ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 

صفحه اول

پیوندهای پیک

بايگانی پيک

10 تیر  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
     
 

ترور در فرودگاه استانبول

اخبار مهم، خارج از فرودگاه استانبول

استانبول- بهزاد دولت آبادی

 

 

با تکیه بربرخی شواهد حادثه تروریستی اخیر در فرودگاه استانبول سه دلیل و هدف مرتبط به هم داشت: 1- تصفیه حساب  بین دو جناح ارتجاعی در ترکیه  که یک سرش جناح اردوغان است و جناح دیگرش محافلی مذهبی (که روزنامه وحدت بلندگویشان است) که زمانی هم پیمانه اردوغان بوده اند.

 2- نزدیکی ترکیه به اسراییل و روسیه.

3- نزدیکی پشت پرده دولت اردوغان به بشار اسد و ال سیسی  روسای جمهوری سوریه و مصر.

 و در پشت همه این ها رانت خواری اردوغان و پشتیبانان غربی اش نهفته است.  

شانزده ماه پس از شوی معروف به "وان مینیت" (یک دقیقهُ) اردوغان با شیمون پرز در نشست داوس،  در 31 ماه مه سال 2010 یک کشتی به نام "مرمرهُ آبی" جهت به اصطلاح رساندن کمک های انسانی از ترکیه راهی سواحل غزه شد. این اقدام از جانب یک تشکیلات مذهبی ترکیه به نام "وقف حق و حریت انسانی" ترتیب و سازماندهی شده بود. نیروهای نظامی - دریایی اسراییل در پی اخطار به این کشتی حمله کردند و تعدادی از "کمک رسان ها"  کشته شدند. بدنبال این حادثه نخست وزیر وقت "اردوغان" این اقدام اسراییل را به باد انتقاد شدید گرفت. سفیرش را از تل آویو فرا خواند و تمامی روابط  دیپلماتیک با اسراییل را قطع کرد. اردوغان جهت از سر گیری روابط مجدد با اسراییل خواهان به جا آوردن سه شرط از  سوی اسراییل شد:

الف- عذر خواهی از جانب اسراییل.

 ب- پرداخت غرامت به خانواده و نزدیکان کشته شدگان.

ج- خذف و برداشتن محدودیت های اعمالی اسراییل به غزه.

هر چند در شش ساله اخیر روابط دیپلماتیک بین دو کشور قطع بود و اردوغان صرفا و مدام فحش به اسراییل میداد، ولی بده و بستان های تجاری بی وقفه در جریان بود. تا آنجا که تمامی کشت گوجه فرنگی ترکیه در این 6 سال با تخم و بذرهای وارداتی از اسراییل بود! با این حال نزدیکی اردوغان با اسراییل خشم بسیاری از رای دهندگان به حزبش را بر افروخت و امروز (جمعه) با شعارهای ضد اردوغانی پرچم اسرائیل را سوزاندند.

آنچه که مسلم است ترکیه در سیاست خارجی اش دست به تغییراتی زده است و بی ارتباط با شکست سیاست ناتو در مقابله با بشار اسد نیست. بنا به اظهارات صلاح الدین دمیرتاش رهبر و "ادریس بالوکن" سخنگوی پارلمانی حزب دموکراتیک خلق ها، اردوغان در حال معامله با بشار اسد است و در صدد قربانی کردن کرد ها در این معامله. آنها معتقد هستند که اردوغان از مدت ها پیش نامه عذر خواهی به اسد و السیسی فرستاده است. گفته می شود "دوغو پرینچک" دبیر اول حزب وطن واسط در این مذاکرات پشت پرده است. "دوغو پرینچک" از مخالفان تز نسل کشی ارامنه می باشد و مدتی در زندان های اردوغان بود و سپس با فرمان اردوغان آزاد شد و نقش و چهره پنهانی در سیاست ترکیه دارد!  ولی آنچه که خصوصا و همواره آب از دهان اردوغان و متحدین ناتویی اش جاری ساخته  خط انتقال گاز مدیترانه ای اسراییل از خاک ترکیه به اروپا است. خطی از جنوب به شمال  که کاملا عمود بر خط شرقی - غربی است که در یک سرش ایران و ترکمنستان است و در سر دیگرش سواحل مدیترانه در سوریه. مضافا این که روسیه نیز می تواند با استفاده از دریای خزر بخشی از صادرات گازی اش را از طریق همین خط شرقی - غربی منتقل کند. اسراییل ابتدا درماه مارس سال 2013 به یکی از شروط ترکیه استجابت نمود و عذر خواهی کرد. در سوم ماه مارس سال 2015 یکی از روزنامه های نزدیک به اردوغان به اسم "ینی شافاک" (شفق نو) در خبری نوشت: "یک سرمایه دار یهودی مقیم در ترکیه به عنوان واسط پیشنهاد پرداخت غرامت یک میلیارد دلاری به وکلای خانوادگان کشته شدگان حادثه کشتی مرمره آبی را داده است. ولی وقف حق و حریت انسانی با تاکید بر شرط برداشته شدن محاصره غزه تن به قبول چنین پیشنهادی نخواهد داد."  (تردیدی نیست که این هم یک ترفند زیرکانه اسراییل به همدستی روزنامه شفق نو و وقف نامبرده بود.) و این در حالی است که درست یک سال قبل روزنامه "صاباح" (صبح- از دیگر جراید نزدیک به اردوغان) در فوریه سال 2014 در گزارشی چنین نوشته بود :

"اسراییل حاضر به پرداخت غرامت 25 میلیون دلاری شده و این پیشنهاد بر روی میز اردوغان است." (یک میلیارد رسید به 25 میلیون ) بالاخره پس از 6 سال خیمه شب بازی بین طرفین،  دو کشور چراغ سبز به هم روشن کردند و در 26 ماه ژوئن سال جاری توافق نامهُ از سرگیری روابط دیپلماتیک امضا شد. بر اساس این توافقنامه اسراییل 20 میلیون دلار غرامت پرداخت خواهد کرد و به علاوه به ترکیه اجازه تاسیس یک بیمارستان و یک نیروگاه تولید برق و تاسیس یک مرکز تصفبه آب شیرین در غزه داده خواهد شد.

اردوغان در 29 ماه ژوئن (فردای انفجار فرودگاه آتاتورک) مراسم افطاری برای کارمندان کاخ ریاست جمهوری در محل کاخ ترتیب داد و جالب است که تقریبا تمامی زنان حاضر در مراسم از کارمندان غیر محجبه کاخ ریاست جمهوری بودند. اردوغان در سخنرانی اش ابتدا صحبت از فعالیت های راهسازی و پل و تونل سازی در دوره زمامداری اش کرد و گفت: "یکی از دلایل فعالیت های تروریستی علیه ترکیه ممانعت از اینگونه فعالیت هایمان در خصوص راه و پل و ساختمان سازی است. دشمنانمان چشم دیدن این را ندارند و با اقدامات تروریستی سعی در تضعیف اراده مان برای رسیدن به دروازه های تمدن سال 2023 هستند."

هیچ کشوری نمی تواند مشکلی با ساخت پل و اتوبان در کشوری دیگر داشته باشد و تنها دلیل چنین اظهارات کسب رای مردم برای ادامه سیاست هایش است. اردوغان در این مراسم اشاره به حادثه تروریستی فرودگاه استانبول کرد و برای اولین بار از معادل ترکی "داعش" استفاده کرد. وی تا کنون همواره از کلمه مخشوش "دعاش" استفاده می نمود و برای اولین بار از مخفف "دولت اسلامی عراق و شام" استفاده نمود. ولی آنچه که در سخنانش جالب توجه بود برخورد نصیحت مآبانه اش با داعش بود. وی با لحنی نرم در خصوص انفجارات اخیر در فرودگاه استانبول خطاب به عاملین انفجار (که گویی از نزدیک آنها را می شناسد) دقیقا چنین گفت: "آخه این انسان ها چه گناهی داشتند؟ با این انفجار هم خودت را کشتی و هم انسان های بی گناه را. مگر در دینمان اسلام گفته نشده که کشتن یک انسان به معنای کشتن همه انسان ها است؟" وی در صحبت هایش اشاره به نکته ای کرد که بی شک به مذاق آنهایی  که کشتی "کمک های انسانی" به غزه صادر کرده بودند خوش نخواهد آمد. اردوغان در واکنش به شکوه و اعتراضات "وقف حق و حریت انسانی" آشکارا گفت: "مگر آن روز که کشتی جهت کمک به غزه می فرستادید از من سوال و اجازه خواسته بودید؟ کمک ها باید در چارچوب عرف و قواعد بین المللی باشد. هیچ کس حق نداشت خودسرانه اقدام کند." (و این در حالی است که شخص وی کاملا آگاه بر این اقدام و پشتیبانش بود و به همین دلیل روابط ترکیه با اسراییل را در سال 2013  به تعلیق درآورد)

روزنامه "وحدت" در شماره امروز با دفاع از اقدام" وقف حق و حریت انسانی" در ارسال کشتی به غزه، عملا در مقابل اردوغان قرار گرفت و از طرفی یکی از شبکه های تلویزیونی نزدیک به اردوغان به اسم "ان تی وی" در این اواخر مدام تبلیغ و آگهی های این وقف را پوشش داده است.

اردوغان پس از ارسال تبریک در نامه اولیه اش به مناسبت روز ملی روسیه به پوتین در نامه دومی به دلیل ساقط کردن جنگنده سوخو 24 روسیه در 24 ماه نوامبر سال گذشته عذر خواهی کرد و در پی آن مکالمه تلفنی 45 دقیقه ای با پوتین برقرار کرد. ساده لوحی است اگر تصور کنیم که در این 45 دقیقه مدام صحبت از ابراز تسلیت پوتین به مناسبت انفجار فرودگاه و یا آغاز سفرهای توریستی و آغاز صادرات گوجه فرنگی ترکیه به روسیه بوده است. هر چند پوتین عذرخواهی ترکیه را پذیرفت و گفت "مشکلاتمان حل شد." ولی پوشیده نیست که یکی از شروط روسیه جهت از سرگیری روابط تغییر سیاست ترکیه در خاورمیانه و خصوصا سوریه است. و ظاهرا اردوغان مجبور به پذیرفتن این خواسته پوتین نیز شده است و بی شک مضافا بر نزدیکی ترکیه به اسراییل یکی دیگر از دلایل انفجار در دو ترمینال خارجی فرودگاه استانبول می تواند همین باشد.

اردوغان در دوره ای از فتح الله گولن استفاده و سپس بر اساس منافع اش وی را تروریست معرفی کرد. و شاید همین را در خصوص دوستان سابق و رقبای کنونی اش انجام دهد.

هر چند تمامی انگشت ها داعش را مسئول انفجار اخیر در فرودگاه استانبول نشانه گرفته و در برخی سایت ها از قول داعش قبول مسولیت انفجار توسط داعش منتشر شده ولی هنوز داعش رسما مسئولیت این عملیات را بر عهده نگرفته است. "فارق چلیک" از سخنگویان دولت ترکیه نیز فقط احتمال داعش را بر زبان آورده است. هر چند داعش نیابتا نیز اقدامات تروریستی - انتحاری می کند ولی عدم به عهده گرفتن حادثه اخیر می توان این دو دلیل را نیز داشته باشد و یا حکایت از دو احتمال باشد:

1- یا نمی خواهد مستقیما با اردوغان درگیر شود

2-  بازیچه ای جهت انتقام گیری جناح رقیب اردوغان است.

با این حال آنچه مسلم است ترکیه با گشودن مرزهایش به پناه جویان سوری عملا آبستن و محمل فعالیت های داعش در مرز و بومش است و اردوغان خصوصا با سیاست های مجادله جویانه اش با کردها و ترس از شکل گیری یک دولت و حتی شبهه دولت کرد در شمال سوریه، ترکیه را تبدیل به جولانگاه و پارک تفریح داعش خواهد کرد! 

 

به کانال تلگرام پیک نت بپیوندید:

https://telegram.me/pyknet

 


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 12 تیر

 
 

اشتراک گذاری: