ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

14 مرداد  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

"اوجالان"

کلید صلح

میان کردها و دولت ترکیه

ترجمه و تدوین - ژاله نیاکان

 
 
 
 

 

تازه ترین سخنرانی رهبر حزب دمکراتیک خلق های ترکیه "سلیمان دمیرتاش" که چند روز پس از کودتای نظامی در ترکیه بیان شده، پیامی است برای دولت و رهبران کردهای ترکیه برای صلح و حفظ وحدت ملی ترکیه. او از دولت خواست که با توجه به شرایط پیش آمده – پس از کودتا- با کردهای این کشور مذاکرات صلح را از سر بگیرد و از رهبران کردها نیز خواست شرایط جدید در ترکیه را برای آغاز مذاکره صلح در نظر بگیرند. او که در یکی از شهرهای کردستان ترکیه سخنرانی می کرد، از دولت ترکیه خواست تا به حبس و حصر رهبر پ. ک .ک که در واقع رهبر کردهای ترکیه است خاتمه بدهد و مذاکرات صلح را با وی آغاز کند. حزب دمکراتیک خلق های ترکیه، حزبی است که بیشتر آراء خود برای حضور در پارلمان ترکیه را از طریق رای کردهای این کشور بدست آورده است.

اظهارات آقای دمیرتاش بار دیگر نورافکن ها را به روی جزیره ای باز کرد که رهبر کردهای ترکیه "اوجالان" در آنجا زندانی و حصر است و این که او، علیرغم زندانی بودنش سخنگوی مردم کرد ترکیه است.

تاکنون بارها کردهای ترکیه با استفاده از فرصت ها برای بیان خواست آزادی آقای اوجالان تظاهرات کرده اند. اوجالان، اکنون نه تنها رهبر حزب کارگران کردستان ( پ.ک.ک) بلکه رهبر کردهای این کشور است. حکومت ترکیه، اوجالان را متهم به تشویق کردهای این کشور به مبارزه مسلحانه می کند و حتی وی را در یک دادگاه در بسته محکوم کرده است. اما این مبارزه تاریخی نزدیک به 40 ساله دارد.

برای بسیاری از کردهای ترکیه که حدوداً شمار آنها به 15 میلیون می رسد، اوجالان که حالا به 70 سالگی نزدیک شده، یک قهرمان ملی است که کردهای ترکیه را برای احقاق حقوق فرهنگی و سیاسی شان رهبری کرده و می کند. امکان دارد که اوجالان، بار دیگر و این بار با توجه به شرایط جدیدی که ترکیه پس از کودتا پیدا کرده و آقای دمیرتاش نیز به آن اشاره کرده، پایان مبارزات مسلحانه را اعلام کند، اما آیا دولت ترکیه با توجه به موقعیتی که کردها در سوریه پیدا کرده اند، حتی اگر تن به آتش بس بدهد، حاضر است با اوجالان و یا حتی با آقای دمیرتاش وارد مذاکرات صلح بشود؟ درعین حال که اکنون کردهای ترکیه بیش از گذشته خواهان آزادی عبدلله اوجالان، خودمختاری کردستان و آزادی زندانیان کرد از زندان های ترکیه هستند.

حزب کارگران کردستان در روستای "فیس" در استان دیاربکر تأسیس شد. عبدالله اوجالان رهبر این حزب چپگرا از محبوبیت بسیاری در میان "کردهای" ترکیه برخوردار است. او را  "سروک اپو" می نامند و پیروانش او را "آپوئیست". پ.ک.ک در پی تثبیت سیستم فدرالی در ترکیه است که نقطه مقابل سیستم تمرکزگرایی است که اردوغان رئیس جمهور ترکیه بدنبال آنست. از دیدگاه هواداران اوجالان ساختار فدرالی از حدود اقتدار حکومت مرکزی کاسته و نهادها و حکومت های محلی را کارآیی می بخشد و این از جمله اصول دموکراسی است. در این سیستم حکومتی، ایالت ها قانون ایالتی را به موجب ویژگی های محدودۀ ایالتی خود تدوین می کنند و همگی آنها در امور داخلی و امور مرتبط با حکومت مرکزی مستقل عمل می کنند با این شرط که قانون اساسی کشور را اجرا کنند.

در اسناد دهمین کنگره پ.ک.ک، در رابطه با پایبندی کردهای ترکیه به میهن آمده که از زمان حافظ اسد - پدر بشار اسد-، کشور های قدرتمند می خواستند از پ.ک.ک در برابر دولت ترکیه استفاده کنند. اما به دلیل هشیاری رهبری این حزب آنها به آلت دست تبدیل نشدند. پ.ک.ک نخواست علیه ترک ها با آمریکا رابطه برقرار کند و درگیر این نوع بازی های سیاسی نشد. آمریکا سعی کرد برای همکاری، با اوجالان تماس بگیرد. در واقع آمریکا خواهان ارتباط با اقلیت کرد در منطقه بود و هست. کاری که در کردستان عراق کرده است. از نظر پ.ک.ک به نفع ترکیه است که مساله کرد ها در چهار چوب دموکراتیک حل شود.

رهبری پ.ک.ک خواهان رهائی از شر بازی ها و فشارهای سیاسی و جنگ و یافتن یک راه حل صلح آمیز است. امری که دست یافتن به آن در ترکیه بسیار یپچیده، دشوار و نامعلوم است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 14 مرداد

 
 

اشتراک گذاری: