ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

اول خرداد  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

توطئه ترکیه برای

تجزیه اقلیم کردستان عراق
 
 
 
 

عکس هوائی از اقلیم کردستان عراق

دولت ترکیه همزمان با جنگ با کردهای این کشور و سازمان دادن جنگ داعش با کردهای سوریه، در چارچوب همین سیاست، تحرکات جدیدی را هم در کردستان عراق آغاز کرده است. این تحرک بر مبنای دو تاکتیک پیش برده می شود. نخست گسترش صادرات به اقلیم کردستان عراق و در آوردن کامل آن از دست ایران و دوم ایجاد تفرقه در دولت این اقلیم و در صورت امکان تقسیم کردستان عراق به دو کردستان!

صادرات ایران به اقلیم کردستان عراق بسرعت رو به کاهش گذاشته و جای بسیاری از محصولات ایرانی را تولیدات ترکیه گرفته است. یعنی صادراتی که سالانه بالغ بر 6 میلیارد دلار بود، اکنون به نزدیک 2 میلیارد دلار رسیده است. از سوی دیگر واردات اروپائی نیز بخش دیگری از بازار صادرات  ایران را در اقلیم کردستان گرفته است. این تغییر تناسب علیرغم ذائقه نزدیک کردهای عراقی به ذائقه ایرانی ها، در مصرف و واردات موادغذائی هم خود را نشان میدهد. اخیرا استاندار سلیمانیه در یک مصاحبه تلویزیونی در اقلیم کردستان عراق، ضمن اعتراف به تلاش ترکیه و اروپا برای بیرون آوردن بازار کردستان از چنگ ایران گفت که در همین سالهای اخیر، دولت خود مختار کردستان عراق بزرگترین وارد کننده محصولات غیر نفتی ایران بوده است.

در تاکتیک دوم دولت ترکیه برای ایجاد تفرقه و شکاف در دولت اقلیم کردستان تبلیغی است که برای جلال طالبانی رهبر حزب میهنی کردستان و رئیس جمهور سابق عراق می شود. این تبلیغ بی تاثیر نیست و خبرگزاری ها گزارش میدهند که برای مثال، در سلیمانیه طرفداران حزب میهنی کردستان از طرفداران حزب دمکرات کردستان عراق پیشی گرفته و این همان نکته ایست که بصورت منظم در تبلیغات دولت ترکیه روی آن تاکید می شود.

این بیم واقعی است که امنیت خوبی که پیشمرگه های کردستان عراق در تمام سالهای گذشته توانسته اند برای این اقلیم تامین کرده و حتی حریف داعش بشوند، بتدریج گرفتار دسته بندی های حزب در میان آنها بشود. آیا امنیت و نظم و زندگی آرامی که قریب دو دهه کردهای عراقی داشته اند دستخوش دگرگونی خواهد شد؟ اگر سیاست جمهوری اسلامی وارد  این دسته بندی که ترکیه بانی آنست نشود و فریب این نیرنگ را نخورد که وجود کردستان خودمختار در کنار کردستان ایران یک خطر است، پاسخ این سئوال منفی است و خطری که میتواند از سلیمانیه آغاز شده و دیگر شهرهای کردستان عراق را شامل شود خنثی می شود. شهری که در رژیم صدام حسین از عقب نگهداشته شده شهرهای عراق بود و اکنون یکی از شهرهای آباد نه تنها کردستان عراق، بلکه کل عراق است. رستوران ها تا دیر وقت شب بازند، و مردم بدون هیچ نگرانی امنیتی در شهر رفت و آمد می کنند. حتی شمار توریست های ایرانی افزایش یافته است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت اول خرداد

 
 

اشتراک گذاری: