ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

10 شهریور  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

مقاله وارده

توطئه برای مالیات ندادن

زیر لحاف اتاق بازرگانی

 
 
 
 
 

 

«دنیای اقتصاد" ارگان "اتاق بازرگانی" مخالفت خود را با بخشنامه جدید دولت اعلام کرد. فعالان اقتصادی و پدرام سلطانی نایب رییس اتاق بازرگانی طی نامه ای خواستار لغو دریافت ۴ درصد مالیات علی الحساب از واردات کالا شدند.»

 

برای واردات کالا در ایران "صاحب کالا" باید با استفاده از "کارت بازرگانی" خود اقدام به ترخیص کالا از گمرک کنند تا اسناد مربوط به حجم، نوع و ارزش کالایی که وارد میکند در سیستم گمرک به "نام" وی  ثبت شود و در اینده مالیاتی با توجه به اسناد ثبت شده در گمرک برای او در نظر گرفته شود.

اما شرکت های بزرگ مانند شرکت "سامسونگ" که "محمد حسین برخوردار رئیس پیشین مجمع واردات و عضو اتاق بازرگانی" سهامدار عمده آن میباشد و تجار بزرگ ایران امثال "عسکر اولادی" و غیره، کالای خود را با استفاده از "کارت های بازرگانی به اصطلاح یکبار مصرف" وارد کشور می کنند و نه با کارت بازرگانی خود!

این کارت های بازرگانی یکبار مصرف، به نام "افراد متفرقه" صادر می شود که معمولا در روستاها زندگی میکنند و کارت خود را در ازای مبلغ ناچیزی در اختیار این شرکت ها که واردات میلیاردی می کنند، قرار می دهند. این شرکت ها با استفاده از این نوع کارت ها، کالای خود را به نام دیگران از گمرک ترخیص میکنند و چون نامی از خودشان در اسناد گمرکی ثبت نمی شود، مالیاتی نیز پرداخت نمی کنند و از پرداخت مالیات فرار می کنند. مالیات این کالاهای وارد شده به نام آن فرد بیچاره ای که در روستا و دهات زندگی می کند و کارت خود را در اختیار این شرکت ها قرار داده، صادر می شود. زمانی که مأمور مالیات دولت به سراغ "صاحب کارت بازرگانی که واردات میلیاردی انجام داده" می رود، می بیند طرف حتی یک درست لباس سالم هم در تن ندارد و در کپری زندگی می کند که با چوب نخل درست شده است. مامور دارائی حداکثر می تواند او را ممنوع الخروج از کشور کند در حالی که این شخص ممکن است از دهات خود تا اخر عمر هم بیرون نیاید.

به همین دلیل دولت در بخشنامه جدید خواستار دریافت ۴ درصد مالیات علی الحساب "قبل از ترخیص کالا" از گمرک شده که با مخالفت اتاق بازرگانی مواجه شده است! اتاق بازرگانی علت مخالفت خود را افزایش ناگهانی قیمت تمام شده کالای وارداتی و گران تر شدن کالا برای "مردم" می داند.

دولت در بخشنامه جدید چندین گروه را از پرداخت این مالیات علی الحساب فوق معاف کرده است، از جمله کارت های بازرگانی رتبه بندی شده و دارای رتبه طلائی و واردت کنندگان خوش حساب طبق نظر دارایی! بنابر این امثال اقای عسکراولادی و پدرام سلطانی نایب رییس اتاق و بقیه میلیاردرهای اتاق بازرگانی که کارت طلائی به آنها تعلق خواهد گرفت از پرداخت علی الحساب فوق معاف میباشند.

"حال چرا این "اشخاص" که دارای کارت طلائی و معاف از "مالیات علی الحساب" هستند به این بخشنامه اعتراض میکنند؟

قدر مسلم از روی دلسوزی برای مردم نیست بلکه این "آقایان" اگر به مانند همیشه از "کارت های بازرگانی یکبار مصرف متفرقه" استفاده کنند مجبور به واریز ۴ درصد مالیات قبل از ترخیص کالای خود خواهند بود و اگر هم از کارت طلائی خود "به منظور عدم پرداخت ۴ درصد مالیات علی الحساب" اقدام کنند، نام "آقایان" پدرام سلطانی و عسکراولادی و ... در سامانه دارایی ثبت گردیده و علاوه بر ثبت رسمی نام آنها به عنوان وارد کننده عمده کلا، در "آینده" باید مالیات کالای خود را نیز به دولت پرداخت کنند. این دلیل اصلی مخالفت اتاق بازرگانی با بخشنامه جدید دولت است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 10 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: