ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

29 شهریور  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

مرور مطبوعات 28 شهریور

روزنامه ارامنه ایران "آلیک"

به سلامت از مرز 85 سالگی گذشت!

 
 
 
 
 

 

۱ - ایران

 - علی جنتی اعلام کرد: با کمک وزیر بهداشت تجهیزات پزشکی در منزل شجریان تعبیه شد تا در منزل تحت درمان باشد.

 - یک سال پس از درگذشت "افشین پرتو" گیلان شناس توانا. پرتو دکترای تاریخ را از مسکو گرفت و در مدارس رشت به تدریس تاریخ پرداخت. او مترجم و پژوهشگری توانا بود. زنده یاد پرتو کتاب های بسیاری درباره تاریخ ایران تالیف و ترجمه کرد و همچنین به دلیل علاقه اش به جنوب چندین کتاب درباره تاریخ جنوب ایران و بوشهر ترجمه کرد.

 - علی جنتی در دیدار با روزنامه نگاران ارمنی: ارامنه در نشر کتاب و مطبوعات همواره پیشتاز بوده اند.

 - هشتاد و پنجمین سالگرد روزنامه ارمنی زبان "آلیک" با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ ارشاد برگزار شد. اسقف "سبوه سرکیسیان"، اسقف ارامنه ایران و تهران گفت: به گواهی تاریخ نخستین چاپخانه ایران و منطقه را ارامنه جلفای اصفهان بنا نهادند. سید محمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات هم در این مراسم گفت: وقتی به من مژده دادند که می توانم در این جلسه شرکت کنم، خوشحال شدم، چون با بسیاری از ارامنه دوست هستم. در پایان از طرف روزنامه نگاران ارمنی هدیه ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اهدا شد.

 - آیین نکوداشت و رونمایی از فیلم مستند "مرشد چلویی" با حضور احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران. وی درباره مرحوم مرشد چلویی گفت: رفتار مرشد مصداق این جمله "ابوالحسن خرقانی" است که می گوید: "هرکه در این سرا درآید نانش دهید و از ایمانش مپرسید، چه آنکس که به درگاه باریتعالی به جان ارزد البته بر خوان بوالحسن به نان ارزد"

 - "فروشنده" اعتبار سینمای ایران در اسکار.

 - بیانیه "فعالان رسانه ای و فرهنگی حامی انقلاب اسلامی". قوه قضاییه با "یالثارات" برخورد کند. رویه اخیر این نشریه مشکوک است.

 - تهران در حال فروش است. علی اکبر صارمی، پیشکسوت معماری ایران در اختتامیه دومین دوسالانه ملی معماری گفت: خیلی از ساختمان ها و برج هایی که ساخته می شوند و من اطلاع دارم نتیجه پولشویی است. صارمی ادامه داد: در این بین بیشتر معماران در بسیاری از موارد کاره ای نیستند و اگر در این موارد نظری بدهند که مثلا یک ساختمان به جای ۲۰ طبقه در ۱۹ طبقه ساخته شود، اصلا به حرفشان گوش داده نمی شود. متاسفانه سانتی متر، سانتی متر این شهر (تهران) دارد به فروش می رسد.

 - سه شرور قمه به دست که یک روحانی آمر به معروف را مجروح کرده بودند، دستگیر شدند. (بعید است این سه نفر برای مجروح کردن  "روحانی آمر به معروف" به "قمه" نیاز پیدا کرده باشند!)

 - سونامی بانوان در شوراها. کسب کرسی های ریاست شورای شهر، توسط چند بانوی مازندرانی. شعله مصطفی پور، مرمر فیروز پور و زینت کاظمی به ترتیب رؤسای شورای شهر نوشهر، بابل و کجور شدند. از طرفی شنیده شده در چالوس هم "ویدا صیادی نژاد" شانس بدست اوردن ریاست شورای شهر را دارد.

 - ۲۳۰ هکتار جنگل و مرتع در "گیلانغرب" سوخت. گیلانغرب با ۷۲ هزار جمعیت در غرب کرمانشاه واقع شده و ۸۰ درصد مساحت آن را منابع طبیعی و مرتع تشکیل می دهد. این منطقه امسال تا کنون شاهد وقوع ۱۶ مورد اتش سوزی بوده است. به گفته مسئولان مربوطه بیش از ۸۰ درصد این اتش سوزی ها عمدی بوده است.

 - حجت السلام والمسلمین احمد مازنی رییس کمیته فرهنگ و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس : اگر نگذارند نمایندگان به وظیفه قانونی و منصفانه خودشان عمل کنند، آنوقت طرح تحقیق و تفحص از شهرداری گسترده تر مطرح می شود و به مسائل دیگری مانند فروش تراکم و برخی روابط خاص هم وارد می شوند.

 - اعتراض مرتضوی در دادگاه پذیرفته نشد.

 - یاشار سلطانی مدیر مسئول معماری نیوز با شکایت محمد باقر قالیباف و مهدی چمران بازداشت شد.

 - برگزاری مراسم سالگرد درگذشت ایت اله خزعلی با حضور محمدی گلپایگانی، سردار یحیی رحیم صفوی ، محسن رفیق دوست، دری نجف ابادی و ایت اله موحدی کرمانی.

 - معاون وزیر ارتباطات گفت: مخابرات و شهرداری موانع بهبود کیفیت اینترنت است.

 - لاوروف وزیر امور خارجه روسیه: کشورهای غربی حاضر به فدا کردن مبارزه با تروریست ها بودند اگر نتیجه ان تضعیف متحدان روسیه مانند ایران و سوریه باشد.

- روزنامه ایران در ستون طنز صفحه اخر با عنوان "دربی را همین FATF نابود کرد" نوشت: کمال خرازی فرموده اند "عضویت ایران در  FATF" روابط ما را در دنیا تسهیل می کند. واقعا تعجب می کنیم. دولت تدبیر و امید که تکلیفش روشن است. ظریف هم که از اولش، وا داده بود و گوش به فرمان "موگرینی" داشت. جناب خرازی، این ترکمن چای جدید چه به سر دربی پایتخت آورد؟ بازیکن ها جرات نداشتند به سمت دروازه حریف حمله کنند، مبادا که توسط FATF مورد بازخواست و تحریم  قرار بگیرند! خدا شاهد است ادم گاهی ستون پیام های مردمی روزنامه "توپخانه" را می خواند اشک در چشمانش جمع می شود که چقدر مردم دل خونی از وضعیت کشور دارند و چقدر هم مسلط به جزییات FATF هستند! دولت برجام را آورد و برجام با خودش FATFآورد و FATF هم دربی پایتخت را قربانی کرد و پشت سرش "فروشنده" را هم فرستاد اسکار و دو روز دیگر لابد می خواهند کنسرت شجریان را هم برگزار کنند. کاش یکبار برای همیشه یک مرد پیدا می شد و به دوستان حالی می کرد FATF می خواهید? تشریف ببرید "اف اف" جان کری را بزنید.

 

۲ جوان

 

 - روزنامه جوان نوشت: واکنش تمسخر امیز سخنگوی دولت به حکم مراجع درباره "تراریخته ها". نوبخت: برخی ها زمانی "بلندگو" را ابزار شیطان میدانستند. امروز نیز برخی افراد به محصولات تراریخته که دارای فواید علمی است با چنین دید نگاه میکنند. جوان در ادامه نوشت: این سخنان نوبخت تنها چند ساعت پس از اعلام حکم مرجع تقلید شیعیان، حضرت ایت اله مکارم شیرازی درباره ضرورت جلوگیری از کشت تجاری "تراریخته ها" میباشد. نوبخت اخیرا نیز به اظهارات ائمه جمعه درباره قرارداد FATF تلویحا از انها خواسته بود در اینباره اظهار نظر نکنند.

 - مسعود بهنود در برنامه دیدبان "بی بی سی" به تمسخر ده نمکی و حرف های او می پردازد و با مجری کم مطالعه اش با هم "قاه قاه" می خندند. ( ده نمکی گفته بود بازیگرانی را که در محافل خاص می گیرند، به جای زندان ببرند در فیلم های ارگانی و نهادی بازی کنند)

 - نظرسنجی  ۹۹ درصدی عجیب شبکه ۴ درباره کنسرت ها. تلویزیون باید جلوی گاف های شبکه بدون مدیر را بگیرد.

 - واکنش محسن رضایی به اظهارات هاشمی. محسن رضایی: وقتی می گویند المان و ژاپن روی اقتدار سرمایه گذاری نکردند از بی اطلاعی است.

 

 ۳ - خبر جنوب

 

 - ایت اله مکارم شیرازی تاکید کرد: ضرورت مقابله با جریان تراریخته ها. ایت اله مکارم شیرازی طی روزهای گذشته در جمع تعدادی از دانشمندان و متخصصان در خصوص محصولات دستکاری شده ژنتیکی اظهار نظر کرد. به گزارش تسنیم، وی با قدردانی از دانشمندانی که در این زمینه احساس مسئولیت کرده اند خاطر نشان کرد: وقتی به بنده گفتند اقایان تشریف می اورند فکر می کردم این یک جلسه عادی است اما حالا که مسایل مطرح شد متوجه شدم که بسیار مهم تر از ان است که تصور میشد. مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه ما خلقت خداوند را کامل می دانیم، اصل را بر "عدم دستکاری در خلقت" دانست و افزود: باید اجازه بدهیم خلقت در همان مسیرش ادامه یابد. وی در تشریح این مسئله با ذکر یک مثال متذکر شد: تولد بچه باید از مسیر طبیعی باشد، الان که سزارین معمول شده به شکلات عجیبی برخورد کرده ایم! بعضی از نوه های خود بنده ظاهرا خیلی قوی هستند اما مرتب مریض می شوند؛ طبیب گفت اینها چون از "مسیر غیر طبیعی" به دنیا امده اند دفاع بدنشان ضعیف است. ایشان افزود: اصل اولیه برای ما "عدم دستکاری در نظام خلقت" است. وی با انتقاد از "اطلاع رسانی ناکافی" در مورد محصولات تغییر یافته ژنتیکی تصریح کرد: اطلاع رسانی شما هنوز کامل نیست؛ باید خبر رسانی کاملی انجام شود. خبر رسانیتان را تقویت کنید. همین ها را برای مجلسیان، دانشگاهیان، انها که اهل درد هستند بفرستید، موج ایجاد کنید. اگر "بسیج افکار عمومی" شود، نه دولت و نه هیچ کس دیگری نمی تواند مقابلش بایستد.

 

۴ رسالت

 

 - سید احمد خاتمی در خطبه های نماز جمعه تهران: اتش بس سوریه برای تجدید قوای امریکا و تکفیری هاست.

 -  رحیم پور اذغدی گفت: مبانی اقتصاد مقاومتی در قانون اساسی بسیار روشن و واضح است. باید بند بند سیاست های اقتصاد مقاومتی را جزء فهرست مطالبات اجتماعی سه قوه قرار دهیم. رحیم پور اذغدی تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی معنای عملیاتی و جنگی بودن موقعیت را می دهد.

 - شاپور رواسانی: تولیدات و واردات ما را کشورهای استعماری تعیین میکنند. به گزارش تسنیم پروفسور شاپور رواسانی، استاد بازنشسته کرسی اقتصاد اجتماعی دانشگاه اولدن بورگ المان گفت: اکنون که دیگر واردات میلیاردی شده چرا کسی به این فکر نمی افتد که ما به اصل ۴۴ قانون اساسی، آن طوری که بزرگان جمهوری اسلامی می خواستند، یعنی تجارت خارجی در انحصار دولت باشد عمل کنیم? شورای تشخیص مصلحت به طور قطع نیت خوبی داشته اما اگر اصل ۴۴ قانون اساسی اجرا شود ساختار اقتصادی انقلاب اسلامی ایران اصلاح می شود. به شورای تشخیص مصلحت پیشنهاد می شود که مصوبات خود را در این رابطه لغو کند. ضرورتا یاد اوری می کنم تا زمانی که تجارت خارجی کاملا در اختیار دولت قرار نگیرد تا بتواند انرا در جهت ایجاد اشتغال، رشد تولید داخلی و به طور کلی احتیاجات اقتصادی جامعه ما هدایت و اجرا کند شعار اقتصاد مقاومتی از حد "شعار" خارج نشده و قاچاق کالا نیز پایان نخواهد یافت. ( پروفسور چی گفت!؟)

 - ایت اله مصباح یزدی: طلاب مراقب کمین های شیطان باشند.

 - فروزنده سخنگوی جمعیت ایثارگران گفت: هاشمی رفسنجانی طرفدار اقتصاد اشرافی و تحت تاثیر فرزندانش است.

 

۵ - جام جم

 

 - قائم مقام وزیر کشور اعلام کرد: موضوع املاک شهرداری در وزارت کشور در دست بررسی است.

 

 ۶ همشهری

 

 - پایان کابوس ۱۴ ساله اعدام با کمک شهردار تهران.

 - مشاور وزیر دادگستری: اعدام قاچاقچیان تاثیرگذار نبوده است.

 - مدیر کل پیشگیری های اجتماعی قوه قضائیه: اموزش ازدواج در پادگان و دبیرستان.

 

 ۷ - وطن امروز

 

 - در انتخابی از پیش مشخص "فروشنده" نماینده سینمای ایران در اسکار ۲۰۱۷ شد.

 - انتقاد بهروز افخمی به انتخاب "فروشنده" برای اسکار. افخمی گفت: فیلم فروشنده فرهادی، فیلم بسیار بدی است و بدترین و ضعیف ترین فیلم به حساب می آید. افخمی افزود: هرچند اخبار رسیده حاکی از انتخاب "فروشنده" برای معرفی به اسکار است اما خواهیم دید موفقیتی کسب نمی کند.

 - مدیر کل امور ایثارگران شهرداری تهران گفت: در قالب طرح پایش سلامت تمام همسران و مادران شهدای شهرداری با انجام تمام ازمایش هایی همچون تست سرطان، بیماری های کلیوی و نرمی استخوان مورد معاینه قرار گرفتند.

 

۸ - دنیای اقتصاد

 - توقف موقتی کاهش نرخ سود بانکی.

 

 ۹ شرق

 - سردار جعفری: پیگیری احیای "امر به معروف و نهی از منکر" از سوی سپاه.

 - قالیباف در ماه های باقی مانده مسئولیتش، سنت شکنی کرد. شهردار زن فقط برای ۹ ماه! قالیباف در حکمی نرگس معدنی پور را به سمت شهردار منطقه ۱۳ تهران منصوب کرد.

 

 ۱۰ - وقایع اتفاقیه

 - جعفر شجونی: از زمانی که معلوم شد قالیباف احتمالا کاندیدای انتخابات سال اینده می شود به او اتهام خانه بخشیدن به بعضی افراد را زدند.

 - عبداله ناصری: از اینکه گفته می شود مثلا اظهار نظر درباره شهرداری به خاطر این است که قالیباف در انتخابات سال اینده شکست بخورد، از پایه اشتباه است.

 - مرتضی حاجی: ممنوع التصویری خاتمی از عجایب روزگار است.

 - سعید مرتضوی در استانه محکومیت.

 - نایب رییس اتاق بازرگانی: الحاق به FATF ؛ گره گشای بخش خصوصی است.

 

۱۱ افتاب

 - فرجام خوش FATF و IPC. دو پروژه مخالفان دولت به صورت همزمان شکست خورد. علی تاجرنیا در سرمقاله افتاب نوشت: تصویب FATF و IPC علی رقم مخالفت های گروهی خاص در مجلس و شورای عالی امنیت ملی به تصویب رسید.

 - پیام خواننده ای روی خط افتاب: قالیباف شهردار تهران یک نظامی است. مهندس عمران و شهرساز که نیست. ایشان اگر در همان نیروی انتظامی باقی می ماند بهتر بود.

 - تصویب طرح کاهش اختیارات شهردار تهران تا پایان شهریور.

 - یک حقوق دان عنوان کرد: اموال شهر متعلق به مردم است نه شهردار.

 - علم الهدی: امریکا مثل سگ در اطراف کشور پارس می کند.

 

 ۱۲ اعتماد

 - نمایش مستند "قلمرنج" درباره احمد محمود در ارمنستان.

 - ایت اله جنتی: ایت اله خزعلی یکی از سران فتنه را که سید بود هر شب لعنت می کرد.

 - کاهش میزان گردشگری مذهبی بعد از حادثه سفارت عربستان.

 - دختری که دربی ۸۳ را روز جمعه در ورزشگاه آزادی دید. این دختر هوادار پرسپولیس موفق شد به داخل استادیوم برود و بازی را از نزدیک تماشا بکند.

 

 ۱۳ ارمان

 - دعوت پارلمان انگلیس از "زیباکلام".

 - سردار نقدی گفت: در تلاش هستیم تبدیل شهرها را به قطب های اقتصادی با کمک بسیج سازندگی در کشور توسعه دهیم.

 - پدرام سلطانی نیب رییس اتاق بازرگانی: مقابله با قاچاق پلیسی نباشد.

 

۱۴ - جمهوری اسلامی

 - موسوی تبریزی: شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان با روحانی، هاشمی و خاتمی دیدار می کنند.

 - پیشنهاد اتاق بازرگانی به دولت: طرح ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی اتاق تهران برای پروژه های نیم تمام. خوانساری رییس اتاق بازرگانی: مالیات ۴ درصدی از کالای وارداتی کشور را دچار مشکل می کند.

 - انتقاد شدید ترکیه از سازمان ملل به دلیل عدم معرفی "پ ک ک" به عنوان گروه تروریستی.

 - ۷۷ میلیون مشترک تلفن همراه؛ تحقق دسترسی ازاد اطلاعات.

 

 ۱۵ کیهان

 - سخنگوی فراکسیون امید گفته است "نامه عذرخواهی مرتضوی اعتراف نامه ای دیرهنگام است". کیهان ادامه داد: این اظهارات نشان می دهد که وطن فروشان فتنه امریکایی-اسرائیلی ۸۸ هنوز هم بر خیانت خود که تحت مدیریت مثلث امریکا و انگلیس و اسرائیل مرتکب شدند اصرار دارند. مرتضوی در یک اقدام شایسته از سهم ناخواسته و غیرعمدی که به عنوان اعزام ۳ متهم اشوب های ۸۸ به بازداشتگاه کهریزک داشته است پوزش خواسته است.

 - کیهان در ستون گفت و شنود نوشت: صادق زیباکلام نوشته است مخالفت با FATF حکایت همان ضرب المثل فارسی است که می گوید "خرج که از کیسه مهمان بود، حاتم طائی شدن اسان بود". گفت: چه رابطه ای میان FATF. و این ضرب المثل است؟ گفتم: چه عرض کنم؟ یارو میگفت وقتی به ما می گویند به افتخار فلانی دست بزنید، در حیرت فرو می رویم که دقیقا ما به "کجایش" دست بزنیم!


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 29 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: