ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

22 تیر  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

مانورهای تازه اردوغان

در سیاست خارجی ترکیه

استانبول- بهزاد دولت آبادی

 
 
 
 

 

آیا سیاست خارجی دولت ترکیه در حال دگردیسی است و بزودی شاهد تحولات و اقدامات تعجب آور از سوی رئیس جمهور ترکیه خواهیم بود؟

شواهدی هست که پاسخ مثبت به این سئوال میدهد و مسئله مربوط به تغییر نخست وزیر نیست، بلکه مربوط به مانورهای رئیس جمهور "اردوغان" روی موج حوادث جهان و منطقه است.

در اصل هیچ فرقی نداشت که داود اوغلو نخست وزیر می ماند و یا بن علی ییلدیریم نخست وزیر  شود. اردوغان بدنبال ویترین جدیدی برای عرضه سیاست خارجی متفاوت ترکیه (نه صرفا جدید) بوده و هست. در همان اولین روز انتخاب بن علی ییلدیریم بعنوان نخست وزیر جدید ترکیه، همه مفسران و بویژه مطبوعات نزدیک به اردوغان از"آغاز سیاست جدید خارجی" گفتند و نوشتند. هرگز فراموش نکنید که اردوغان عادت دارد برای تغییر سیاست ها و پس گرفتن حرف ها و اقداماتش دنبال مقصر بگردد، مخصوصا در میان اطرافیان حزبی و دولتی اش. چنان که گویی همه چیز را او درست می چیند اما این اطرافیان هستند که لیاقت و استعداد اجرا ندارند و خراب می کنند. به عبارتی همان شعار معروف "فلانی خودش خوبه ولی اطرافیانش بد هستند".

اردوغان محصول طرحی است که سوریه و داعش و عراق و ... نیز بخشی از آن هستند. او بازیگر توانائی است که بدرستی شناخته شده و برای اجرای طرح های منطقه ای انتخاب شده است.

همزمان با مانورهای تازه اردوغان برای حل مشکلات بزرگ اقتصادی و بویژه توریستی و پوشیدن دامن برای عذر خواهی از روسیه و پوتین، اکنون برخی نشریات نزدیک به اردوغان شایع کرده اند که گویا داعش به سلاح اتمی (آن هم از جنس هیدروژنی) دست یافته و قرار است با آن استانبول را بزند!

شایعه ای که هدف از آن هم ادامه فضای امنیتی و نظامی در ترکیه و همچنین توجیه عقب نشینی از دخالت در امور سوریه و حمایت از داعش و نزدیکی به روسیه تلقی شده است.

در ادامه همین مانور سیاسی است که مسئله دادن پاسپورت پناهندگی ترکیه به جنگ زدگان و آوارگان سوری نیز مطرح شده است. اردوغان امیدوار است با این دو مانور آخر آراء لازم را برای تغییر قانون اساسی و تبدیل شدن به "رئیس ترکیه" بدست آورد. مقام و سمتی که در دوران امپراطوری عثمانی رایج بوده است.

دولت آلمان، اگر نسبت به مانور اول، یعنی بازگشت مناسبات ترکیه با روسیه به یکسال گذشته ناراضی باشد از تصمیم دوم راضی است، زیرا هم ادامه سیاست آلمان برای جلوگیری از ورود مهاجرین به این کشور است و هم باعث بقای اردوغان در ترکیه می شود! ضمن آن که سیاست جنگی در منطقه برای آلمان بسیار سود آورد بوده است.

درآمد آلمان در فروش سلاح در مدت جنگ سوریه دو برابر شده است. صادرات تسلیحاتی آلمانی در سال 2014 بالغ بر 4.03 میلیارد یورو بود و در سال 2015  به 7.87 میلیارد یورو رسیده است. این رقم در شش ماهه اول سال جاری میلادی 4.03 میلیارد یورو برآورد شده است.

اگر خیلی بد بین باشیم، این محاسبه را هم میتوانیم در ذهن خودمان داشته باشیم که این درآمد محصوص همکاری اردوغان با صدر اعظم آلمان "مرکل" است و آن سه میلیارد یورویی که قرار بود از جانب اتحادیه اروپا بابت "کمک" به مهاجرین سوریه ای به ترکیه "پرداخت" شود از این طریق تامین شده اما دندان آلمان آنقدر گرد هست که ممکن است این پول را هم به ترکیه ندهند و آن را هم به جیب بزند!

تصمیم به دادن پاسپورت ترکیه ای به مهاجرین سوریه می تواند باجی هم تلقی شود که اردوغان به آلمان داده تا در برابر پولی که نمی گیرد با سیاست نزدیکی دوباره او به روسیه مخالفت نکند! سیاست هزار چهره دارد!


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 22 تیر

 
 

اشتراک گذاری: