ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

5 مرداد  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

تفسیرهای شتابزده

درباره کودتای ترکیه

 
 
 
 

 

کودتائی که در ترکیه خنثی شد، رویداد مهمی بود که  بسیاری برای تحلیل و تفسیر آن شتابزده سخن گفتند. از جمله ایرانی ها که اغلب با کمترین اطلاعات، علاقه عجیبی به دادن نظر در باره هر رویدادی دارند و زمانی که خلاف تصورات خود، خبری را می خوانند با شک و تردید و حتی انکار با آن روبرو می شوند.

درباره کودتای ترکیه نیز همینگونه عمل شد و بویژه فضای مجازی را تفسیرهائی اشغال کرد که تقریبا مضمون همه آنها یکسان بود. حتی برخی رسانه های داخل کشور و از آن مضحک تر صدا وسیمای جمهوری اسلامی که منوچهر متکی وزیر خارجه احمدی نژاد را به تلویزیون آورد تا او هم بگوید کودتا ساخته و پرداخته خود اردوغان بود! کافی است خبر و تفسیر رسانه های تصویری فارسی زبان خارج از کشور را دنبال کرده باشید و اکنون نیز دنبال کنید. همه آنها یکسویه اخباری از کودتا را پخش می کنند که بویژه اکنون متمرکز است روی گسترش دستگیری ها و شکنجه و پاکسازی ها و ...

ما هرگز نمی گوئیم چنین نمی شود، می شود، اما هیچ رسانه های از نقش اخوان المسلمین در این کودتا نمی گوید، از این نمی گوید که فتح الله گولن یک ملای عمیقا مرتجع و ضد شیعه و طرفدار جنگ شیعه و سنی است که امریکا او را در آب نمک خوابانده است. این که او در کودتا دست داشته و یا نداشته بر ما معلوم نیست اما کودتای نظامی در یک کشور عضو ناتو و بی اطلاعی امریکا از آن؟

هنوز برای ابراز نظر قطعی باید اخبار و گزارش ها را نه از یک کانال هدایت شده توسط امریکا و غرب و حتی خود دولت ترکیه، بلکه از روزنه های مختلف به دست آورد و بر اطلاعات خود افزود.

در شماره امروز پیک نت ترجمه گزارشی را "دویچه ویرتشافتس ناخریشتن" می خوانید که در آن آمده:

"روسیه مکالمات  کودتاگران را در پایگاه هوائی خود در "حمیمیم" شنود کرده. روس ها در این پایگاه مدرن ترین دستگاههای شنود را مستقر ساخته اند. این پایگاه برای روسیه  حائز اهمیت استراتژیک برای کل خاورمیانه است. به همین دلیل هنگامی که منطقه لاذقیه مورد تهدید تروریست های بین المللی و اسلامی قرار گرفت، روسیه نیروی هوائی خود را در سوریه به میدان آورد.

بنا به گزارش منابع دیپلماتیک در ترکیه "یکی از دلائل مهم" برای اقدام به کودتا تغییری بود که گروهی از ژنرال های ترک که سازمان اطلاعات ترکیه اطلاعات دریافتی را در اختیار آنها گذاشته بود، مخالف کودتا بوده اند.

چهار روز پس از تلاشی که برای کودتا صورت گرفت، اردوغان اعلام کرد که قصد دارد اختلافات با همسایگان ترکیه را حل کند. پس از آن "دیمیتری پسکوف" سخنگوی کرملین اعلام کرد که پوتین و اردوغان  در آغاز ماه آگوست با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

بنا به گزارش "المونیتور" طبق تحلیل یک مقام ایرانی، میان کودتا در ترکیه و کودتا علیه مصدق تشابهاتی وجود داشته است. کودتا علیه مصدق (با طرح و همکاری مشترک امریکا و انگلیس) نیز در دو موج صورت گرفت: نخستین تلاش با شکست مواجه شد و در تلاش دوم بود که  حکومت مصدق ساقط شد. با در نظر گرفتن شیوه کودتا علیه مصدق باید گفت که خطر موفقیت کودتا در ترکیه  هنوز کاملا برطرف نشده است. 

گفته می شود که عربستان سعودی و امارات خلیج فارس در اجرای کودتا دست داشته اند. یک "افشاگر سعودی" روز دوشنبه در "توئیتر" افشا کرد که امارات متحده عربی در اجرای کودتا سهم مهمی داشته است. بنا به گفته یک مقام برجسته ایرانی "درست است که میان ترکیه و ایران مشکلاتی در مورد سوریه هست، اما مشکلات مستقیمی میان دو کشور وجود ندارد. برعکس، مناسبات دوجانبه پیوسته بهتر می شوند. برای ایران کودتا در ترکیه  پذیرفتنی نیست".

(مشروح این گزارش را که در وبلاگ رضا نافعی منتشر شده دنبال کنید)



 پیک نت 5 مرداد

 
 

اشتراک گذاری: