ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

8 تیر  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

نامه اردوغان به پوتین

ترکیه موفق به نرم کردن

روسیه برای آشتی خواهد شد!

 
 
 
 
 

 

روز گذشته، رسانه های خبری به نقل از سخنگوی ریاست جمهوری روسیه فدراتیو نوشتند که "اردوغان" رئیس جمهور ترکیه در یک اقدام تازه، تلویحا از روسیه بخاطر سرنگون کردن یک جت جنگی این کشور بر فراز خاک سوریه عذر خواهی کرده است.

سخنگوی مسکو "دیمیتری پسکوف" گفته است:« رئیس جمهور ترکیه اخیرا در نامه ای به ولادیمیر پوتین نوشته است که هدف قرار دادن هواپیمای جنگی روسیه عمدی نبوده است.»

در ترکیه نیز رسانه های این کشور بیانیه دولت این کشور در همین ارتباط را با همین مضمون منتشر کرده اند.

حتی اگر اظهارات سخنگوی دولت روسیه خوش بینانه باشد و یا بیانه دولت ترکیه چند پهلو، آنچه مسلم است اینست که رئیس جمهور ترکیه در تنگنای شدید سیاسی قرار گرفته و ضربات اقتصادی که سیاست های وی برای ترکیه به وجود آورده قابل ادامه نیست. بویژه که در اتحادیه اروپا نیز – از سوی آلمان که تاکنون حامی درجه اول اردوغان بوده- زیر فشار برای تغییر سیاست های داخلی و خارجی آنست.

نزدیک ترین متحدان ترکیه در حال حاضر عربستان و قطر هستند و تازه ترین گام ترکیه برای خروج از تنگنا گسترش مناسبات با اسرائیل است. اگر ارزیابی ها در مورد عذرخواهی غیر مستقیم اردوغان از روسیه جنبه های عملی تری به خود بگیرد، آنگاه می توان به این نتیجه رسید که ترکیه بدنبال گسترش مناسبات جدید با اسرائیل، گام بعدی را برای جبران تیرگی مناسبات با روسیه برداشته است.

تاکنون ترکیه در اظهار نظرهای رسمی (از جمله شخص اردوغان) شلیک از جت جنگی ترکیه به جت جنگی روسیه را حادثه اعلام کرده و بابت آن ابراز تاسف کرده و اظهار امیدواری کرده بود که این حوادث تکرار نشود. اما اکنون یک گام جلوتر برداشته و آن را رویدادی غیر عمدی اعلام کرده است.

تثبیت موقعیت دولت سوریه و شکست های پیاپی داعش که همراه بوده است با متوقف شدن انتقال نفت سوریه به ترکیه و فروش آن بصورت قاچاق در بازار نفت جهانی، در کنار ضربات اقتصادی که بویژه در عرصه توریسم به ترکیه وارد آمده در عقب نشینی های تازه رئیس جمهور این کشور تاثیر مستقیم دارد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 8 تیر

 
 

اشتراک گذاری: