازه ارایه هیچگونه کمک نظامی به گروه های تروریستی را ندهد و در نابودکردن گروه های تروریستی مشارکت کند. همچنین امیدواریم که مرزهای خود را بر روی تروریست ها ببندد و در گفتگوی سوری-سوری کمک کند.

ایران با کمک دولت عراق جنبش طائفه گرایانه ای که در بغداد رخ داده بودرا پایان داد. این جنبش برای بر هم زدن ثبات عراق شکل گرفته بود. ایران همچنین در حل و فصل اختلاف ها میان برادران سنی مان در عراق نیز همواره نقش آفرینی کرده است. معتقدیم که برادران سنی ما جزء جدایی نشدنی از مدیریت صحیح حکومت در عراق هستند.

ایران جریان های میانه رو اهل سنت را به هم نزدیک کرده و اجازه نداده است که اختلاف های مقطعی یا شخصی موجب شکست تفکرات میانه رو سنی شود. این تفکرات در افرادی چون خالد العبیدی وزیر دفاع و سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق نمود یافته است. هر دو این افراد از تشکل اهل سنت هستند و هر دو نیز میانه رو هستند

جمهوری اسلامی ایران با اعزام مستشاران نظامی از عراق برای مبارزه با تروریسم حمایت کرده است. ما از اربیل و بغداد حمایت کردیم. در زمینه سیاسی ما برای ایجاد همبستگی و دوستی میان برادران کُرد، اهل سنت و شیعه در زیر پرچم عراق واحد تلاش کردیم.

وجود ایران در عراق به صورت های مختلف بر اساس درخواست رسمی و علنی تمامی مسئولان عراقی چه شیعه، چه کرد و چه سنی صورت گرفته است.

در نبرد آزادسازی موصل جمهوری اسلامی ایران خدمات مستشاری خود را بر مبنای درخواست مسئولان نظامی و سیاسی عراق ارائه خواهد کرد. ما این امر را وظیفه خود می دانیم زیرا تروریسم حد و مرز نمی شناسد. علت همکاری میان روسیه و ایران نیز ناشی از همین امر است. تروریسمی که در مکتب وهابیت و با پول وهابیت نشأت گرفته است در پشت مرزهای عراق یا مرزهای سوریه متوقف نمی شود.

من طی 18 ماه گذشته به عناوین خبری ای که رسانه های سعودی منتشر می کنند می نگرم می بینم که آنها همیشه می گویند تعدادی از مستشاران ایرانی در یمن را بازداشت کرده اند اما آنها نتوانسته اند حتی یک تن از آنها را در رسانه ها نشان دهند. این خود دلیلی بر آن است که چیزی از این قبیل وجود ندارد.

ما طی دو روز گذشته دیدیم یمن شاهد راهپیمایی های بسیار گسترده بود، راهپیمایی هایی که در کل منطقه نظیر نداشت. این راهپیمایی بی نظیر برای حمایت از تدابیر سیاسی اخیر که گروه های انقلابی مانند جنبش انصارالله و دیگران اتخاذ کرده اند برگزار شد. این راهپیمایی برای حمایت از اعلام تشکیل شورای عالی سیاسی برای اداره یمن انجام شد.

عملیات نظامی که علیه یمنی ها صورت می گیرد سرنوشتی جز شکست نخواهد داشت. حضور گسترده مردمی در صنعا بدون هیچگونه پوشش هوایی نشان می دهد که عملیات نظامی سعودی ها علیه ملت یمن به هیچ وجه کارآمد نبوده است. از این رو هرگونه دولتی که بر اساس رای مردم در صنعا تشکیل شود مورد حمایت ما خواهد بود و ما به آن دولت کمک خواهیم کرد تا این دولت بتواند مشکلات ملت یمن را حل کند و با کشورهای منطقه ارتباط برقرار کند و به صورت بین المللی به رسمیت شناخته شود.

توانمندی های جهان اسلام باید بر مشکلات اساسی که جهان اسلام با آن دست و پنجه نرم می کند متمرکز شود اما بخشی از این توانمندی ها برای تشکیل گروه های تکفیری به کار گرفته می شود گروه هایی که باعث ایجاد تفرقه های خونین میان کشورهای جهان اسلام می شوند و این امر تنها به افزایش تنش میان این کشورها منتهی می شود.

سعودی با توافق هسته ای به مقابله برخاست و در مناطق جنوبی و شرقی، جنوب غربی و شمال غربی تلاش می کند که امنیت ایران را بر هم بزند. عربستان با برخی از عناصر ضد انقلاب و تروریست همپیمان شده است. عربستان به امنیت و عزت حجاج ما در مراسم حج توجهی نشان نمی دهد. سعودی به خاطر حادثه منا معذرت خواهی نکرد. با وجود این اقدام ها ما خویشتنداری کرده ایم زیرا راهبرد ما اینگونه نیست که در چنین دام هایی که طرف ثالث برای ما گسترده است بیافتیم طرفی که مصالح آنها در حدوث درگیری میان ماست.

هم اکنون میان ما و سعودی هیچ گفتگویی وجود ندارد و میان ما تنها اظهارات مخالف یکدیگر رد و بدل می شود. ما شاهد عملکرد غیرعقلانی سعودی ها هستیم، آنها علیه ما تبلیغات رسانه ای انجام می دهند و به اتهام زنی علیه ما می پردازند.

شمخانی در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت برجام گفت : سایر اعضای گروه پنج به علاوه یک می گویند چنانچه آمریکایی ها به نقض توافق هسته ای ادامه دهند اساس این توافق را تضعیف می کنند. فهرستی از اقدام های آمریکا که با روح برجام منافات دارد وجود دارد. آنها می گویند هر کس که به ایران برود و بعد از آن بخواهد به آمریکا سفر کند باید روادید بگیرد این مساله با روح برجام و ماده نوزدهم برجام منافات دارد. در کنگره آمریکا و سنای آمریکا همچنان به نفع قوانین ضد ایرانی رای می دهند و تلاش می کنند تا تحریم های جدیدی علیه ایران وضع کنند. دولت آمریکا پیام هایی علنی به ما می دهد اما در نهان بانک های آمریکایی و وزارت خزانه داری آمریکا پیام های متناقضی را به کشورها می دهند. آنها به شکل های مختلف برای برهم زدن روند کار بانک های ایرانی تلاش می کنند و می کوشند بانک های ایرانی را برای سرمایه گذاران ناامن کنند. دولت اوباما وقت چندانی ندارد و پیش از آنکه دوره ریاست جمهوری اوباما به پایان برسد باید زمینه را به گونه ای فراهم کند که دولت آتی آمریکا با صداقت رفتار کند. متاسفانه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در تبلیغات انتخاباتی شان به گونه ای سخن می گویند که با توافق هسته ای تناقض دارد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 6 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: