ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

7 شهریور  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

علی یونسی : دموکراسی نمایش نیست

قدرت باید با انتخابات

جابجا شود، نه با اسلحه

 
 
 
 

 

هیچ کشوری نیست که منافع خود را تنها در کشور خودش تعریف کند و بدون ملاحظه همسایگان و یا کشور دیگر بتواند از منافعش دفاع کند. مهمترین منافع هر کشوری نیز تامین امنیت ملی آن کشور است.

علت اصلی بروز گروه‌های تروریستی که امروز به یک معضل جهانی تبدیل شده، عکس‌العمل مسلمانان در مقابل تحقیری است که غرب نسبت به آنان انجام داده است.

زرقاوی و نخستین گروه تروریستی در عراق که آیت‌الله حکیم را به شهادت رساندند اینها از افغانستان به عراق نقل مکان کرده بودند. در نتیجه امروز حتی روسیه نیز به دلیل وجود این پدیده خطرناک، یعنی تروریسم، احساس خطر می‌کند. امروز روسیه بعنوان بزرگترین قدرت اتمی جهان همراه با کشورهای مسلمان اطراف در معرض تهدید قرار گرفته‌اند. همه دولت های قدرتمند و منطقه ای به این واقعیت واقف هستند و نمی‌توانند ضرورت حضور جمهوری اسلامی در مبارزه با داعش و گروههای تروریستی را نادیده بگیرند.

جمهوری اسلامی ایران با هر کشوری که می‌خواهد با تروریست و تروریسم صادقانه و با حفظ منافع متقابل و برابر، مقابله کند، بدون استثنا همکاری خواهد کرد، حتی با کشورهایی که با ایران ناشیانه دشمنی می‌کنند. اگر اینان در مقابله با تروریسم، مصمم و  صادق باشند، ما با آنان نیز حاضر هستیم همکاری کنیم.

من همکاری نظامی با روسیه را که برای مقابله با تهدید تروریسم انجام می شود مهم و استراتژیک و لازم می‌دانم. من مدافع سرسخت این همکاری هستم و اطمینان دارم، حرکت، حرکتی درست و صحیح بوده است.

بنده به عنوان فردی که با نگاه امنیتی به پدیده ها و معادلات سیاسی منطقه نگاه می‌کنم معتقدم ما نباید بترسیم که با یک ابر قدرتی همسو، برای تضمین منافع و امنیت خودمان همکاری نظامی داشته باشیم. اتحاد نظامی داشته باشیم و پایگاه به همدیگر بدهیم و همکاری امنیتی با یکدیگر داشته باشیم.

کاش سعودی‌ها نیز به جای تقابل و تنش؛ به سمت اتحاد برای مقابله با تهدیدها می‌آمدند و علیه گروه‌های تروریستی و کشورهای فرامنطقه‌ای که قصد سوء نسبت به منطقه دارند.  وارد همکاری مشترک می شدیم. مگر مسلمانان بوسنی شیعه بودند؟ مگر مردم فلسطین شیعه هستند که ما 37 سال است که برای دفاع از آنان هزینه می‌دهیم.

مهمترین اثر برجام دفع خطرات احتمالی جنگ بود که سایه شوم جنگ را از سر کشور برداشت. چرا که تندروهای آمریکایی که زیر نفوذ اسرائیل عمل می‌کنند و رقبای منطقه‌ای ما مانند سعودی‌ به دنبال این بودند که به بهانه مساله هسته‌ای، شرایط را آنقدر برای ما تنگ و پرهزینه کنند تا بهانه‌ای برای حمله به ایران فراهم شود.

دستگاه دیپلماسی در مساله کودتای ترکیه هوشمندانه و خوب و سریع عمل کرد.

دولت باید از همه اهرم‌های ملی، مردمی‌، قومی و مذهبی در جهت تنش‌زدایی با کشورهای همسایه استفاده کند. اهل سنت ایران می‌تواند به تنش‌زدایی‌ با کشورهای همسایه کمک کنند. ما اهل سنت را برای برقراری امنیت بیشتر، یک فرصت می‌دانیم. آنان می‌توانند در تامین خواسته‌های اقلیت شیعه که در عربستان هستند، تلاش کنند. حتی می‌توانند در لابی سیاسی با حکومت سعودی مؤثر باشند. باید از این اهرم‌ها استفاده شود. و شاید در این جهت، و استفاده از این ظرفیت، کمی کُندکاری شده و از آن غافل بوده‌ایم.

حمله به سفارت عربستان با هیچ معیار منطقی و سیاسی قابل توجیه نبود آن اتفاق توانست فرصت‌ها بعدی را از دست دولت بگیرد و بهانه به دست حاکمان سعودی که در موضع ضعف بودند بدهد تا دست به مظلوم نمایی در مجامع جهانی زده و با تبلیغات آثار مثبت توافق ایران و 6 کشور بزرگ دنیا را کاهش دهند. حمله به سفارت عربستان راه تنش‌زدایی را طولانی کرد.

سعودی ها دیر یا زود به دلیل شکست‌هایی که در یمن و سوریه به آنان وارد شده، مسوولاشان را به این واقعیت می‌رساند که راهی جز همکاری و تعامل با جمهوری اسلامی ایران ندارند.

ما باید مشکلات فی مابین خود و سعودی‌ها را با مذاکره حل کنیم. هر کشوری به اندازه خودش در منطقه منافع دارد و هیچ کشوری نباید دچار زیاده خواهی و توهم شود. نباید سعودی‌ها به دلیل اینکه پول بیشتر دارند و از حمایت آمریکا برخوردارند به سمت زیاده‌خواهی حرکت کنند.

 

- مسیری که در گذشته می‌رفتیم قطعا به بن بست و به تعطیلی مطلق کشور می‌رسید اما تلاش های دولت کنونی در مسیر حل مشکلات، بازکردن گره‌ها و هموار کردن راه برای توسعه و رونق اقتصادی و چرخیدن چرخ دوباره کارخانه ها و فعالیت دوباره آنان است.

در اینجا قدرت با انتخابات جابه‌جا می‌شود و نه با اسلحه. رمز پیروزی جمهوری اسلامی و تفوق آن این است که اینجا حرف اصلی را مردم می‌زنند. جمهوری اسلامی تا به حال با قوت این مسیر را ادامه داده است.

- در انتخابات 94 مجلس اگر چه برخی‌ها تمایلات دیگری داشتند و مایل به برگزاری انتخاباتی پرشور هم نبودند، ردصلاحیت گسترده‌ای هم صورت گرفت ولی آنچه که اتفاق افتاد مطابق با میل آنان نبود. عده‌ای می‌خواستند مجلس جور دیگری باشد اما تصمیم مردم چیز دیگری بود.

- برخی جریانات سیاسی به دنبال این هستند که نتیجه انتخابات باب میل آنان باشد، و صندوق های رای هم زیاد تعیین کننده نباشد. به تعبیری عده‌ای بیشتر بازی دموکراسی را می‌پسندند و نه انتخابات را. در جلسات خودشان هم می‌گویند که دموکراسی یک بازی است و آن را نمایشی تلقی می کنند.

- مصلحت کشور، منافع ملی و حیات سیاسی اصلاح‌طلبان، در حمایت از روحانی است و بی تردید مصلحت هیچکس در عبور از روحانی نیست. هیچ گزینه‌ای برای این شرایط به غیر از شخصیت معتدل و بصیری چون آقای روحانی وجود ندارند.

- کودتا نافرجام نظامی، ترکیه و مسوولان آن را از خواب بیدار و هوشیارشان کرد. ما همواره می‌گفتیم برخی سیاست های حمایت از برخی گروههای تروریستی تندرو در سوریه همانند داعش، به زیان خود ترکیه تمام خواهد شد. امیدواریم این تغییر موضع و نزدیکی ترکیه به کشورهای مهم منطقه از جمله، ایران و روسیه برای مقابله با خطرات و تهدیدات داعش و تروریسم، به نفع امنیت منطقه و خود ترکیه و سایر کشورهای درگیر باشد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 7 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: