ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

15 شهریور  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

ارتش ترکیه در باتلاق

جنگ با کردها فرو می رود؟

استانبول- بهزاد دولت آبادی

 
 
 
 

 

ترکیه یازدهمین روز لشکرکشی به داخل خاک سوریه با نام عملیاتی "سپر فرات" را پشت سر گذاشت.

ارتش ترکیه در همان هفته اول هرچند داعش را نشانه اعلام کرد ولی عملا به سوی "قوای دمکراتیک سوریه" که نیروهای کرد ستون فقراتش است حمله کرد. در کمتر از 48 ساعت قوای داعش بدون کوچک ترین مقاومتی از جرابلس خارج شد.

ذکر این نکته نیز ضروری می باشد که داعش دارای کمترین قوا در جرابلس بوده و نیروهای به اصطلاح "ضد داعش" وابسته به "ارتش آزاد سوریه" می توانستند براحتی از عهده آنها برآیند!

اردوغان در 29 آگوست تقریبا یک هفته پس از آغاز لشکرکشی به خاک سوریه عملا کردها را نشانه گرفت و تهدید کرد "عملیات نظامی مان تا دفع و رفع خطر یگان های مدافع خلق ادامه خواهد داشت." و سپس علی رغم اینکه ده ها منطقه همجوار کماکان در دست داعش است ارتش ترکیه آغاز به حرکت به سوی مناطقی کرد که قبلا توسط نیروهای کرد از تصرف داعش آزاد شده اند.

برخی تحلیلگران در ترکیه معتقد هستند که این وضعیت معادله جدیدی را بوجود آورده که محصولش همکاری نظامی ارتش ترکیه با پنتاگون بر علیه گروه های تحت حمایت سی آی اِی می باشد.

هر چند ارتش ترکیه با شعار "مصاف" با داعش در اصل خواهان رجعت قوای کرد به شرق رودخانه فرات بود ولی حرکت ارتش ترکیه به سمت رودخانه عمود بر فرات بنام "ساجور" که شهر تازه آزاد شده "منبج" در جنوب آن واقع می باشد رفت و شرایط جدیدتر و بحرانی تری را بوجود آورد.

 با توجه به موافقت روسیه و آمریکا با مقابله ترکیه با داعش، حال سوال اینجا است که آیا ترکیه در این راستا حرکت خواهد نمود و یا اینکه فراتر از آن به سوی جنگ تمام عیار با قوای دمکراتیک سوریه و در راس آن کردها می رود؟

در اکتبر سال 1998 پیمانی بین سوریه و ترکیه در یکی از شهرهای ترکیه بنام "آدانا" منعقد شد که نامش نیز "معاهده نامه آدانا" می باشد. آن سال ها مصادف با حضور نیروهای پ. ک. ک در خاک سوریه بود. هرچند مفاد این پیمان به شکلی واضح منتشر نشد ولی بر اساس این پیمان دولت سوریه به ترکیه اجازه داد که جهت دفع خطر از جانب پ.ک.ک و به شرط "تعقیب سرد"  قوایش را تا 10 کیلومتر وارد خاک سوریه کرده و پس از دفع خطر بازگردد، ولی شهر "منبج" واقع در 30 کیلومتری مرزهای ترکیه می باشد!  

علیرغم درگیری ها بین ارتش ترکیه و قوای دمکراتیک سوریه بخش ها و مراکز مسکونی زیادی بین جرابلس و "ال راعی" که در غرب جرابلس و در نزدیکی مرز ترکیه می باشد کماکان در دست داعش است. بعلاوه در همان محور تا قصبه "الباب" که در 5-6 کیلومتری شهر مرزی ترکیه بنام "کیلیس" واقع است قوای داعش صاحب کنترل می باشند. با این حال هیچکدام از این مناطق نزدیک به مرز ترکیه که در دست داعش است تحت حمله ارتش ترکیه قرار نگرفته اند!

یگان های مدافع خلق در صورت گسترش ارتش ترکیه به سمت "روژوا" بی شک به سیاست عدم مخاصمه با ترکیه پایان و عملا مجبور به درگیری مستقیم با ترکیه خواهد شد. و این همان باتلاقی است که ترکیه با آن مواجه خواهد شد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 15 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: