ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

25 شهریور  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

سیل توریست درخیابانهای باکو

بقایای تربیت سوسیالیستی

بهزاد دولت آبادی 
 
 
 
 

 

دشوار بتوان تصور کرد که "باکو" پایتخت جمهوری آذربایجان، هرگز با این سیل از توریست از چهارگوشه جهان روبرو شده باشد. شما در خیابانهای باکو از هر نژاد و کشوری با توریست روبرو هستند. مردهائی با شلوار کوتاه در خیابانها بالا و پائین می روند. مردان آذربایجانی با لبخند آنها را نگاه می کنند و زنان دزدکی و زیر چشمی. حتی توریست های عرب زبان که عمدتا از سلیمانیه و اربیل خودشان را به باکو رسانده اند هم با نگاه های متعجب در خیابانها، بیش از مغازه ها و آثار هنری و تاریخی به این ترکیب از توریست ها با لباس های متفاوت و رنگارنگ نگاه می کنند و البته خودشان هم همرنگ جماعت شده اند. دختران عراقی با آرایش و گیسوهای بافته و گاه باز و چشمانی درشت و سیاه میدان را از دختران ایرانی که با تورهای جمهوری اسلامی به آذربایجان سفر کرده اند گرفته اند.

توریست ایرانی همه ساله به آذربایجان می آمد و حتی امسال بیشتر از سالهای گذشته، اما سیل توریست اروپائی و عرب آنقدر زیاد است که ایرانی ها در میانشان گم شده اند.

رسانه های تصویری و مطبوعات آذربایجان با افتخار می گویند و می نویسند که امسال آذربایجان درآمدی 2 میلیارد دلاری از توریسم داشته است. می دانید که جمعیت آذربایجان تقریبا یک دهم ترکیه است.

سال گذشته (2015 ) در ماه دسامبر قیمت دلار در آذربایجان در یک شب نزدیک به 2 برابر افزایش پیدا کرد و هر یک دلار از 0.8 "مانات" (واحد پول آذربایجان) به 1.50 مانات رسید. و  اکنون 1.70 مانات است. اما این افزایش قیمت دلار باعث افزایش قیمت ها نشده است. بویژه مایحتاج روزانه مردم.

 دوستانم می گویند که فردای افزایش دو برابری دلار در مقابل واحد پول محلی اصناف نیز قیمت کالاهایشان را دو برابر کرده بودند ولی با برخورد شدید دولت روبرو شده و مجبور به پرداخت جرایم سنگین شدند.

دولت به اصناف اجازه نداده قیمت کالاها را به همان نسبت افزایش قیمت دلار بالاتر ببرند. تا قبل از افزایش قیمت دلار در دسامبر سال 2015 هر لیتر بنزین 0.55 مانات (و هر دلار 0.80 مانات) بود و هم اکنون قیمت دلار دو برابر افزایش یافته در حالیکه قیمت یک لیتر بنزین تقریبا 50 درصد (نه دو برابر) هم اکنون 0.75 مانات می باشد. به هر حال آذربایجان می رود که درآمد های نجومی از بابت توریسم کسب کند. ولی پخش این درآمد در میان مردم در گرو کنترل شبکه های مافیایی دولتی است. بی شک درآمد آذربایجان در سایه توریسم افزایش پیدا خواهد کرد ولی ظاهرا انعکاس بسیار کمی بر درآمد خصوصا کارمندان دولت خواهد داشت و این امر کماکان موجب عمیق تر شدن دره طبقاتی خواهد شد. مگر اینکه عرصه برای رقابت بازتر شود و دست مافیای دولتی کوتاه تر. در بیست و ششم این ماه رفراندمی در آذربایجان برگزار خواهد شد و گویا هدف این است که پسر 20 ساله علی اف جانشین پدر شود. اطلاعات دقیقتر در این مورد را در اسرع وقت خواهم داد.

با این حال اعتراف می کنم که رفتار فردی- اجتماعی مردم در چنان سطحی است که حتی شهروندان اروپایی را انگشت به دهان می کند. در این شهر به راحتی می توان چشم بسته از یک سوی خیابان به سمت دیگرش رفت. در حالیکه در استانبول اولین ماشین زیر می گیرد و 99 ماشین بعدی جسد را له میکند و می گذرد! تلفیقی بسیار با ارزش از تربیت سوسیالیستی و مدرنیته مغرب ولی با کاستی های فراوان! آمارگیری "اسپوتنیک" از 15 جمهوری اتحاد شوروی در خصوص تمایل افراد بالای 35 سال به دوران سوسیالیسم دقیق است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 25 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: