ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

6 مرداد  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

دیدار پوتین و اردوغان

سه هفته پس از کودتا

 
 
 
 

 

خبرگزاری ها گزارش دادند که رئیس جمهور ترکیه "اردوغان" 9 اگوست (19 مرداد) برای دیدار با پوتین رئیس جمهور روسیه فدراتیو راهی آن کشور خواهد شد. این دیدار قرار است در شهر معروف "سن پترز بورگ" که تا پیش از انقلاب اکتبر 1917 پایتخت روسیه تزاری بود انجام شود. شهری که پس از انقلاب اکتبر نام آن را تغییر داده و "لنینگراد" نامید و پس از فروپاشی اتحاد شوروی بار دیگر "سن پترزبورگ" نامیده شد و اکنون نیز بحث هائی وجود دارد که نام آن را بار دیگر به "لنینگراد" تبدیل کنند.

برای تدوین دستور کار این دیدار از هم اکنون معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد ترکیه راهی مسکو شده اند. حدس زده می شود که این سفر و دیدار فصل تازه خواهد شد در مناسبات روسیه و ترکیه و اگر بر سر آینده سوریه به توافقی دست یافته شود که نظرات روسیه تامین شود، آنگاه باید منتظر سفر اردوغان به ایران نیز بود.

مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه، پس از خنثی شدن کودتای نظامی علیه دولت اردوغان از نقش مثبت روسیه در خنثی سازی این کودتا و حمایت از دولت اردوغان تشکر کرد اما اشاره به جزئیات این نقش مثبت و نوع حمایت نکرد.  وزیر خارجه ترکیه گفت: ما از مقامات روسیه به خصوص ولادیمیر پوتین قدردانی می‌کنیم که برخلاف برخی کشورهای دیگر، حمایت همه جانبه خود را بدون هیچ گونه شرطی از دولت آنکارا اعلام کرد.

نه کشورهای عمده عضو اتحادیه اروپا و نه امریکا نمی توانند از چرخش نوین در مناسبات ترکیه و روسیه که احتمالا شامل ایران نیز خواهد شد رضایت داشته باشند، بویژه با توجه به برقراری دوباره مناسبات اقتصادی بین روسیه و ترکیه علیرغم تحریم اقتصادی روسیه توسط غرب و همچنین سنگین شدن وزنه دولت مرکزی سوریه در مذاکرات صلح سوریه با نزدیکی سیاسی و اقتصادی روسیه و ترکیه به یکدیگر. از روزهای پس از خنثی شدن کودتای نظامی در ترکیه، سمت گیری خبری رسانه های تصویری و معروف امریکا و اروپا (از جمله صدای امریکا و یورو نیوز و تا حدودی بی بی سی) متاثر از پیش بینی نزدیکی دوباره روسیه و ترکیه، با تشدید این تفسیر همراه بوده که کودتا ساخته و پرداخته اردوغان بوده و اخبار مربوط به دستگیری ها و تصفیه ها و تسویه حساب های سیاسی در راس اخبار ترکیه در این رسانه ها قرار داشته و از کودتاچی ها و نقش اخوان المسلمین و دست های پشت پرده کودتا در اروپا و امریکا سخنی گفته نمی شود.  تصفیه ها و تسویه ها قطعا در ترکیه گسترده است و آزادی ها را دراین کشور تهدید می کند، اما درباره نیمه خالی لیوان همچنان سکوت حاکم است.



 پیک نت 6 مرداد

 
 

اشتراک گذاری: