ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

7 شهریور  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

علی یونسی دستیار ویژه حسن روحانی

همکاری ایران و روسیه

علیه هیچ کشوری نیست 
 
 
 
 

علی یونسی وزیر اطلاعات دولت خاتمی و دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی در یک گفتگو به پرسش های مختلف در مورد برجام، انتخابات ریاست جمهوری آینده، پرواز هواپیماهای روسیه از همدان، وضعیت منطقه و شرایط کشور پاسخ داد که "انتخاب" ان را منتشر کرده است. یونسی از جمله می گوید :

- مهمترین اثر برجام دفع خطرات احتمالی جنگ بود. مسیری که در گذشته می‌رفتیم قطعا به بن بست و به تعطیلی مطلق کشور می‌رسید.

- برخی جریانات سیاسی به دنبال این هستند که نتیجه انتخابات باب میل آنان باشد یعنی نمایش دموکراسی را می‌پسندند و نه انتخابات واقعی را.

- اگر می‌خواهیم کشورمان کاملا امن باشد باید کشورهای پیرامونی ما نیز امنیت داشته باشند. از دولت قانونی سوریه حمایت و با گروه‌های تروریستی مقابله می‌کنیم چون می دانیم این ناامنی و جنگ دامن ما را هم خواهد گرفت.

- امروز روسیه بعنوان بزرگترین قدرت اتمی جهان همراه با کشورهای مسلمان اطراف در معرض تهدید قرار گرفته‌اند. مقابله با این خطر که به نوعی خطر و تهدید برای اروپا و آمریکا هم هست بدون همکاری ایران امکان‌پذیر نیست.

- همکاری نظامی با روسیه را مهم، استراتژیک و لازم می‌دانم و مدافع سرسخت آن هستم. نه ایران، ایران دوران قاجار و پهلوی است و نه روسیه، روسیه تزاری و شوروی است و نه شرایط بین المللی همانند گذشته است. وقتی بحث منافع و امنیت ملی در کار است، نباید بترسیم که مانور نظامی مشترک یا اتحاد نظامی داشته باشیم و پایگاه به همدیگر بدهیم.

- اهل سنت ایران می‌تواند به تنش‌زدایی‌ با کشورهای همسایه کمک کنند. ما اهل سنت را برای برقراری امنیت بیشتر، یک فرصت می‌دانیم.

- حمله به سفارت عربستان با هیچ معیار منطقی و سیاسی قابل توجیه نبود. ما باید مشکلات فی مابین خود و سعودی‌ها را با مذاکره حل کنیم.

مشروح این گفتگو جداگانه در پیک نت همین شماره منتشر شده است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 7 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: