ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

10 تیر  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

شتر داعش، سرانجام

 در خاک ترکیه هم زانو زد!

استانبول- بهزاد دولت آبادی
 
 
 
 

 

روز ششم ماه ژانویه سال 2015 آغاز حرکات انتحاری داعش در ترکیه با دو کشته بود. از آن تاریخ تا کنون 205 تن با عملیات انتحاری داعش و 68 تن به دست گروه مشکوک الهویه کرُدی به اسم "عقابان آزادی کردستان" کشته شده اند. حزب پ ک ک با انتقاد شدید از این گروه خود را از عملیات این گروه بری دانسته است. از شکست انتخاباتی 7 ژوئن حزب حاکم تا پیروزی اش در انتخابات یکم نوامبر 143 نفر و از یکم نوامبر سال 2015 تا فاجعه شب 29  ژوئن در فرودگاه استانبول  143 تن در پی عملیات انتحاری (به دست داعش و عقابان آزادی کردستان)  کشته شده اند. داعش اعلام کرد که عملیات اخیر در فرودگاه استانبول را در پی انتقام از بمباران فرودگاه فلوچه انجام داده است.

پس از انتساب "بن علی ییلدیریم" توسط اردوغان در کنگره حزب عدالت و توسعه در تاریخ 22 ماه مه،  وی اعلام کرد که دوره ای نوین در سیاست خارجی ترکیه آغاز خواهد شد. وی پیام کاهش تنش با همسایگان و خصوصا سوریه را داد. و از طرف دیگر اردوغان آغاز به روشن کردن چراغ سبز به روسیه نمود. مجلس آلمان طرح نسل کشی را تصویب نمود و فردایش "عقابان آزادی کردستان" (ت آ ک)  بمبی (که انتحاری نبود) در منطقه نزدیک به "لاله لی-وزنه جیلر" در استانبول را منفجر کردند و حاصلش 13 کشته و 36 زخمی بود.

در اینجا لازم است به نکته ای اشاره کنم. در 31 ماه مه سال اخیر فردی "ناشناس" در توئیتر چنین نوشته بود: "تا 15 ماه ژوئن سه انفجار در استانبول صورت خواهد گرفت. مسئولیت یکی را عقابان آزادی کردستان (ت آ ک) به عهده خواهد گرفت و مسئولیت دو انفجار دیگر را داعش." ( گزارش منعکس شده در پیک نت 19 خرداد 1395) انفجار 7 ژوئن را " ت ا ک" بعهده گرفت و انفجار روز گذشته را "داعش". در صورت صحت این ادعا استانبول باید منتظر یک انفجار دیگر توسط داعش باشد!

انفجار انتحاری شب گذشته (با 41 کشته که 13 نفرشان اتباع غیر ترک و یا شهروند مضاعف هستند. ) در فرودگاه استانبول توسط داعش حاوی پیام هایی نیز بود. این انفجار در بخش ترمینال خارجی صورت گرفت. به عبارتی پیام در واکنش به سیاست خارجی ترکیه بود. از سه انفجار دو انفجار در بخش ورودی ترمینال بود که پیامی به خصوصا توریست هایی است که وارد ترکیه می شوند و یکی هم در بخش خروج که خیر مقدمی ناگوار به توریست ها داده شود.

روزهای اخیر شاهد برخی تغییرات در سیاست خارجی ترکیه هستیم. از یک طرف نامه اردوغان به پوتین و تقاضای بخشش و عذر خواهی و از طرف دیگر نزدیکی ترکیه به اسراییل. و از طرفی هم احتمال بسیار قوی در راستای آغاز روابط مجدد با مصر.

جهت درک و تحلیل شرایط کنونی سیاسی در ترکیه شاید بهترین راه مراجعه به سر تیترهای برخی از روزنامه های خصوصا نزدیک به اردوغان باشد. وی هر آنکه کوچکترین زاویه ای با وی داشته را تروریست معرفی نموده. تا مدتی دستش در دست فتح الله گولن بود و رانت مافیایی اش آنها را از هم جدا کرد. و ظاهرا هم اکنون تضاد جدیدی در رانت ایجاد شده. تا امروز تمامی روزنامه های نزدیک به اردوغان از وی غولی در مقابل خصوصا پوتین ساخته بودند. ولی پس از عذر خواهی وی و تماس تلفنی اش با پوتین به نا گاه یکی از روزنامه های شدیدا ارتجاعی نزدیک به وی ساز دیگری کوک کرد و اردوغان را در خصوص نزدیکی به روسیه و اسراییل به باد انتقاد گرفت. نام این روزنامه "وحدت" می باشد. تمامی روزنامه های طرفدار اردوغان ناگهان موضعی تند در رابطه با انفجار های اخیر فرودگاه استانبول اتخاذ کردند غیر از روزنامه "وحدت". این روزنامه در شماره امروزش تصاویر پوتین و یتانیاهو و روحانی و السیسی و کوچاریان و اسد و غیره را گذاشت و نوشت: "ظاهرا ترکیه با این قاتل ها نیز آشتی خواهد کرد"

اردوغان همواره مار در آستین رانت خواری اش پرورانده و هم اکنون در حال فرار از نیش آن مار ها است.
هم اکنون در جمعی صحبت از آغاز روابط مجدد با روسیه و اسراییل و شعار برد-برد می کند و تماس تلفنی امروزش با پوتین را محور و مستمسک قرار داده است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 10 تیر

 
 

اشتراک گذاری: