ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

18 شهریور  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

گفتگو با غلامحسین کرباسچی

قالیباف دوبار آمده

و هر دو بار هم انتخابات را باخته!
 
 
 
 

 

فرازهای تازه ترین مصاحبه غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی :

- اگر مجموعه نهادهای انقلابی، نظامی و امنیتی و  برخی نیروهای مذهبی از احمدی‌نژاد حمایت نکنند، او هیچ جایگاهی در میان مردم ندارد.

- علی لاریجانی سمبل یک مجلس معتدل است.

- عارف برای ریاست مجلس رای کافی نداشت و حتی بسیاری از اصلاح‌طلبان شامل نیروهای جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی نظرشان بر ریاست لاریجانی بود.

- عده ای از مردم و مجموعه سیاسی کشور معتقدند این شرایط و فضا نه تنها به نفع کشور، نظام و انقلاب نیست، بلکه حتی نتیجه عکس می‌دهد اما برخی معتقدند این حصر برای اداره و آرامش کشور و برای حفظ جان و امنیت محصورین ایجاد شده است.

من معتقدم حتی اگر مخالف آقایان موسوی،کروبی و خاتمی باشیم نباید این محدودیت‌ها را ایجاد کنیم چون نمی‌توانیم با حصر و ایجاد محدودیت به نتیجه دلخواه برسیم. جایگاه این افراد هیچ وقت با چنین برخوردهایی تنزل پیدا نمی‌کند.

- در حال حاضر کسی آشناتر، قوی تر و مسلط‌تر از روحانی به مسائل مختلف کشور متصور نیست.

- در سیاست خارجی  در این سه سال تشنجات وحشتناک را نداشتیم هرچند ممکن است در این حوزه نیز همه توقعات برآورده نشده باشد اما شاهد افزایش تشنج با کشورهای دنیا نبودیم.

- دربحث سلامت و خدمات مختلف اجتماعی هم بسیار تلاش شده و باید گفت در همه این حوزه ها توجه بر این بوده که  بحرانی دامن گیر جامعه نشود.

- هیچ یک از افرادی که نام آنها این روزها مطرح می‌شود با کارنامه، عملکرد و شخصیت آقای روحانی قابل مقایسه نیستند.

- برخی ایراد می‌گیرند که چرا آقای روحانی دیر این تحریم ها را برداشته اما نمی‌گویند چه کسانی باعث و بانی ایجاد تحریم ها و بحران های اقتصادی بودند. مردم این مسائل را فراموش نمی‌کنند.

- درباره قالیباف هم ‌وقتی کسی دو بار خود را در معرض افکار عمومی می گذارد و اقبالی نمی بیند بهتر است حیات سیاسی خود را در همین حدی که هست حفظ کند.

- تجربه مجموعه نظام و چیزی که ما در این سی و هشت سال پس از انقلاب دیدیم این نیست که کسی بعد از دو دوره ریاست جمهوری دو مرتبه بخواهد در انتخابات حضور پیدا کند.

- کسانی که فکر می کنند با یک انتخابات ریاست مجلس همه مسائل حل و فصل می شود اشتباه می کنند. مجلس یک پروسه و روند است که باید در جهتی مشخص حرکت کند.

- اگر کسی در مجلس دهم پیدا شود که از آقای لاریجانی بهتر حرف بزند، بهتر ارتباط برقرار کند، بهتر مسائل را تحلیل کرده و بتواند جایگاه مجلس را بهتر در جای واقعی خود حفظ کند، قطعا او جایگزین می شود. بنابراین نمی توان گفت در سه سال آینده چه تغییراتی در ریاست مجلس می افتد.

- از ابتدای انقلاب کرسی ریاست مجلس به افرادی همچون آقای هاشمی رفسنجانی، آقای ناطق نوری و آقای کروبی اختصاص داشت و طوری بود که به خاطر شخصیت کاریزمایتیک‌شان، همه بر روی آنها اتفاق نظر داشتند اما اکنون توان شخصیتی، مدیریتی و سخنگویی رئیس مجلس اهمیت بالاتری پیدا کرده است.

- درباره تاثیر انتخابات سال ۸۸ بر انتخابات های بعدی، بیان کرد: تمام این حوادث تجربیاتی است که برای مردم و مجموعه نظام حاصل می‌شود و اینکه ما بخواهیم اتفاقاتی که در سال ۸۸ یا قبل از آن افتاده را مورد بررسی قرار دهیم شاید باید چند سال از آن بگذرد تا بتوان تحلیل درستی داشت. به طور مثال امروز ما خیلی بهتر می‌توانیم درباره انتخابات سال ۸۴ قضاوت کنیم چون آثار آن را بیشتر دیده ایم.

- مردم از افراط و تفریط خسته اند و در درجه اول منافع ملی برایشان اولویت دارد و این منافع در یک روش و بینش معتدل به همه مسائل  به دست می آید.

- مردم از دست دادن استقلال کشور را قبول ندارند و در عین حال نمی خواهند دور کشور دیوار بکشیم و کره شمالی درست کنیم. در مباحث اقتصادی نیز هرج و مرج و بی برنامگی را نمی خواهند و در عین حال اعتقاد به اقتصاد سوسیالیستی و چپ گرایانه ندارند. در مسائل اجتماعی و فرهنگی ترویج بی اخلاقی در جامعه را نمی پسندند و بستن همه درها به سمت هر گونه تنوع فرهنگی را نمی خواهند. بی دینی و ترویج آن را قبول نداشته و نه می خواهند به اسم عقیده  دینی برای بخش قابل توجهی از مردم مشکلاتی درست کنیم. انتخاب و سلیقه مردم اینگونه است و افکار عمومی معمولا اشتباه نمی کنند.

- ما قطعا هجمه های وارده  به آقای هاشمی را قبول نداریم و افکار و برنامه های ایشان را برای کشور مفید می دانیم. این موضوع به شخص آقای هاشمی و یا خانواده ایشان بر نمی گردد بلکه به افکار ایشان مربوط می‌شود. حزب کارگزاران در مجموع اعتقاد دارد افکار آقای هاشمی برای سازندگی و توسعه کشور تا کنون مفید بوده و در حال حاضر نیز مفید است. ایشان جزو برجسته ترین و  مبرزترین شخصیت های انقلاب بوده و از شناسنامه های انقلاب به حساب  می آیند. جزو کسانی هستند که مسائل کشور را به صورت غیر جانب‌دارانه و با توجه به منافع ملی تحلیل می‌کنند. از این جهت تا وقتی حزب به این شکل فکر می‌کند و آقای هاشمی این گونه هستند، از ایشان حمایت می‌کنیم. ما بسیاری از مسائلی که در رابطه با فرزندان ایشان مطرح می‌شود را نمی دانیم و قبول نداریم و به این کاری نداریم که ایشان پنج فرزند دارد، عمامه سفید دارد یا این طور لباس می پوشد، بلکه مسأله ما با آقای هاشمی مسأله افکار ، شخصیت و سوابق ایشان است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 18 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: