ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

2 تیر  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

 

نامه سرگشاده ترکمن ها به روحانی

تدریس زبان ترکمنی را

بعنوان یادگاراز خود برجای بگذارید

 
 
 
 
 

 

جمعی از فعالان فرهنگی و اجتماعی ترکمن صحرا درنامه ای سرگشاده به ریئس جمهور خواهان شتاب بیشتر برای تحقق خواست های مردم این منطقه شدند. آنها در نامه خود نوشتند:

 

ما امضاء کنندگان این نامه سرگشاده، پیگیری یکی از بدیهی ترین حقوق قومی - انسانی خود را که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز تصریح شده خواستاریم. پیروزی شما با کسب آرای اکثریت مردم ایران که رای اقوام ایرانی در آن سهم بسزایی داشت و آغاز دوره ریاست جمهوری شما امیدی در دل مردم و مخصوصا اقوام ایرانی پدید آورده است که نباید فراموش شود. اقوام ایرانی همواره از کاندیداهایی که با حرفهای نو و اصلاح طلب پا به میدان گذاشته اند رای داده اند. مخصوصا ترکمن ها همیشه از کاندیداهایی چون جنابعالی که معتقد به اجرای قوانین اساسی و تحقق خواسته های رای دهندگان بوده اند استقبال و با قاطعیت حمایت کرده اند.

مردم ترکمن صحرا در انتظار گام های مصمم در جهت رفع تبعیض و استفاده از نخبگان ترکمن در پست های کلیدی استان و حتی کشوری و احیاء زبان و فرهنگشان با تکیه بر اصل پانزده قانون اساسی اند. در واقع اجرای اصل پانزده قانون اساسی و تدریس زبان محلی در مدارس آرزوی دیرینه ای در میان این مردم بوده که در هر دوره انتخاباتی به عنوان یکی از خواسته های اصلی ترکمن ها در نزد کاندیداها مطرح می شد و در دهه های گذشته چه کاندیدهایی که با وعده های توخالی رای این مردم را جذب خود ساختند و فردای انتخابات به دلایل گوناگون به فراموشی سپردند. 

ما امضاء کنندگان این نامه سرگشاده مصرانه تقاضا داریم که مسئله تدریس زبان ترکمنی را به آینده ای نامعلوم محول نکنید. از شما انتظار داریم که حداقل این تابوی دیرینه را به دست خود بشکنید تا اولین دانه های امید در دوره شما پاشیده شود و نخبگان ترکمن صحرا نیز باور بدارند که این بار با رئیس جمهوری مواجهند که شعارها را به عمل و ناامیدیها را به امید تبدیل کرده است. 
مسلما مسئله تدریس به زبان ترکمنی امری نیست که در طی چند ماه، پروسه اجرایی کاملی را طی کند، اما برداشت اولین قدم از سوی شما و ارائه دستور برای حرکت در این مسیر برای ما ارزش تاریخی و فراموش نشدنی خواهد داشت. نگاه نخبگان و فعالان فرهنگی و اجتماعی ترکمن به سوی شما است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 2 تیر

 
 

اشتراک گذاری: