ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

21 شهریور  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

گفتگو با مهندس غرضی

در انتخابات 96 هم

هاشمی حرف آخر را خواهد زد
 
 
 
 

 

مهندس غرضی كاندیدای ریاست‌جمهوری سال ۹۲ و وزیر مخابرات در دولت میرحسین موسوی، سر پیری گاهی به نعل می زند و گاهی به میخ. کمی طنز هم چاشنی حرف هایش می کند. یار نزدیک حبیب الله عسگراولادی دبیرکل موتلفه اسلامی بود. همان که در آخرین هفته های عمرش از بیم پاسخگوئی در آن دنیا گفت: "موسوی و کروبی فتنه گر نیستند و نمی توانم این را نگویم. فردا گریبانم را آن دنیا می گیرند."

غرضی که در سپاه هم بود و کارهای امنیتی هم کرده است حالا در گفتگو با "آرمان امروز" می گوید:

 

در سال۹۲ برخی از اصولگرایان كه از تندروی در فضای سیاسی كشور خسته شده بودند احساس می‌كردند اگر از یك شخصیت تندرو دیگر حمایت كنند كشور وضعیت ناگواری پیدا می‌كند و به همین دلیل از شعارهای اعتدال‌گرایی و مشی عقلایی آقای روحانی حمایت كردند .

آقای روحانی از نظر سابقه فضای سیاسی ایران و زوایای پنهانش را بهتر می‌شناسند و سال‌ها در آن زیست كرده اند. از سوی دیگر مدیریت اجرایی كشور كار بسیار سخت و طاقت‌فرسایی است و نیازمند تجربه، كارایی و مدیریت در بخش‌های مختلف كشور است. نكته دیگر اینكه در سه سال گذشته آقای روحانی در عمل كردن به همه وعده‌های خود موفق عمل نكرده و هنوز نتوانسته برای برخی مسائل چاره مناسب پیدا کند.

 آیت‌ا... هاشمی به دلیل جایگاهی كه در بین مردم و مسئولان نظام دارند در مقاطع مختلف نقش میانجیگری را در بین جریان‌های سیاسی ایفا كرده‌اند و به نظر می‌رسد در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ كه كشور در یك شرایط خاص سیاسی قرار گرفته نیز دوباره این نقش را ایفا خواهند كرد. آقای هاشمی در سال ۷۶ یكی از اهرم‌های اصلی پیروزی رئیس دولت اصلاحات در انتخابات بود و موفق شد ۷۰ درصد آرای مردم را روی رئیس دولت اصلاحات متمركز كند. از سوی دیگر ایشان در سال ۹۲ موفق شدند۵۰ درصد آرای مردم را به سود آقای روحانی هدایت كنند. در نتیجه نفوذ و جایگاه ایشان در بین مردم و جریان‌های سیاسی همواره و در مقاطع مختلف چاره‌ ساز و تاثیرگذار بوده است.

 در سال ۹۲ آیت‌ا... هاشمی در حمایت از آقای روحانی تنها نبود و شخصیت‌های دیگری مانند رئیس دولت اصلاحات (محمد خاتمی) و همچنین سید حسن خمینی نیز ایشان را همراهی می‌كردند. آیت‌ا... هاشمی همواره مصلحت و سربلندی نظام و مردم را در نظر گرفته و براساس آن حركت كرده است. با این وجود ایشان در حمایت از شخصیت‌ها به دستاوردهای قابل توجهی دست پیدا نكرده و به همین دلیل با تغییر استراتژی تلاش می‌كنند به جای اینكه از افراد حمایت كنند از تفكرات و رویكردها پشتیبانی كنند. آیت‌ا... هاشمی مدت‌هاست به این نكته پی برده‌اند كه حمایت از اشخاص، كشور را به بن بست می‌رساند و به همین دلیل باید از گفتمان و تفكرات جمعی حمایت كنند. به همین دلیل ایشان در انتخابات ۹۶ تلاش خواهند كرد تفكرات و رویكردهای متناقض فضای سیاسی كشور را به هم نزدیك كنند و فضای سیاسی كشور را به یك بالانس سیاسی مثبت برسانند. شاید هیچ شخصیتی در مقطع كنونی مانند آقای هاشمی از چنین پتانسیلی برخوردار نباشد كه رویكردهای سیاسی را در فضای سیاسی كشور به هم نزدیك كند. ایشان نیز به خوبی به این نكته آگاهی دارند و به همین دلیل به دنبال این هستند كه از جایگاه تاثیرگذار خود در بین هر دو جریان سیاسی استفاده كنند و هر دو جریان سیاسی را به حمایت از آقای روحانی در انتخابات ۹۶ تشویق كنند. افراد در فضای سیاسی جایزالخطا هستند و معمولا طول عمر كمی دارند اما تفكرات و پاردایم‌های فكری شكل ماندگار‌تری دارند و معمولا تاثیر بیشتری بر فضای فكری و سیاسی جامعه از خود باقی می‌گذارند. به نظر من نقش تاریخی آیت‌ا... هاشمی در مقطع كنونی این است كه منادی تغییر حمایت از افراد به سمت حمایت از رویكردها در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ باشد. این نقش تاریخی نیز تنها با پرهیز از تندروی و همراهی با مشی اعتدالی و تاكید بر به كار بردن عقلانیت در مدیریت كشور به دست می‌آید.

اصلاح‌طلبان مدت‌هاست از تندروی و اقدامات رادیكال عبور كرده‌اند و مشی متعادل و قابل قبولی را در دستور كار خود قرار داده‌اند. اصولگرایان نیز پس از هشت سال ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد به این نتیجه رسیده‌اند كه تفكرات افراطی برای سرنوشت كشور خطرآفرین است و باید رویكرد متعادل‌تری در پیش بگیرند. از سوی دیگر مردم اجازه نخواهند داد دوباره یك گفتمانی در كشور شكل بگیرد که برای كشور مشكلات داخلی و خارجی به وجود بیاورد. به نظر من آیت‌ا... هاشمی می‌تواند در انتخابات۹۶ نبض جریان‌های سیاسی را به دست بگیرد و با رایزنی و گفت‌وگو با عقلای هر دو جریان سیاسی فضای انتخابات را به سمت حمایت از آقای روحانی هدایت كند.

 آیت‌ا... هاشمی به خوبی به این مساله آگاهی دارد كه شرایط كشور در مقطع كنونی به شكلی نیست كه بتوان در سیاست‌های كلی مدیریت اجرایی كشور یك تغییر جدی به وجود آورد. این در حالی است كه در صورتی كه آقای روحانی موفق نشوند در انتخابات آینده به پیروزی برسند، ماهیت رئیس‌جمهور آینده هنوز مشخص نیست و نمی‌توان از هم‌اكنون پیش بینی كرد كه وی به دنبال اجراكردن چه نوع سیاست‌هایی برای مدیریت اجرایی كشور است. همه عقلای سیاسی كشور به این نتیجه رسیده‌اند كه در مقطع كنونی بهترین گزینه برای اداره كشور آقای روحانی است. شرایط كشور به گونه‌ای نیست كه شخص دیگری بخواهد سیاست‌های جدیدی را پیاده كند و با شعارهایی جدید به ریاست‌جمهوری دست پیدا كند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 21 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: