ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

4 مرداد  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

روس ها کودتا را کشف کرده بودند

کودتا و ضد کودتا در ترکیه

سیاست های دولت را تغییر میدهد

عکسی که اسپوتنیک همراه با خبر کشف کودتا توسط روسها منتشر کرد

 
 
 
 

 

کودتا در ترکیه ادامه دارد. شاید تعجب کنید، اما واقعیتی که مردم در ترکیه با آن روبرو هستند ادامه کودتائی است که خنثی شده اما پیامدهای آن ادامه دارد. اعلام وضعیت اضطراری خوشبختانه هنوز شامل حال اینترنت نشده است. نه آن که دولت اینترنت را در کنترل ندارد. خیر از گذشته داشته و حالا هم دارد. هیچ تلفن هوشمندی که در خود ترکیه خریداری نشده و شماره اش ثبت نشده باشد نمی تواند در ترکیه وارد اینترنت شود. حتی توریست ها پس از چند هفته نمی توانند با تلفن ها و کارت های خودشان وارد اینترنت شوند و باید یا تلفن هوشمند در ترکیه بخرند و یا با صرف هزینه، تلفن خود را ثبت کنند. همه این ها برای کنترل تلفن های هوشمند و اینترنت است که اکنون چند سالی است در ترکیه اعمال می شود. سیستمی شبیه سیستم چین که گفته می شود در ایران نیز بدنبال همین مسئله هستند.

بهرحال، حالت فوق العاده کودتائی در ترکیه برقرار است و با حتمال زیاد پس از سه ماه تجدید هم خواهد شد. اردوغان هنگام اعلام حالت اضطرای در برابر نمایندگان مجلس و اعضای کابینه دولت با اشاره به انتقادهائی که اتحادیه اروپا دراین زمینه از او می کند گفت: چرا وقتی در فرانسه حالت اضطراری اعلام می شود کسی انتقاد نمی کند اما تا ما در ترکیه چنین حالتی را اعلام می کنیم ناقض حقوق بشر اعلام می شویم؟

در خود ترکیه، بتدریج این خبر سایت اسپوتنیک روسیه پخش می شود که خبر کودتا را روس ها زودتر به اطلاع اردوغان رسانده بودند. در ایران نیز وسعت پخش این خبر روز به روز بیشتر می شود.

فتح الله گولن که اکنون اردوغان مرتب او را آمر کودتا معرفی می کند از جنس خود اردوغان است. او یک "مرسی" ترک است. رئیس جمهور مصر که توسط نظامی های آن کشور برکنار و دستگیر شد و زندان است. مرسی منتخب اخوان المسلمین بود و فتح الله گولن هم منتخب اخوان المسلمین است. شاید به همین دلیل باشد که دستگیری ها در ارتش به مراتب کمتر از فعالان سیاسی است. در ترکیه صدها مدرسه و دهها موسسه آموزش تحصیلی در حدی دانشگاه وجود دارد که همگی را گولن تاسیس کرده و سرمایه و هزینه آن را متقبل شده است. او یکی از ثروتمندان درجه اول ترکیه است و باندهای زیر زمینی اخوان المسلمین حامی او هستند. در ارتش ترکیه از درجه سرهنگی به بالا باید نظر موافق ناتو جلب شود. بنابراین تصفیه های کنونی در ارتش ترکیه عمدتا از درجات پائین تر از سرهنگ انجام می شود و شمار آن قابل مقایسه با تصفیه هائی که در کادر آموزش و پرورش و دانشگاه های سرگرم آن شده اند نیست.

اما آنچه که خبرگزاری اسپوتنیک منتشر کرده و برخی رسانه های ترکیه هم به آن اشاره کرده اند با این مضمون است که "روسیه چند ساعت قبل از آغاز کودتا در ترکیه" اردوغان را از وقوع کودتا با خبر کرده بود و میتوان حدس زد که روسیه، در عالی ترین سطح خبر تدارک کودتا در ترکیه را به اطلاع مقامات ایران هم رسانده و در یک همآهنگی سه جانبه میان روسیه و ایران و اردوغان، وی شبانه به ایران رفت و پس از خنثی شدن کودتا به ترکیه بازگشت.

بهرحال حادثه اخیر (کودتا) در ترکیه را اصلا و اصلا نباید دست کم گرفت زیرا بسیاری از محاسبات سیاسی در منطقه بزودی تحت تاثیر همین کودتا دگرگون خواهد شد و پیش بینی تغییر سیاست های منطقه ترکیه و حتی برخی تغییرات سیاسی دولت اردوغان با عربستان اتحادیه اروپا عجیب نیست.

اسپوتنیک نوشت : منابع دیپلماتیک در آنکارا کشف کودتا توسط روس ها و با خبر کردن اردوغان را در اختیار چند رسانه عربی گذاشتند. آنها گفته اند که سازمان اطلاعات ترکیه هشدار درباره کودتای نظامی را از وزارت دفاع روسیه دریافت کرد. به گفته دیپلمات ها در منطقه، ارتش روسیه مکالمات نظامیان ترک از جمله پیام های رادیویی را شنود کرده که در آنها درباره تدارکات ارتش ترکیه برای آغاز کودتا علیه دولت از آنکارا صحبت می کردند. در این مکالمات به چند بالگرد نظامی دستور داده شد به سوی هتل اردوغان در ماماریس پرواز کرده و وی را بازداشت کرده یا به قتل برسانند.

دیپلمات ها حدس می زنند که روسیه از طریق سامانه های پایگاه هوایی خود در "حمیمیم" سوریه که نیروی هوایی روسیه در آنجا مستقر است، این مکالمات را شنود کرده بود. روسیه این اطلاع را 5 ساعت پیش از شروع کودتا به اطلاع اردوغان رسانده بود.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 4 مرداد

 
 

اشتراک گذاری: